Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:49

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Een tijdje geleden hebben wij een huis gekocht, super spannend en leuk natuurlijk. Er is alleen één ding, in onze nieuwe wijk komen er de afgelopen tijd relatief veel inbraakpogingen voor. Nu wil het geval dat ons huis een huis is welke aan de rand van de buurt zit, zonder overburen (lees: sociale controle) en zijn wij het eerste huis op de hoek van de straat.
Met andere woorden, dat zet je wat aan het denken over de veiligheid van je nieuwe paleisje. Denk je dan een stapje verder, dan kom je uit op een alarmsysteem, iets wat in die buurt tegenwoordig dus ook wel vaker wordt geïnstalleerd. Je kunt ze of laten aanleggen voor een bedrag met 3 nullen, of je kunt zo'n kant en klaar alarmsysteem installeren voor +/- 400/500 euro of hoger.

Maar goed, ik ben natuurlijk niet voor niets een tweaker. Waarom een draadloos alarmsysteempje kopen als je het ook zelf kunt maken, met als bijkomend voordeel dat je de sensoren e.d. multifunctioneel kunt inzetten! :*)

Zo kwam ik dus aan het denken. Ik zou best met behulp van een Raspberry PI en een stel KlikAanKlikUit sensoren + andere 433mhz sensoren, en op de een of andere manier een controlepaneeltje voor in- uitschakeling een eigen alarmsysteem kunnen maken.
Zo zit ik dus in een orienterende fase. En daar zou ik heel graag meer input in hebben ;)

Dus wat denken jullie, is dat haalbaar? Wat zou ik moeten gebruiken? Is draadloos wel verstandig? etcetera!

Kort gezegd: Raspberry PI+KAKU sensoren/schakelaars & iets voor een bedieningspaneel als alarmsysteem. Haalbaar/slim of niet? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 11:13

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schopje naar DED, zolang je nog in de ontwerpfase zit denk ik dat dit meer een domotica-dingetje is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 08:52

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:51

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Of Domoticz
http://www.domoticz.com/
Rpi + RFXtrx433 , een image en draaien maar.
zie http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_RaspberryPi_SD_Image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hm, ja domoticz had ik ook is eerder gezien. Pilight is ook interresant, ik zie dat de ontwikkeling daarvan nog behoorlijk actief is.

Iets als PiLight lijkt me wel mooi, daar hebben ze al de techniek beschikbaar gemaakt voor de communicatie met de sensoren/schakelaars, maar kan ik zelf daar bovenop de software bouwen die ik wil. Oftewel een systeem wat alles in de gaten houdt en de acties uitvoert, en daarnaast een controlepaneel + software waarmee ik het alarmsysteem kan activeren/de-activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Over het controlepaneel om het alarm in te schakelen. Ik heb nog een HTC Legend liggen welke nogal wat deuken in de behuizing heeft. Ik zou wellicht deze kunnen strippen en hier een kastje omheen bouwen.

Dan gebruik ik het touchscreen + LCD om de alarmcode in te typen en daarmee het alarm te activeren/deactiveren, daarnaast kan ik dat scherm (er zit zo'n samsung OLED scherm in) gebruiken voor evt. nog wat nuttige info.

Tijd om is te kijken of ik die telefoon kan rooten en alle onnodige android dingen eruit kan strippen... Iemand nog coole ideetjes hierover waar ik nu niet op kom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb zelf een alarmsysteem gescript in php via IP Symcon op een Windows-server met z-wave onderdelen. 500 euro is wel krap om iets te realiseren met z-wave. Met z-wave kun je dankzij routing wat makkelijker dekking krijgen in je hele huis incl. tuin en bijgebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Femme schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:48:
Ik heb zelf een alarmsysteem gescript in php via IP Symcon op een Windows-server met z-wave onderdelen. 500 euro is wel krap om iets te realiseren met z-wave. Met z-wave kun je dankzij routing wat makkelijker dekking krijgen in je hele huis incl. tuin en bijgebouwen.
Ah, interresant. En hoe activeer jij (en je vrouw) je alarm & hoe schakel je het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Femme schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:48:
Die z-wave onderdelen, hebben die dan een vaste spanning of werkt dat allemaal op batterijen?

