eduroam wil niet verbinden / storing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vriezenaar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 19:37
Bij een heel aantal universiteiten werkt het eduroam niet lekker.
De workaround die ik vanmorgen even heb uitgeprobeerd lijkt er op te werken. Voorwaarde is wel dat je 1x een IP adres toegewezen hebt gekregen volgens mij. Of iig dat je telefoon wel iets krijgt toegewezen, waar je alles even kunt aflezen.

Probleem: DHCP geeft geen IP adres uit. En je krijgt zo'n leuk 169 adres waar je niets mee kunt.

Schrijf even als je 1x verbinding hebt gehad het volgende op:
IP adres, Subnetmask, adres router & DNS.

Mijn instellingen in UB Groningen:
IP adres: 145.100.225.xxx
Subnetmask: 255.255.252.0
Router/default gateway (windows): 145.100.224.1 (UB derde vloer)
DNS: 8.8.8.8

Probeer te verbinden en als je verbinding hebt verander dan ipv DHCP naar Manueel.
Daarna kun je ineens wel overal bij volgens mij. Werkt hier in ieder geval tot nu toe als een zonnetje.

Ik werk op een Macbook Pro met Mountain Lion er op. Hopelijk helpt dit meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:11
Leuk maar niet echt een nette oplossing.
Ik weet niet hoe ze het netwerk ingericht hebben maar in theorie creer je nu nog meer "vervuiling" op het netwerk wat het werk van de engineers moeilijker kan maken om het echte probleem op te lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2013 12:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Totdat iemand anders dat IP-adres krijgt en dan krijgen jullie allebei wazige verbindingsproblemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Op de Rug (Harmonie) had ik er afgelopen week ook last van. Er stond zelfs iets over in de UK, http://www.ukrant.nl/nieuws/storing-wifi-netwerk-houdt-aan. Statische adressen instellen lijkt me geen structurele oplossing (i.v.m. ip-adresconflicten enzovoorts). Vervelend is het wel.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Het toe-eigenen van adressen zorgt er alleen maar voor dat de problemen nog veel erger worden. Doe gewoon zoals de universiteiten zelf aanraden: maak gebruik van een netwerkkabel of de verbindingsmogelijkheden van je studievereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ppl schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:19:
Het toe-eigenen van adressen zorgt er alleen maar voor dat de problemen nog veel erger worden. Doe gewoon zoals de universiteiten zelf aanraden: maak gebruik van een netwerkkabel of de verbindingsmogelijkheden van je studievereniging.
Al ben ik het met je eens dat toe eigenen van adressen een waardeloze oplossing is heb je niet altijd een andere mogelijkheid.

Bij de TU Delft kan je op de meeste locaties geen netwerkkabel aansluiting krijgen (of je moet die uit de computer trekken en het mac adres klonen 8)7) en andere wifi netwerken zijn er niet en horen er natuurlijk ook niet te zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Je hebt altijd een andere keus, in dit geval is het een kwestie van de IT afdeling om advies te vragen (probeer aan te sturen op een tijdelijke maatregel zoals het verlichten van bepaalde beperkingen (het toestaan van een wifi netwerkje bij de studievereniging) en dat soort zaken). Als dat moeizaam gaat moet je een officiële klacht neerleggen bij de universiteit. Je kunt ook proberen om via je eigen mobieltje te internetten en je kunt jezelf ook minder afhankelijk van het internet maken.

Het toe-eigenen van een ip-adres is zo ongeveer het meest asociale wat je maar kunt doen en helpt alleen maar averechts bij het oplossen van de problematiek. Het creëert enorm veel ruis als mensen die de boel wel netjes op DHCP hebben staan zich bij de IT-afdeling melden dat het nog steeds niet werkt. Aangezien dit dusdanig veel overlast kan veroorzaken zitten hier altijd strafmaatregelen aan vast en die kunnen erg ver gaan (bij een gemiddeld bedrijf levert je dit ofwel een officiële waarschuwing ofwel ontslag op staande voet op; bij een universiteit kun je geschorst worden, je account dichtgezet voor bepaalde tijd waardoor je helemaal nergens meer bij kunt, enz.). Je speelt met vuur. Van iemand die aan een universiteit studeert verwacht ik iets slimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Van de frontpage: nieuws: Universiteit Groningen: Android-telefoons veroorzaken wifi-problemen Eerst zou het nog aan iOS 7 liggen :P.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ppl schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:32:
Je hebt altijd een andere keus, in dit geval is het een kwestie van de IT afdeling om advies te vragen (probeer aan te sturen op een tijdelijke maatregel zoals het verlichten van bepaalde beperkingen (het toestaan van een wifi netwerkje bij de studievereniging) en dat soort zaken). Als dat moeizaam gaat moet je een officiële klacht neerleggen bij de universiteit. Je kunt ook proberen om via je eigen mobieltje te internetten en je kunt jezelf ook minder afhankelijk van het internet maken.
IT personeel aan het werk krijgen is een drama, ik heb meer dan een jaar geleden een probleem met het printen gemeld en daarna nog een paar berichten er achteraan gestuurd. Afgelopen maand nogmaals een mail gestuurd en het antwoord is van de ene afdeling "we zijn er nog mee bezig" en van de andere afdeling "het zou sinds vorige maand opgelost moeten zijn" (waar ik overigens nooit meer terugkoppeling van gekregen heb).

Mijn oplossing is overigens gewoon het mac adres te klonen van een van de computers en die kabel te pakken. Het is niet alsof de wifi verbinding standaard wel zo stabiel is namelijk, wifi werkt gewoon niet heel bijzonder als je met 200-500 mensen tegelijk aan het verbinden bent.

Wifi netwerk bij je studievereniging is leuk maar werkt alleen als je toevallig op die locatie bent.
3G werkt bij mij in de meeste gebouwen nauwelijks, prima buiten maar binnen is het behelpen. En een latency van 20-30 seconden is niet echt werkbaar.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453925

Tsja, op de UT hadden we ook behoorlijk veel problemen. Toen het eenmaal bekend was dat het landelijk werd, is door UT-personeel 's nachts nieuwe apparatuur geïnstalleerd (aldus bericht op Blackboard). Sindsdien geen problemen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
Aangezien je met eduroam (bij de han) direct op het internet zit met je IP adres lijkt het me niet verstandig een statisch IP in te stellen.
Je zit niet in een lokaal subnet o.i.d. zoals je thuis hebt.

Check myip.nl en je ipconfig maar eens.

Daarentegen kan het maar zo zijn dat IP conflict generende mac adressen worden geband.

Je moet gewoon even opnieuw verbinden, en dan doet hij het weer. Het is inderdaad een ramp, maar er zijn ook wel veel studenten + smartphone, en veel daarvan hebben torrents draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 04-11-2013 17:48 ]

Pagina: 1