Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop wordt te warm, geen stofprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 17:57
Ik zit hier met een 3 a 4 jaar oude laptop (Fujitsu Esprimo Mobile V6555 die bij een beetje intensief werkt ineens uitgaat.

Ik heb Speedfan geïnstalleerd en daar zag ik temperaturen van boven de 105 graden komen.
De koeler draait wel gewoon.

Nu heb ik Hirens Boot CD gebruikt en hem een stresstest laten doen, met als gevolg dat de laptop na 5 minuten weer gewoon uit gaat.

Heb de laptop opengeschroefd, hard schijf verwijderd (hier moet ik nog wat data afhalen) en ook het kapje voor het moederbord en geheugen.
Toen weer opgestart en de stresstest aangezet. Maar ook hier weer valt hij naar 5 minuten uit

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3429_zps7eadf4d9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3430_zpsb49e5f51.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3431_zps1b6b6467.jpg

Zelfs al zet ik hem schuin recht op dan valt hij gewoon uit na 5 minuten.

Wat kan dit zijn? Overigens, de 2 draadjes met plasticen hoesje op de tweede foto, zijn dat tempsensoren? En horen die plasticen hoesjes erop te zitten?

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Het kan zijn dat de thermal paste die tussen de cpu/gpu zit, en de heatsink inmiddels wat verouderd is.. dit kan er voor zorgen dat de chip zelf warmer wordt (omdat de warmte minder makkelijk van de chip naar de heatsink kan gaan).

Als je avontuurlijk bent kan je proberen de heatsink er van af te halen en de thermal paste te vervangen (je kan die zooi voor een paar euries kopen bij de gemiddelde pc shop)

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 15:02
Die draadjes lijken voor een niet aangesloten Wifi-adapter o.i.d. te zijn. Ja, die plastic hoesjes horen erop te zitten, anders krijg je kortsluiting/interferentie.

• Binnetie
Ik zat zelf ook aan de koelpasta te denken, maar dat wordt een behoorlijk geschroef. Er zit ingebouwde wifi in die prima werkt. Dat zijn de antennes dus?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ja.

Hoe weet je dat het geen stof probleem is?

Desktop | Server | Laptop

• Binnetie
Ik heb alles doorgeblazen en er komt niks geen stof uit. Heb wel eens laptops gezien die een enorme pak stof voor de koelvinnen hebben zitten. Maar deze helemaal niet.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 21:22

auto660

1991 240 GL Brick

Hmm, soms hebben laptops thermal pads tussen de chip en de koeler zitten omdat er nog een halve cm ruimte tussen zit. Maar sommige knuppels vullen dit op met koelpasta (wat niet kan met zo'n afstand) wat dus niet werkt en dus veel te heet wordt. Dus check de thermal pads/koelpasta eens.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Ik vraag me ook wel af hoe je precies weet dat het geen stof probleem is. De laag stof kan best zo dik zijn dat hij simpelweg muurvast zit..

als ik jou was zou ik de fan er afschroeven om te kijken wat voor stof er op de heatsink zit. Het lijkt alsof je dat niet niet gedaan hebt.

Anders is de schuldige waarschijnlijk de thermal paste.

• Binnetie
Ik ga het loshalen. Ik heb onder hoge druk lucht door de ventilatoren geblazen en daar kwam niks uit, vandaar. Nu toch maar eens kijken naar de thermal paste.

Edit:
Na wat schroeven heb ik de koeler eraf gehaald, met dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3437_zpsafa02020.jpg
Het grijze vakje links is net zachte kauwgom en rechts is een zilverpapiertje

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3438_zpsbb593430.jpg

Dus gewoon een kwestie van even koelpasta halen en die erop smeren (oude laag verwijderen) en dan klaar?

[ Voor 59% gewijzigd door Binnetie op 23-10-2013 13:03 ]

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 13:42
Antenne's zijn voor uitbreiding voor bijv. een WWAN adapter.

Zelfde laptop met zelfde problemen al eens meegemaakt, door ouderdom waren de schroeven van de klemmen los gaan zitten, toen ik het geheel toch open had, heb ik alle restanten van de pasta verwijdert en opnieuw aangebracht.

Laptop draait nu nog als een zonnetje.

Tip: ga niet te veel pasta er op smeren, een klein dotje is voldoende, de heatsink verdrukt het wel bij het aanschroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door HammieDuDe op 23-10-2013 13:04 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Binnetie
Heb je ook het zilverpapier verwijderd en alles schoongemaakt? Daarna alleen met koelpasta erop gewerkt?

• HammieDuDe
Nee dat heb ik er op laten zitten, het zit ook om de core heen, niet op de core

• Binnetie
Heb je dan het spul aangebracht tussen de 2 bronzen stukken metaal die contact maken met elkaar? Want daar zie ik wat zitten wat lijkt op opgedroogde koelpasta.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG3440_zps9afbc655.jpg

• HammieDuDe
Oneffenheden er af halen ( schoonmaken ) Maar die pads en zilverfolie heb ik niet weggehaald.

Verwijderd

Binnetie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:59:
Heb je dan het spul aangebracht tussen de 2 bronzen stukken metaal die contact maken met elkaar? Want daar zie ik wat zitten wat lijkt op opgedroogde koelpasta.

[afbeelding]
Brons? Koper. Dat zilvere spul tussen de 2 heatpipe en de dat koperen blokje in is tin wat gebruikt wordt om de delen aan elkaar te solderen. Het is niet de bedoeling dat dat los kan..

