PS3: Opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:48

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Topicstarter
Beste luitjes,

Om GTA V te kunnen spelen heb ik, inmiddels iets meer dan een maand terug, een Sony Playstation 3 40GB (geen slim) aangeschaft. Op het moment dat de PS3 draait, kan ik gewoon rustig uren spelen zonder dat hij ook maar één keer vastloopt. De playstation aan zien te krijgen is een ander verhaal...

Op het moment dat ik de startknop indruk, gaat het groene lampje branden en knippert het blauwe lampje een beetje mee. Echter, na een paar seconden knippert heel kort een geel lampje (<1 seconde) en gaat de PS3 automatisch op standby. Dit gaat redelijk lang door, soms wel 5-10 minuten, voordat hij wat "verder" opstart.

Na een tijdje, als hij doorstart, moet ik even de instellingen van het HDMI apparaat bevestigen en ik kan aan de slag. Soms valt hij dan nog een keer uit, maar daarna start hij vaak wel in een keer op.

Het lijkt op een of andere manier wel dat hij op moet warmen, voordat hij daadwerkelijk door kan starten.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben/hadden en eventueel hier een oplossing voor hebben? Ik weet ook niet of het een software- of een hardwarefout is. Updates installeert hij probleemloos en hij is nog nooit vastgelopen tijdens het spelen of iets dergelijks.

Even een kwartiertje snel kloten in San Andreas zit er niet in op het moment, want dan ben ik langer met opstarten bezig dan spelen. Hopelijk heeft iemand een idee! 8)7

Groeten,

Robin

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:57
Ik weet hier niet veel van, maar één zoekopdracht naar YLOD levert dit op.

Als ik zo kijk zie ik ditgene hieronder staan. Denk dat je een YLOD hebt.
1) Hoe herken je het?
Je zet je PS3 op, je rood lampje gaat naar groen, dan 1x geel en dan pikt het rood.
Aanvulling mag, ik weet niet of dit wat ik zeg klopt. Maar zoek hier eens verder op.

[ Voor 11% gewijzigd door Xerox op 21-10-2013 11:18 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Nemesizz

Untouchable

Zo te zien heb je een refurbished PS3 gekocht. Dit was dan een defect model (blijkbaar YLOD) die dan een reflow of reball heeft gehad (beide zijn maar een tijdelijke fix helaas) en nu dus alweer kuren heeft.

Waarschijnlijk werkt ie pas na een tijdje omdat de console dan inmiddels al goed warm is geworden (oude phat PS3's zoals de 60GB en 40GB versies werden echt heet), maar echt betrouwbaar is het ding dan niet.
Nu kun je blijkbaar (als ie eenmaal gestart is) nog gamen, maar vrees dat dat binnen de kortste keren ook gebeurt is.

Als het dus daadwerkelijk dé YLOD (Yellow Led of Death) is dan vrees ik dat je toch op zoek moet naar een vervanger (en dan kan ik je de 40 en 60GB varianten afraden, die hebben er het meeste last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Ik heb ook een tijdje gezocht naar YLOD situatie's maar die beschreven vaak dat het gele lampje juist lang knipperde ipv de een keer flash. Ik vond het nogal raar dat hij wel een dag aan kon blijven staan, zonder melding, crash of problemen, maar dat het opstarten wel zo vervelend was.

Misschien gewoon open gooien en kijken of er iets te vinden valt?

Volgende keer misschien wat minder goedgelovig zijn en minder gehaast iets kopen, maar agh hij was gelukkig niet al te duur :)

Ik kijk of ik hem deze week kan openmaken en misschien het een en ander aan kan doen. I'll keep you updated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Volgens mij is een YLOD meer dat hij te heet wordt en niets meer doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobygo76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 22:16
Dit heeft toch niks met oververhit te maken? Het probleem doet zich voor op het moment dat je de ps3 aanzet. Ik heb dit zelf ook gehad, het lijkt erop dat de tv de ps3 niet herkent. Ik hield gewoon de startknop ingedrukt, dat reset deze. Vervolgens start je volgens mij nog een keer op, en dan kun je HDMI settings weer instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Het is het opstarten zelf wat een probleem is. Als hij eenmaal opgestart is geeft hij inderdaad aan dat ik de HDMI settings moet bevestigen (weet exacte melding niet) Echter, voordat hij opgestart is ben ik al weer 10 minuten verder.