Ik zat met een vergelijkbare oplossing in gedachten, maar heb geen zin om iedere zoveel tijd overal de batterijen te gaan vervangen.
De controller en de sirene zou ik dan wel achter een UPS zetten. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn systeem is nog niet helemaal af maar de basis werkt. Ik heb eerst een class gemaakt waarmee ik alle informatie over een zone kan opvragen, zoals temperatuur, luchtvochtigheid en of er beweging is. Hiervoor gebruik ik data van Aeon Multisensors. Een zone kan een kamer zijn of de 'parent' van een kamer (bijv. huis zelf of alles eromheen met tuin en schuren). Vervolgens heb ik een class gemaakt waarmee het alarmsysteem aan of uitgezet kan worden. Als er beweging wordt gedetecteerd checkt ie of het alarmsysteem is ingeschakeld en zo ja dan laat ie een sirene/flitslamp afgaan en stuurt hij een notificatie naar mijn iOS-devices. Dit stelt eigenlijk niets voor. Er moet nog wel wat verfijning in komen. Als ik afsluit staan sommige bewegingsmelders nog op on-state en die kunnen het alarmsysteem met mijn huidige wachttijd van 30 seconden meteen kunnen inschakelen, maar dat is een kwestie van het verhogen van die timeout (of nog netter: één bepaalde bewegingsmelder negeren voor zo lang die niet van state is gewijzigd na het inschakelen van het alarm).

Voor toegang door derden moet ik nog een goede oplossing bedenken. Een vrouw heb ik niet en de sirene staat nog niet op scherp. Je vriendin zou je nog toegang kunnen geven op haar eigen smartphone maar voor bijv. een tuinman of schoonmaakster die in huis moet zijn is een code handiger. Een smartphone aan de muur zou hiervoor een prima oplossing kunnen zijn. Een nadeel van IP Symcon voor als je op een klein budget zit is dat het geld kost, het leuke eraan is dat je in php tegen je devices kunt praten.

De Aeon Multisensors hebben vaste spanning. Op batterijen blijken ze niet betrouwbaar te werken. Op vaste spanning is het beter maar nog steeds met een beetje raar (ik moet ze handmatig pollen om de devices levend te houden). De sirene heeft een backupbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die Aeon Multisensors zijn een goede tip! Bedankt! :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En waarom heb je dan voor z-wave gekozen ipv kaku of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Z-wave doet aan tweewegcommunicatie en kan je dus vertellen of een commando is uitgevoerd. Tevens gebruikt het een mesh netwerk waarbij elke node berichten van andere nodes kan doorgeven, zodat die indirect met elkaar kunnen communiceren Op die manier kun je een netwerk bouwen met een groter bereik dan wanneer de nodes direct met elkaar moeten kunnen communiceren. In een klein huis kom je misschien weg met kaku maar als je door dikkere muren moet is een mesh netwerk wel handig. Met z-wave zou een bewegingsmelder in een stenen schuur in de tuin achter het huis via een paar hops met de gateway in de meterkast bij de voordeur kunnen laten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voordeel van een systeem kopen is wel dat je misschien iets van korting op je verzekering kan krijgen. Overigens moet van de verzekering een systeem vaak bedraad zijn omdat het anders gestoord kan worden. Met 433 Mhz lijkt met dat ook niet zo handig, als iemand b.v. een garagedeur opener heeft kan het met zo'n systeem zijn dat je eigen communicatie wegvalt. Het alarm moet natuurlijk wel robuust zijn, als het vaak zonder reden afgaat komen de buren op een gegeven moment ook niet meer kijken..

2.4 GHz nRF24L modules zijn overigens ook wel mooi, die hebben een hoop transmissie logica (resenden van packets e.d.) al in de hardware zitten. Met 433 Mhz moet zelf een hoop checks in de software doen. Nadeel is dat het natuurlijk al een vrij drukke frequentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dat klinkt wel mooi, zowel Z-Wave als 2.4ghz modules. Echter moet het ook betaalbaar blijven. Volgensmij is Z-wave een factor 2 a 3 duurder en 2.4ghz is denk ik nog duurder of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, hoor:
http://samenkopen.net/action_product/167071/740661

Je hebt ook varianten met een externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, ja qua prijs is dat componentje niet zo duur nee. Maarja, hoe ga ik dit inbouwen in mijn contactdozen/e.t.c. om apparatuur mee aan te sturen? Dit ding heeft een 5v aansluting nodig zie ik, dat zou ik dus moeten omzetten, wil ik dat dit werkt. Daarnaast moet ik hier neem ik aan nog het e.e.a. aan programmeren op die chip om dit goed te laten werken? Heb jij hier enig idee over hoe ik dit zou moeten/kunnen toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zo. Even een update maar. Ik ben ondertussen druk bezig nog. Zo heb ik eerst een testopstelling gemaakt met een Raspberry PI en een stel ledjes en knopjes om te kijken of ik een bedieningspaneel zou kunnen aansturen hiermee. Dat lukte, ik kon een knopje indrukken en dan ging er een lampje branden b.v.

