Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virtuele Data uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views

• i3arman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2022
Momenteel is onze data schijf 400gb virtueel.
Fysiek is er nog circa 600gb aan ruimte vrij.
Wat moet je doen om fysiek geheugen aan virtueel toe te voegen.

Ben niet thuis in dat aanpassen. Maar als ik het vergelijk met windows xp mode, geheugen instellen zou het toch redelijk simpel moeten zijn? Om dit geheugen "te activeren" zal de virtuele server opnieuw opgestart moeten worden. Wat is het tijdsbestek hierin.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 14:52
Iets meer info is wel gewenst. Wat voor virtualiserings-software gebruik je bijvoorbeeld?

• i3arman
VMware.

Gaat puur om dat ik een virtuele schijf heb met data (400gb).
Die wil ik virtueel uitbreiden naar 600gb (of meer)
Ben ik daar 10 minuten mee bezig, 30 minuten, 2 uur.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Als je het goed doet 1, als je het verkeerd doet veel langer omdat je iets sloopt.
Mits je een recente versie van Workstation of ESXi gebruikt (beide VMWare) kan je de disk live resizen en kan je daarna in het OS de partitie resizen.

Even niets...

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Ga eerst een duidelijk neerzetten wat je hebt. Wat voor hardware bijvoorbeeld.
We kunnen niet ruiken wat je hebt.

Maak je gebruik van luns? Je hebt fysiek de hardware, maar bied je deze ook al aan in vmware?

Je hebt het eerst ook over opslag en daarna xp mode en geheugen. Wat is je doel en wat wil je bereiken.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
FireDrunk schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:58:
Als je het goed doet 1, als je het verkeerd doet veel langer omdat je iets sloopt.
Mits je een recente versie van Workstation of ESXi gebruikt (beide VMWare) kan je de disk live resizen en kan je daarna in het OS de partitie resizen.
Dat gaat goed als het windows 7 of server2008 (r2) is. Server 2003 kan je wel resizen, maar moet je wel weten wat je doet met diskpart.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49
Concreet:

Welk product + versie van VMware gebruik je?
Waar is die 600 GB vrij? Is dat vrije ruimte op je datastore? Op je back-end storage? Wat is die storage? Zijn dat harde schijven fysiek in je host, is dat een SAN (Welk?), iets anders?
Welk OS + versie draait je VM?

Als het vrije ruimte in je datastore betreft van een vSphere-host met een Server 2008 (of 2012) guest dan is het simpel: eigenschappen van de VM aanpassen, disk aanklikken, slidertje naar rechts schuiven. Vervolgens in Windows bij Disk Management in de vrijgekomen ruimte een partitie aanmaken of een bestaande partitie vergroten. Dit laatste lukt niet met je 'C:'-schijf.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• i3arman
Het is windows server 2008 (r2)
Momenteel is hij door onze externe partij aangevuld.

Bedankt voor je reacties: Maar mijn kennis gaat niet zover als barry457 aangeeft.
Dacht dat mijn vraagstelling duidelijk was, had een simpel antwoord gehoopt dat je er gemiddeld genomen 10 minuten mee druk bent.

• i3arman
Paul schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:07:
Concreet:

Welk product + versie van VMware gebruik je?
Waar is die 600 GB vrij? Is dat vrije ruimte op je datastore? Op je back-end storage? Wat is die storage? Zijn dat harde schijven fysiek in je host, is dat een SAN (Welk?), iets anders?
Welk OS + versie draait je VM?

Als het vrije ruimte in je datastore betreft van een vSphere-host met een Server 2008 (of 2012) guest dan is het simpel: eigenschappen van de VM aanpassen, disk aanklikken, slidertje naar rechts schuiven. Vervolgens in Windows bij Disk Management in de vrijgekomen ruimte een partitie aanmaken of een bestaande partitie vergroten. Dit laatste lukt niet met je 'C:'-schijf.
Dank je paul voor je reactie: Als ik kon had ik het willen aanpassen.
Maar dit gaat mijn petje te boven.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49
i3arman schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:07:
Dacht dat mijn vraagstelling duidelijk was, had een simpel antwoord gehoopt dat je er gemiddeld genomen 10 minuten mee druk bent.
Dat ben je ook, mits je bekend bent met de materie. Ik kan hier @work van een server in een seconde of 30 de ruimte uitbreiden (en dat doe ik ook regelmatig), maar ik ben wel bekend met VMware, Windows en de hardware die we hier hebben.

