Artifacts MSI R6950 Twin Frozr III (niet in games)

Pagina: 1
Acties:

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Nu had ik 2 weken geleden mijn PC van de binnenkant schoongemaakt. Zat me een partij stof in waar je u tegen zegt.. Plotseling hierna heb ik last van artifacts op mijn scherm. Ik heb de kaart al nu in totaal 5x opnieuw eruit en erin geplaatst. Nog een andere slot geprobeerd, maar tevergeefs.

Nu is het zo dat ze soms niet aanwezig zijn, vooral bij het net opstarten van mijn PC, maar na verloop van tijd zie ik ze toch weer tevoorschijn komen, vooral in mijn webbrowser (chrome) en wanneer ik in mijn mappen navigeer of andere desktop applicaties. Het zijn zwarte en witte artifacts die flikkeren wanneer ik met mijn muis heen en weer beweeg. Soms verdwijnen ze ook gewoon weer, wanneer ik bijvoorbeeld een scherm verklein en weer vergroot. Maar dit is nooit van lange duur.

Ik heb echter totaal GEEN last van artifacts in games. Dit duidt meestal aan dat je echt een defect hebt aan je videokaart, toch?

Even een screenshot toegevoegd. Zie youtube clip (nu even lastig te zien, maar je ziet wat pixels op zijn arm) en navigatiebalk rechts voor een voorbeeld. Ook in het Windows scherm zie je blokjes.

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/7559/1tgh.png

Afbeeldingslocatie: http://img28.imageshack.us/img28/7314/kg0p.png

Mijn systeem specs:

Windows 7 64bit
Motherboard: P55A-UD3
Processor: Intel Core i5 CPU 750 @ 2.67GHz, 2661 MHz (4 CPU's)
Memory: 8,00 GB
Videocard: MSI R6950 Twin Frozr III OC - 2GB - PCI-E

En ik heb de laatste AMD driver 13.10

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik zit nog te peinzen wat ik fout heb kunnen doen...Mss niet voorzichtig geweest met het schoonmaken of kan het komen door een update?

[ Voor 10% gewijzigd door Pablo11392 op 21-10-2013 13:18 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rechts op de foto ziet het er ook niet gezond uit.
Wat raar is is dat je artifacts in 2d modus hebt en je dus een probleem hebt met je kaart (wat je al wist).

Kijk eens of je temperaturen goed zijn en ook of je bios switch nog op normal staat :p

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 21-10-2013 12:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34

NoFearCreations

3DPrint the world!

Verse driver install al geprobeerd?

---RAWE CEEK!!!---

• Pablo11392
@Damic temperaturen zijn prima. Met normaal gebruik 34 celsius. Hoe check ik of die bios op normal staat?

@NoFearCreations heb net inderdaad alles van AMD en de ccc verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dit keer geen beta driver (13.10) maar de 13.09.

!Wat opviel is dat wanneer ik mijn PC opstartte zonder driver, ik geen artifacts zag! Of misschien was dit gewoon even pure mazzel dat die wel werkte.

Probleem blijft echter nog bestaan..

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op je kaart staat volgens mij ergens een kleine schakelaar, misschien toevallig tegengekomen met het kuisen.
Eventjes opgezocht: in de buurt van je power connectoren:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/battle-of-the-6950s/msi-switch.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23

Nemesizz

Untouchable

!Wat opviel is dat wanneer ik mijn PC opstartte zonder driver, ik geen artifacts zag! Of misschien was dit gewoon even pure mazzel dat die wel werkte.
Dat klopt, zonder drivers word het beeld in 'software-modus' verwerkt door je CPU ipv je GPU (GPU doet nog wel een klein deel, maar geen hardwareversnelling, als je dan een venster of iets dergelijks versleept schiet je CPU gebruik omhoog).
MSI R6950 Twin Frozr III OC - 2GB - PCI-E
Zelf ben ik niet zo'n fan van factory-overclocked kaarten, die willen nog wel eens na een tijdje kuren geven.
Probeer de kaart eens te 'underclocken' naar normale 6950 waardes (puur om even uit te sluiten).

Daarnaast, zie je dit probleem wel vaker bij (metname) Radeon kaarten. Dan functioneert de energiebespaar functie AMD Powerplay niet helemaal. Als je dan bijvoorbeeld multi-monitor setup gebruikt of een internet browser die gebruik maakt van hardwareversnelling (van je videokaart) dan wil die nog wel eens vast zitten op te lage clocksnelheden/voltages waardoor je artefacts krijgt.
Dat je geen artefacts krijgt bij 3d applicaties neig ik toch meer naar een Powerplay probleem (blijkbaar pakt hij bij full-load wel de juiste clock snelheden en voltages).

Kijk eens met een programma zoals GPU-z of Afterburner wat je kloksnelheden doen als je op je desktop zit, op Youtube kijkt, enz. Metname bij multi-monitor setups moet je idle clocks al iets hoger zijn dan bij een enkele monitor. En bij dingen als Youtube hoort je GPU ook iets hoger te zitten qua clocks, als die dat niet (goed) doet kan het heel goed verklaren waarom je dus die artefacts hebt tijdens browsen.

(je kan natuurlijk ook hardware versnelling in je browser even uitzetten om te testen :P )

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb zelf een 6870 twin frozer oc en volgens mij draait die alleen oc als ik de schakelaar verzet naar bios 2 in bios 1 is het standaard settings.

• Pablo11392
@Damic Heb de switch even heen en weer gedaan, maar deze stond al in principe goed. Dit was het dus niet.

@ Nemesizz zal het even gaan testen. Ben alleen vanaf morgen een week op vakantie. Zal jou instructies dus later even moeten gaan toepassen! ;)

Dat ik trouwens de OC versie heb zegt me niet héél veel. Ik weet dat her overclocked is en dat het dan sneller is maja.. Ik was toen der tijd op zoek naar een goeie snelle videokaart en kwam op deze uit :+

Thx voor de hulp zover.

[ Voor 27% gewijzigd door Pablo11392 op 21-10-2013 20:39 ]

• Pablo11392
Uiteindelijk toch de kaart maar opgestuurd naar Alternate.. Kwam er zelf niet meer uit. De kaart is defect verklaard en wacht nu de status verder af. Geen garantie meer, net 3 maanden over de 2 jaar heen! >:(

Lekker wachten dus, net nu BF4 uitkomt :) Hoop dat het geen duur grapje wordt..

Pagina: 1