Vervolgens heb ik een bedieningspaneel van een bestaand Aritech alarmsysteem overgenomen. Dit paneel wil ik gebruiken en zo echt/origineel mogelijk laten lijken aan de buitenkant, terwijl ik hem helemaal ga ombouwen zodat hij aangesloten is op de raspberry PI.

Hier zie je het bordje zonder zijn behuizing, :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jqax2ynl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nM3EFqpl.jpg

Ik ben ondertussen al zover dat ik de lijntjes op de printplaat ben gaan volgen en een aantal onderdelen eraf heb gesoldeerd. Deze zijn overbodig. Vervolgens heb ik een oude UTP kabel gepakt, de connectoren eraf geknipt en deze gebruikt als kabel om vast te solderen op de printplaat.

In een UTP kabel zitten namelijk 8 aders, precies genoeg om alle knoppen te kunnen verbinden.

Zo gezegd zo gedaan, ik zal nog even foto's maken van het soldeerwerk, maar ik heb even hem snel doorgemeten en het lijkt te werken.

Wanneer ik tijd heb ga ik verder met de volgende stap. Ik ga deze 8 aders aansluiten op de raspberry en kijken of ik een script kan maken die alle knoppen uitleest en toont welke knop ik indruk in de console.

Als dat dan werkt.. dan de volgende stap, de ledjes en daarna het LCD scherm in het bedieningspaneel :)

Tot zover de update voor nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ohja, met paneeltje erop ziet hij er zo uit ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.beveiligingswinkel.nl/images/Aritech/CD3009high.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

geerttttt schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:09:
[...]
Daarnaast moet ik hier neem ik aan nog het e.e.a. aan programmeren op die chip om dit goed te laten werken? Heb jij hier enig idee over hoe ik dit zou moeten/kunnen toepassen?
Dat is al eerder gedaan:
http://makerflux.com/proj...on/home-automation-design
http://hackaday.com/2013/...h-2-4ghz-home-automation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Ik had persoonlijk ook gelijk een oud aritech CD paneel (wat bij dat type bediendeel hoort) over genomen. Deze worden nu per bosjes bijna vervangen voor nieuwere systemen. En je zou dan als je hem zelf herprogrammeert gewoon kunnen inschakelen en dan een uitgang laten schakelen voor status naar je domotica toe en uitschakelen via cbd kan dan ook zonder gekke fratsen. En daarnaast zou je dmv een sleutelschakelaar zone ook afzonderlijk via je domotica kunnen schakelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
The-Source schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:42:
Ik had persoonlijk ook gelijk een oud aritech CD paneel (wat bij dat type bediendeel hoort) over genomen. Deze worden nu per bosjes bijna vervangen voor nieuwere systemen. En je zou dan als je hem zelf herprogrammeert gewoon kunnen inschakelen en dan een uitgang laten schakelen voor status naar je domotica toe en uitschakelen via cbd kan dan ook zonder gekke fratsen. En daarnaast zou je dmv een sleutelschakelaar zone ook afzonderlijk via je domotica kunnen schakelen.
Het CD paneel is de print + behuizing die de daadwerkelijke installatie is ofzo?

Ik vind het juist wel leuk om het bedieningspaneel werkend te krijgen op mijn eigen software terwijl hij er nog wel origineel uit ziet.

Even een update nog:
Ik heb de knoppen grotendeels werkend. Ik had alles aangesloten en getest, alle knoppen werkten behalve 1,4,7 en de pijl omlaag toets. Oftewel, 1 kolom was stuk. Alle bedrading nagekeken, blijkbaar heb ik waarschijnlijk een baantje kapot gemaakt op de print. Dus ik heb met de soldeertang met de hand maar een lijntje gelegd en nu werken ook deze toetsen goed :)

Oftewel, alle toetsen werken. Omdat ik de toetsen in een matrix heb zitten kan ik nu nog niet zien welke knop er precies ingedrukt wordt, die logica moet ik nog even programmeren binnenkort.
Het schema is iets zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://i711.photobucket.com/albums/ww111/rjburke377/IRobot/keypad-schematic.gif

Op deze manier hoef ik dus maar 8 aders en GPIO pinnen te gebruiken voor (in mijn geval) 14 knoppen, wat nogal wat scheelt ;)
Ik kan op dit moment dus zien in welke kolom er een knop ingedrukt wordt, het idee is dan om, zodra de software doorheeft dat er één kolom ingedrukt is, vervolgens stuk voor stuk de stroom van 1 rij uit te zetten, als dan vervolgens de stroom op de kolom eraf is, weet hij welke knop er ingedrukt is.