Dat 'zilverfolie' is aluminium.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 21:22

auto660

1991 240 GL Brick

Die soort kauwgom is juist goed, als die nog zacht is moet je hem laten zitten want die kun je dus wél herbruiken en zijn ook voor dit gebruik gemaakt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Binnetie
Vreemd allemaal, want het ging gewoon van elkaar af toen ik de schroefjes loshaalde.

Wat is nu handig om te doen?

- die 2 heatpipes weer aan elkaar vast solderen met tin? (dit kan mijn pa goed).
- de 'kauwgom' gewoon laten zitten of loshalen en koelpasta aanbrengen?
- Aluminium ook laten zitten?

Er valt namelijk weinig schoon te maken. De cpu's zien er goed en schoon uit. Ik kan het wat reinigen met reinigingsmiddel. Mogelijk dat het opnieuw solderen van de heatpipes al zorgt voor verbetering, want deze zaten gewoon los in elkaar en totaal niet vast.
Indien wel nieuw koelpasta aanbrengen, welke is aan te raden? Ik lees veel over de Artic Silver 5 en de Artic cooling MX-4 thermal compound.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 25-10-2013 10:15 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kauwgom laten zitten als ie niet brokkelig is
"zilverpapier" voorzien van een minibeetje koelpasta
tussen heatpipe en sink een dotje koelpasta doen of als je graag wilt, solderen

elke koelpasta is beter dan dit.

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 25-10-2013 11:36 ]

• Binnetie
Duidelijk, dan ga ik dat eerst doen en dan eens kijken wat er gebeurd met de temperatuur.

• Binnetie
Heb afgelopen weekend gedaan zoals Thrackan zei.
De kaugom heb ik laten zitten, deze was nog opgedroogd. Op het zilverpapiertje (die op de cpu komt) heb ik een heel klein beetje koelpasta gedaan.
Tussen de heatpipe en sink heb ik ook wat koelpasta gedaan.

Het hielp nog niet en de laptop viel weer uit. Toen ik eens wat beter keek zag ik dat de heatpipe en de heatsink, geen contact met elkaar maken! Je ziet wel een heel klein beetje contact met koelkasta maar dat is niet genoeg. Waarschijnlijk heeft de verbinding tussen heatpipe en heatsink onder een spanning gestaan waardoor deze een keer is losgeknapt. Dat verklaard dan ook dat de laptop te warm word.

Wat ik nu gaan doen is alles weer loshalen en dan kijken of ik het goed in elkaar passend krijg door de boel een klein beetje te buigen. Is het zinvol om de ruimte tussen de heatpipe en heatsink op te vullen met tin indien ik dit met alleen buigen niet goed in elkaar krijg?

Verwijderd

Als je toegang hebt tot vloeibaar tin, dan is dat de beste oplossing. Koelpasta geleid eigenlijk bar slecht, het zit er alleen om de onvolkomenheden in het heatsink op te vullen.

Met het buigen van de heatpipe moet je oppassen, zo'n ding is hol van binnen, als je hem te ver buigt werkt hij niet meer.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dan is soldeertin ertussen smelten waarschijnlijk de beste oplossing ja :)

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 15:32
Nog even een opmerking, als je "elektrisch" gaat solderen dan heb je wel een soldeerbout met een hoog vermogen nodig. Je kunt ook een soldeerpistool gebruiken. Of een gasgestookte bout, maar dan ook een niet al te kleine. Ik denk dat je in ieder geval boven de 100w nodig hebt.

Als je de heat sink en de koelpijpen uit je laptop kunt halen is een gasbrander misschien wél een optie. Maar dan zou ik alsnog voorzichtig zijn.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Of je smelt de soldeertin apart met je bout en laat het dan ertussen druipen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Ik denk persoonlijk dat het met soldeerpasta misschien nog wel het makkelijkste is.

Er tussen doen, op elkaar persen (misschien met een of andere klem) en in een (soldeer)oven.
Dan zit het er ook echt goed tussen.

dan zou je daarna altijd nog kunnen proberen om de randjes extra te solderen met de hand

• Binnetie
Mijn excuses voor de late reactie.
Uiteindelijk hebben we de heatsinks en pipe vastgemaakt met een gasbrander. Want met tin bleeft de boel uitelkaar vallen. Naderhand heb ik de heatsink en stukje pip iets moeten verbuigen omdat deze geen goed contact maakte met de GPU.

De waarden zijn nu:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/temp3_zpsc643d3fd.png

Mijninziens al een hele verbetering. De laptop staat nu een half uurtje aan en had 100% cpu belasting omdat deze allerei updates aan het draaien was. Ik meende dat het een behoorlijk aantal uur duurde voordat de koelpasta echt goed zijn werk ging doen?

Wat vinden jullie van deze waarden?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Met de CPU op 100% is de CPU temperatuur goed, maar wat is de GPU belasting? 60c op idle is niet je van het.
Probeer de GPU maar te stresstesten en kijk hoe hoog ie komt :)

• Binnetie
Ik heb de laptop 10 minuten aan een GPU stresstst onderworpen met FurMark3D en hij stijgt heel langzaam naar de 86 graden. Daar blijft hij zo'n beetje. Je ziet de grafiek steeds minder een stijgende lijn vertonen omdat de tijd die verstrijkt met elke 1 graad erbij steeds langer is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Thrackan schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:49:
Met de CPU op 100% is de CPU temperatuur goed, maar wat is de GPU belasting? 60c op idle is niet je van het.
Voor een laptop? Het is wat hoog maar niet uitzonderlijk hoog.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

D4NG3R schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:43:
[...]

Voor een laptop? Het is wat hoog maar niet uitzonderlijk hoog.
Neuh, daarom wilde ik ook eerst de stressed resultaten weten :) 86 graadjes stressed is prima.
Pagina: 1