Materiaal - Plexiglas / Acrylaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 22:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik volg al vele topics en ik wil binnenkort ook eens gaan proberen wat te gaan maken. Nu zit ik nog gewoon het één en ander uit te zoeken, ook qua materialen.
Mijn voorkeur ging uit naar een soort plexiglas / acrylaat. Mede vanwege de mooie eigenschappen (transparant) en de goede bewerkbaarheid.

Nu ik online ging kijken kom ik allerlei verschillende soorten tegen;

- plexiglas
- acrylaat
- acrylaat XT
- acrylaat gegoten

Nu vraag ik mij eigenlijk af:

Wat gebruiken de meeste modders hier en hoe zit het qua hitte? Ik las in elk geval ergens dat acrylaat tegen de 150c kan worden. Verder: welke dikte is een beetje gebruikelijk? (8mm?)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Ik gebruik plexiglas van bouwplastics.nl, meestal 3mm of 5mm. 8mm is erg dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airaton
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-01-2023
Ik heb zelf niet uiterst veel ervaring met plexiglas, maar ik weet wel dat plexiglas, acrylaat, acryl, etc. handelsnamen zijn van (chemisch) hetzelfde materiaal: polymethylmethacrylaat. Ik denk dat namen als acrylaat XT dan ook vooral handelsnamen zijn. Google bracht mij bij dit documentje: http://www.eisobergsma.nl...aties-PLEXIGLAS-GS-XT.pdf (misschien heb je er wat aan).

Wat betreft de dikte: dat ligt vooral aan hoe en waar je het wilt toepassen. Qua stevigheid kan 3 mm voldoende zijn voor decoratieve doeleinden. Wanneer je echt consructies wilt maken zou ik wel wat dikker pakken, hoe dik hangt dan ook af van de constructie. Overigens kan dikker plexiglas vaak ook heel decoratief zijn, zoals in deze casemod van snelleeddie:

Afbeeldingslocatie: http://i1187.photobucket.com/albums/z382/alain-s/Project%20White/SDC10140.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Mijn redenatie kwam deels na het topic van kier.
Zoals onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://i759.photobucket.com/albums/xx233/kier1976/NEW/Guilty/G1/DSC00554.jpg

Volgens mij zijn alle panels gewoon een soort plexiglas, iets wat ik ook wil gaan doen. De uiteindelijk constructie zal ook ongeveer het zelfde zijn. Deels van een case en de rest ook metaal, er zal niet bijster veel kracht gaan rusten op de panels.

@papple, die url (bouwplastics.nl) is volgens mij de verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PMMA, Acryl, etc. zijn inderdaad veelal dezelfde materialen. Het verschil tussen XT en gegoten is er wel. Met name in het bewerken. XT is geëxtrudeerde plaat, dus zeg maar getrokken. Even uit mijn hoofd geeft dat geeft iets meer spanningen in het materiaal, maar is eenvoudiger voor grotere formaten en dikke platen.
Gegoten is het beste qua oppervlak en minimale vervorming, maar prijziger om te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 21-10-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Mijn "eisen" zijn o.a. dat het goed te bewerken is. Dus niet dat het versplintert, barst en dat soort dingen. Ik krijg echter het vermoeden dat het niet zo veel gaat uitmaken wat voor soort materiaal ik dan ga gebruiken.
Aan de andere kant als ik naar de prijzen ga kijken, zit hier echt ontzettend veel verschil in. Zo kan gegoten ongeveer 2x++ zo duur zijn als XT..
Het goedkoopste is volgens mij PETG, echter heb ik dan wel weer grote twijfels qua stabiliteit en hittebestendigheid.

Nja wellicht dat ik eens een goed zaakje opzoek waar ik eens alles 'in het echt' kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airaton
Dat PETG is wel écht een ander materiaal dan plexiglas/acrylaat, dat is geloof ik een soort PET (dat je in frisdrankflessen vindt). Met plexiglas/acrylaat (dat is ook wat kier gebruikt als ik het goed heb) heb ik de ervaring dat het redelijk goed te bewerken is. Je moet vooral altijd rustig te werk gaan, dus nooit te veel kracht zetten op een boor of zaag. Ook als je de randjes gaat schuren niet beginnen met veel te grof schuurpapier of een te grove vijl. En altijd afplakken voor je gaat boren of zagen (tenzij je de beschermfolie nog gewoon erop hebt). Ik geloof wel dat kier redelijk wat filmpjes op Youtube heeft over hoe hij plexiglas/acrylaat behandelt, anders moet je het topic van zijn project Guilty eens globaal doornemen.

En het is op zich wel een goed idee om een langs een bouwmarkt ofzo te gaan en te kijken wat voor materialen het zich geeft. Dan heb je denk ik ook wel een beter idee van stevigheid en buigzaamheid enzo. Je zou ook eens eerst als test eens iets simpels kunnen maken, zoals een fanguard, om te kijken hoe je het materiaal vind werken.

Ik zou zelf niet uiterst veel waarde hechten aan hittebestendigheid. In je eerste post zei je dat acrylaat (normaal acrylaat denk ik dan) al tegen 150 °C kan. Mocht je PC ooit ergens heter worden dan 150 °C, dan denk ik dat je grotere problemen hebt dan smeltend plexiglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij 90 graden wordt het al zachter. Maar ook die temperaturen ga je niet bereiken verwacht ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Tussen XT (geëxtrudeerd) plexiglas en GS (gegoten) plexiglas zit redelijk wat verschil als het om bewerken gaat.