Oftewel, tijd voor foto'tjes:

Het breadboard waar ik alles op vastzet voor nu om te testen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PlS68uul.jpg

Het daadwerkelijke paneel, als je goed kijkt zie je de blauwe UTP kabel die ik gebruik voor de 8 verbindingen naar de knoppen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X72sLY9l.jpg

En een totaaloverzichtje met het breadboard, de platte kabel (als je goed kijkt zie je dat het eigenlijk een Floppy IDE kabel is) en de raspberry :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pmQBp5Wl.jpg

Tot zover dus ;)

• The-Source
geerttttt schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:15:
[...]

Het CD paneel is de print + behuizing die de daadwerkelijke installatie is ofzo?
Jep een Aritech CD95 is een centrale waar dit cbd op past maar er zijn ook nog wel andere type (waar minder zones op kunnen) waar dit keypad op past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
The-Source schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:14:
[...]

Jep een Aritech CD95 is een centrale waar dit cbd op past maar er zijn ook nog wel andere type (waar minder zones op kunnen) waar dit keypad op past ;)
Oke, ja dat had gekund, maar dat is wel een lompe kast. Ik hoop met een klein kastje in de meterkast o.i.d. voldoende te hebben om alles in kwijt te kunnen.

Verder ben ik nog steeds bezig met het bedieningspaneel. Ik heb de knopjes werkend. Ik heb een tool geschreven in python die de rijen en kolommen kan uitlezen en op basis daarvan bepaalt welke knop je ingedrukt hebt, en dat werkt :)

Nu ben ik bezig met de ledjes. Alle knoppen zijn namelijk verlicht door in totaal 5 ledjes. Daarnaast hebben we nog een oranje warning led, en een rode alarm led.

Ik heb de 5 ledjes aangesloten , ik ben alleen bang dat ik te veel stroom van de raspberry vraag. Heeft iemand hier verstand van?

Het zijn 5 mini ledjes, je kunt het hopelijk van de foto wel wat aflezen. Als ik het goed google kom ik erop uit dat de raspberry maar 20mA mag leveren op een pinnetje. Ga ik daar niet overheen hiermee?
En daarnaast, moet ik nog weerstanden plaatsen? Heb ik nu niet, en ze branden prima, maar overbelast ik ze nu?

Oftewel, ik ben niet zo handig met de theorie van elektronica ;) Als iemand tips heeft, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En een alias in EL. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mooi,bedankt!

Verder nog wat wezen prutsen aan het apparaatje. Eigenlijk is hij nu werkend voor zover het nu mogelijk is. Het enige wat ik nog graag wil is iets van een buzzer o.i.d. voor een pieptoon.Dit wil ik graag om bijv, als er een knopje ingedrukt wordt, er een kort piepje te horen moet zijn, en als het alarm ingeschakeld is en er beweging gedetecteerd wordt wil ik graag eerst dat hij 30 seconden zelf piept voordat het echte alarm pas afgaat.

Daarnaast moet er nog een werkend LCD in. Die komt er aan binnenkort, maar leveringen vanuit china zijn niet zo snel ;)

Verder is hij dus best aardig werkend. Ik heb 3 werkende ledjes, groen oranje en rood. Ik heb de verlichting op de toetsen werkend. En natuurlijk, als je een cijfercombinatie invoert registreert hij dat netjes want alle knoppen werken.

Even wat foto's!:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fzk8Ipel.jpg
Hij werkt dus, alleen nog zonder lcd schermpje voor nu ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BSme9JYl.jpg
Het breadboard voor testwerkzaamheden voor nu. Ik wil binnenkort opzich wel graag de draadjes gaan solderen o.i.d., maar ik zat te denken. Ik wil eigenlijk ook wel graag de verbinding kunnen verbreken zonder 16 draadjes te moeten desolderen.
Mijn idee is daarom om gewoon weer utp stekkertjes te knippen aan beide utp kabels. Dan moet ik alleen op zoek naar iets van utp female stekkers voor het andere uiteinde, en dan kan ik ze gewoon op die manier makkelijk loskoppelen wanneer nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bF7s2iGl.jpg
hier zie je de toetsenverlichting, in totaal zitten er 5 ledjes tussen de toetsen, ze zitten tussen 1-2-4-5, tussen 2-3-5-6, tussen 4-5-7-8 ,tussen 5-6-8-9 en er zit er eentje tussen het kruis en vink knopje. Het verlicht opzich genoeg, want de knoppen zijn leesbaar in het donker. Ik vind de verlichting echter wel niet zo egaal, dit kun je op de foto's ook wel een beetje zien... Misschien dat ze in de originele situatie meer amperage geleverd kregen of een iets hoger voltage ofzo... Ik denk ook niet dat ik er echt iets aan kan doen, maar het valt wel op.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EfJistll.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RJGTkXBl.jpg
Plaatjes van de onderkant van de printplaat. Hier zie je dus mijn (niet zo vakkundig maar wel met veel moeite gedane) soldeerwerk. Ik moet er even bij zeggen dat er nog 4 losse draadjes tussen zitten momenteel, die zijn nu nog over. Straks gaan deze 4 dienst doen als draden voor het LCD schermpje.