Voor zover ik nu kan constateren, start hij pas door als hij warm genoeg is, althans zo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

418O2 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:43:
Volgens mij is een YLOD meer dat hij te heet wordt en niets meer doet...
Nee, oververhitting gaat de led meteen naar rood en vliegt hij in standby. Gele led is vaak een hardware probleem.
Volgende keer misschien wat minder goedgelovig zijn en minder gehaast iets kopen, maar agh hij was gelukkig niet al te duur :)
Niet iedereen is helemaal op de hoogte dat een reflow of reball maar een tijdelijke fix is. Dus hoeft niet perse meteen een slechte verkoper te zijn geweest. Als het er duidelijk bij stond dat ie al een keer gereflowed was, tja dan is het misschien een beetje pech voor de koper (maar zoals ik al zei, je moet het maar net vanaf weten, kan me voorstellen dat je niet alle mogelijke problemen eerst opzoekt alvorens een apparaat aan te schaffen).

Overigens, kan een voeding ook het probleem zijn, weet niet 100% zeker of een defecte voeding ook een gele led geeft (kijk, ik weet ook niet alles :P ), maar weet van PC's wel dat een brakke voeding soms wel weer werkt als die maar warm is gedraait (zijn de elco's een beetje aan hun einde).

Om dat te testen moet je misschien wat knutselen, PS3 open (je verlopen garantie is dan wel weg >:) ) en even met een fohn beetje op de voeding blazen (ja voeding, niet de heatsink binnenin wat sommigen proberen om YLOD te fixen). Als de PS3 dan wel meteen start als de voeding warm is, dan heb je je boosdoener waarschijnlijk al te pakken.
Je hoeft niet lang te blazen met een fohn, gewoon heel eventjes dat de boel beetje warm word (dus niet heet!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23
Is er niet iets mis met je interne HD? Je geeft aan dat het gele lampje (die van je HD activiteit) even kort brand en dat het daarna mis gaat. Denk dat ie gewoon niet het OS kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

HenkEisDS schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:52:
Is er niet iets mis met je interne HD? Je geeft aan dat het gele lampje (die van je HD activiteit) even kort brand en dat het daarna mis gaat. Denk dat ie gewoon niet het OS kan lezen.
Zou opzich niet uit moeten maken bij de oudere phats. Bij phat 60 (en 40 volgens mij ook) staat de firmware nog op een flashchipje en nog niet op de HDD zelf. Zelfs zonder HDD zou die dan nog moeten starten (of beeld geven, krijg je waarschijnlijk wel een foutmelding, maar gaat ie niet meteen uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Ik had kort ergens inderdaad iets gelezen over het voorverwarmen met de föhn. Zal het vanavond eens proberen! Als hij hem dan inderdaad pakt, is het dan handig om gewoon elke keer voor het opstarten kort de föhn er op te zetten of gewoon een nieuwe voeding er in te leggen? Ik gebruik hem alleen maar af en toe voor GTA V namelijk, dus een voeding van 50-60 euro vind ik al zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als ik zo kijk bij de prijs van voedingen zit dat tussen de 35 en 45 euro ofzo (afhankelijk van het model).
Maar als een fohn eerst nog werkt kan dat ook. Moet je wel de kappen eraf laten (lijkt cosmetisch gezien minder mooi, maar maakt verder niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Gister de föhn er opgezet, kon hem nog niet openmaken omdat schroevendraaierssetje uitgeleend is... maar merkte al wel verschil. Hij startte al iets verder door dan normaal en viel uit vlak voordat er beeld kwam. Donderdag heb ik die set weer terug dus dan maak ik hem open en probeer ik het nog een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nemesizz schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:47:
[...]

Nee, oververhitting gaat de led meteen naar rood en vliegt hij in standby. Gele led is vaak een hardware probleem.