XT plexiglas breekt en scheurt wat sneller, daarnaast smelt het sneller bij bewerkingen als frezen, boren etc. GS is wat dat betreft veel vergevings gezinder.

XT plexiglas is toch goed te bewerken, maar wel met wat meer beleid/geduld dan GS.

De oude Acryl Panels van AC Ryan waren om deze reden bijvoorbeeld ook GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:50:
Bij 90 graden wordt het al zachter. Maar ook die temperaturen ga je niet bereiken verwacht ik :P
Ja en nee.
Technisch gezien wordt mijn videokaart ~80 graden, soms 86 tops (hd 6990, eco mensen schieten mij af). Natuurlijk is dat de chip, en ik verwacht ook niet direct dat die hitte uitslaat naar de case, anders zou ik mijn case niet kunnen aanraken :+

In elk geval super bedankt voor alle uitgebreide antwoorden hier. Ik ben al een stuk verder in mijn oriëntatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airaton
Eco mensen moeten niet zeuren, 300 km/h scheuren gaat nu eenmaal niet in een Toyota Prius. Maar ik denk ook niet dat die hitte zo erg zal uitslaan. Ik weet niet wat voor systeem je hebt maar je zou eens op de een of andere manier een thermometer in je kast kunnen hangen. Als je de gehele kast zelf ontwerpt moet je gewoon ook goed nadenken over airflow, eventueel een meer ervaren iemand (ik niet) vragen om je ontwerp te 'keuren'. Waar je overigens rekening mee moet houden is dat kier zijn plexiglas wel beplakt met vinyl stickers (die wat je ook op je auto kan plakken). Als je dat ook wilt toepassen moet je wel de hittebestendigheid van die stickers ook even nachecken, maar ik denk dat dat geen problemen zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Ik heb op dit moment een xpredator:

Afbeeldingslocatie: http://forums.pureoverclock.com/attachments/cases-modding/3041d1343792636-aercool-xpredator-aerocool-xpredator-white-edition-full-tower-pc-case-1.jpg

Mijn uiteindelijke ontwerp zal waarschijnlijk even groot, al dan niet groter zijn dan deze kast. Qua airflow verwacht ik ook dat alles wel goed komt. Het ontwerp bevat namelijk juist specifieke elementen waardoor er bij wijze van een windtunnel ontstaat :+
Daarbij heb ik op dit moment ook niet veel fans erin zitten, wat uiteindelijk wel meer gaat worden.

Uiteindelijk ga ik toch eerst wat test-cases doen met een oudere PC. Ik heb geen zin om mijn enige fatsoenlijke PC uit elkaar te halen in een nog niet zo betrouwbare case. Vervolgens ga ik ook wat materiaal inslaan om hier dom weg mee te kloten; hoe kun je het beste iets bevestigen, lijm, schroefjes etc. waarna ik op het einde eens voor de lol een koekenpan oid erop ga zetten om het effect te zien :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airaton
Het uitvoeren van test-cases klinkt wel als een strak plan :)

Zoals ik al zei heb ik ook niet echt veel ervaring met casemodden (ik heb een CM Centurion 534 die ik de afgelopen jaren wat opgeleukt hebt), maar het aankloten met gereedschap enzo kan je denk ik wel enorm helpen. Maar ben je overigens van plan om uiteindelijk die xpredator (vette kast overigens) te modden of wil je meer een scratchbuild doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Nee echt vanuit scratch. Ik vind het zonde om zo'n kast helemaal te gaan modden. Ding heeft mij aardig wat geld gekost en is volgens mij nog steeds veel waard. Ik heb hier nog iets van 3-4 cases liggen waarvan ik gewoon de 'backplate' (? ding waar mobo op zit) van ga gebruiken.

Ik heb helemaal geen ervaring met case modden, en ik ben ook gewoon een programmeur. Het "knutselen" komt van mijn vader die altijd in de bouw heeft gewerkt, dus ik heb altijd een beetje ervaring gehad met dingen doen. Ik heb vrij veel apparatuur ter beschikking in de garage van mijn vader, en hij kan ook nog dingen lenen of laten maken via via.

Mijn eerste doel is om mijn idee te gaan schetsen terwijl ik wat test-cases maak. Grotendeels wil het vanaf papier doen, maar mijn 'skills' zijn waarschijnlijk nog niet zo briljant om dat 1op1 over te gaan nemen. Ik ben nu bezig om een model te maken in Blender, en on the fly zal ik gewoon gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airaton
Ah oke, mijzelf lijkt het inderdaad ook zonde om zo'n mooie kast te modden, zeker als je nog niet zo ontzettend veel ervaring hebt als sommige hier op Tweakers. Het is inderdaad wel handig denk ik om bij een scratchbuild inderdaad kasten te hebben waarvan je onderdelen kan pakken, ook dat deel aan de achterkant van de kast met de PCI-slots lijkt me handig om op voorraad te hebben.

Apparatuur en gereedschap is wel echt fijn, ik ken toevallig ook iemand met een redelijke werktplaats met kolomboor, elektrische figuurzaag en schuurmachine, en dat helpt je echt enorm als je precies dingen moet bewerkt hebben. Een een dremel is absoluut een pre.

Als je het leuk vind kun je anders een foto's van je creaties maken, ik ben er namelijk toch wel benieuwd naar. Ik denk ook dat vooral de meer geavenceerde lui hier je dan ook goede tips kunnen geven, en minder geavenceerde lui kunnen daar dan weer van leren.
Pagina: 1