Maareuh, als je een externe partij hebt die de server voor je beheert, waarom wil je er dan zelf aan gaan zitten? Laat hun dat lekker doen, daar zijn ze voor :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• i3arman
Paul schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:17:
[...]
Dat ben je ook, mits je bekend bent met de materie. Ik kan hier @work van een server in een seconde of 30 de ruimte uitbreiden (en dat doe ik ook regelmatig), maar ik ben wel bekend met VMware, Windows en de hardware die we hier hebben.

Maareuh, als je een externe partij hebt die de server voor je beheert, waarom wil je er dan zelf aan gaan zitten? Laat hun dat lekker doen, daar zijn ze voor :)
Paul,
Dat laat ik ook door hun doen. Alleen hebben ze aangegeven er 2 uur mee druk te zijn x prijs.
Mijn verwachting was dat het (zoals je zelf aangeeft bekend bent met de materie) het een simpele handeling is. Vandaar dat ik wilde weten als hoelang je er mee bezig zou zijn.
Mijn vraag is hiermee beantwoord.

Topic gesloten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt je antwoord niet, vanauit jouw beperkte vraagstelling kunnen we echt niet oordelen of dit wel zo snel kan. Wellicht moeten ze eerst op je san of nas bezig met lun's, nfs volumes en weet ik veel wat allemaal.
Als alles klaarstaat en optimaal ingeregeld is, duurt het niet veel langer als een paar muis clics.
Ook als het W2k3 is (extpart anyone, mits het niet het 1e volume is op een multipartitie disk).

Ik vind het zo not done om ff je leverancier proberen op hun nummer te zetten, want je bent gewoon hen aan het controleren. Wij kunnen echt geen antwoord geven op jouw specifieke situatie omdat joúw kennis te beperkt is.

[ Voor 21% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-10-2013 15:37 ]

• RobTweaks
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

Ja, zoals hierboven ook al aangegeven.

Een kwartier is schappelijk. Een half uur, twee uren of zelfs een dag zijn dat ook. Het ligt er maar net aan hoe de omgeving is ingericht.

Meer informatie is nodig om een zinnig antwoord te geven op je vraag.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• i3arman
@killerace_nl
Geef toe dat ik beperkte kennis daarvan heb. Ik heb me vergist in welke mate virtuele software, luns nfs etc daarmee te maken heeft. Mag toch info winnen om een goed oordeel te kunnen geven.
Geloven is goed, controleren is beter.

@RobTweaks
het is een vrij nieuwe server. goed ingericht. bij goed ingericht is weinig tijd.
Er is nu ruimte toegevoegd.

...verder wilde ik het hier bij laten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Daarom stel ik ook dat je je antwoord dus niet hebt...
Info inwinnen kan altijd, maar je hebt er niets aan als je het niet goed of onvolledig doet. Zeg wat je wil, maar sjiek is het niet. Je had ook je leverancier even kunnen vragen wat ze ervoor moeten doen, dat antwoord had je hier kunnen laten controleren ;)

[ Voor 70% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-10-2013 16:16 ]

• i3arman
KillerAce_NL schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:15:
Daarom stel ik ook dat je je antwoord dus niet hebt...
Info inwinnen kan altijd, maar je hebt er niets aan als je het niet goed of onvolledig doet. Zeg wat je wil, maar sjiek is het niet. Je had ook je leverancier even kunnen vragen wat ze ervoor moeten doen, dat antwoord had je hier kunnen laten controleren ;)
Eens!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Alles leuk en aardig ,maar dit is geen PNS topic.
Als je de offerte van je leverancier niet vertrouwd, vraag je ze om uitleg.
Dit soort koffiepraat terugkoppelen aan je leverancier levert alleen maar ruis en frustratie op, zeker als je totaal niet bekend bent met de materie.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.