[...]

Niet iedereen is helemaal op de hoogte dat een reflow of reball maar een tijdelijke fix is. Dus hoeft niet perse meteen een slechte verkoper te zijn geweest. Als het er duidelijk bij stond dat ie al een keer gereflowed was, tja dan is het misschien een beetje pech voor de koper (maar zoals ik al zei, je moet het maar net vanaf weten, kan me voorstellen dat je niet alle mogelijke problemen eerst opzoekt alvorens een apparaat aan te schaffen).

Overigens, kan een voeding ook het probleem zijn, weet niet 100% zeker of een defecte voeding ook een gele led geeft (kijk, ik weet ook niet alles :P ), maar weet van PC's wel dat een brakke voeding soms wel weer werkt als die maar warm is gedraait (zijn de elco's een beetje aan hun einde).

Om dat te testen moet je misschien wat knutselen, PS3 open (je verlopen garantie is dan wel weg >:) ) en even met een fohn beetje op de voeding blazen (ja voeding, niet de heatsink binnenin wat sommigen proberen om YLOD te fixen). Als de PS3 dan wel meteen start als de voeding warm is, dan heb je je boosdoener waarschijnlijk al te pakken.
Je hoeft niet lang te blazen met een fohn, gewoon heel eventjes dat de boel beetje warm word (dus niet heet!).
Als je hem reflowed en fluxed, dan is het wel goed meestal toch? Dat is namelijk hoe ik het doe (heb dat met 1 gedaan, 1 gefixt met een defecte blu-ray en heb nog een YLOD liggen die we gaan fluxen en flowen)

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 22-10-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het probleem zit hem deels in de GPU (nVidia), het soldeer 'plakt' niet goed aan de chip. Daarnaast werd er vaak bar slecht soldeer gebruikt bij veel nVidia GPU's (waarvan de 8000 serie het ergste was).
Reball of reflow helpt wel...eventjes, maar na verloop van tijd gaat ie gewoon weer kapot met het zelfde probleem, en dat ligt dus deels aan de chip zelf.

Hoe lang die het blijft doen na een reflow of reball verschilt, maar toch vaak binnen enkele weken of enkele maanden gaat ie vaak weer kaput (mijn eigen record voor een GPU reflow was 1 jaar werkende, meeste gingen na 3 weken alweer kapot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Gezien het een vraag/probleem betreft, verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Dit weekend heb ik de PS3 open gemaakt en de föhn er een tijdje opgezet. Daarnaast heb ik ook de "gemorste" koelpasta plekken schoongemaakt. Helaas werkte dit nog niet. Ik ga hem in het weekend weer openschroeven en de föhn er 15 minuten opzetten. Nu had ik ongeveer 1 á 2 minuten de föhn er op staan dus wellicht dat het niet genoeg is. Het probleem is dus nog steeds hetzelfde: Ik start hem op, hoor amper een fan blazen, knipperd 1 keer geel en dan op rood en knipperen. Als hij uiteindelijk wel opstart hoor je wel een fan aanslaan dus misschien dat iemand nog een idee heeft, alles is welkom iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 16:21
Probeer eens een Restore File System uit te voeren.

Dit doe je op de volgende manier:

To best resolve slow loading / not loading XMB, try safe mode option #3.
After plugging in your console, press and hold the power button, and keep holding until it powers off again.
Then, press and hold until you hear a double beep, and then let go.
You'll be prompted to plug your controller via USB and hit the PS button.
You'll then be presented with a menu with 6 options.
Choosing option #3 (Restore File System) will basically delete and recreate the XMB - all save files and info should still be intact afterwards, unless anything else has caused them to be deleted or corrupted.

Info gevonden op: http://community.eu.plays...-to-Startup/td-p/15274421

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Ik zal het vanavond eens proberen. Ik gok op een hardware probleem, maar alle suggesties zijn welkom en zal ze vrijwel allemaal testen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

Topicstarter
Werkt helaas niet, aangezien hij die gele flash eenmalig geeft. Hij start bij mij helemaal niet ipv er langzaam over doen

Pagina: 1