Tot zover dus de update. Eigenlijk is het wachten op de LCD.

Voor de buzzer zoek ik dus nog een goede oplossing. Ik heb maar 3,3v DC. De toon moet een beetje normaal zijn, hoeft niet al te hard. Iemand een idee?

• The-Source
Waarom zet je niet gewoon 12v DC (of 13,70 wat standaard spanning is uit een alarm paneel ) op de officiële voedingsaansluitingen. Dit komt je verlichting ten goede verwacht ik. Piepje per toets gaat daarmee waarschijnlijk ook gelijk werken. Waar je wel mee moet oppassen is of dat hoger voltage niet op je PI inputs komt te staan. In/uit loop piep zal wel een uitdaging gaan worden verwacht ik ;)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Is het niet een idee om voor je schermpje + knoppen + buzzer een aparte microcontroller te gebruiken? Een Arduino nano bv als je weinig kaas daarvan gegeten hebt, dan hoef je niet te klooien met netwerkkabels maar is een USB kabel voldoende, plus dat er dan nog iets blijft werken als je Pi stopt met werken.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
The-Source schreef op donderdag 21 november 2013 @ 06:30:
Waarom zet je niet gewoon 12v DC (of 13,70 wat standaard spanning is uit een alarm paneel ) op de officiële voedingsaansluitingen. Dit komt je verlichting ten goede verwacht ik. Piepje per toets gaat daarmee waarschijnlijk ook gelijk werken. Waar je wel mee moet oppassen is of dat hoger voltage niet op je PI inputs komt te staan. In/uit loop piep zal wel een uitdaging gaan worden verwacht ik ;)
Ten eerste heb ik de chip eraf gesloopt die alles met elkaar verbond. Dat gaat dus niet meer lukken ;)

Daarnaast kan ik dan niet zomaar meer de oranje en rode led aansturen lijkt mij, en ik denk ook dat normaliter het backlight van de toetsen uit gaat wanneer er geen knop ingedrukt wordt.
Megamind schreef op donderdag 21 november 2013 @ 06:33:
Is het niet een idee om voor je schermpje + knoppen + buzzer een aparte microcontroller te gebruiken? Een Arduino nano bv als je weinig kaas daarvan gegeten hebt, dan hoef je niet te klooien met netwerkkabels maar is een USB kabel voldoende, plus dat er dan nog iets blijft werken als je Pi stopt met werken.
Ja dat was inderdaad wel een aardig idee geweest bedenk ik me. Maar ik heb nog nooit met een arduino gewerkt, dus daar zou ik me helemaal in moeten verdiepen. Het mooie was dan wel geweest dat er gewoon alleen een usb kabel uit het apparaatje zou komen, dat is wel cool.

Was leuk geweest als ik daar eerder aan gedacht heb, ik heb nu al alle aansluitingen werkend gemaakt op de Pi.

daarnaast zit ik dan nog met het probleem, de raspberry pi paste niet meer in de behuizing van het controlepaneel. Ik neem aan dat dit met een arduino hetzelfde zou zijn, want heel veel kleiner zijn die niet toch?

• Megamind
Een nano is VEEL kleiner, die zal wel passen, een normale duino zal moeilijker gaan door de USB header e.d.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:10:
Een nano is VEEL kleiner, die zal wel passen, een normale duino zal moeilijker gaan door de USB header e.d.
Hm, daar heb je wel een goed punt mee... Klinkt natuurlijk wel interresant...
En voordat ik er goed in duik... ik kan dan zo'n arduino nano aansluiten via usb op mijn pi, en dan via usb communiceren met de pi en de arduino? De pi zal moeten doorgeven aan de arduino of het alarm ingeschakeld is of niet, en de arduino moet aangeven welke code ingevoerd is natuurlijk...

• Megamind
Ik weet bijna 100% zeker dat de Arduino ook standaard drivers heeft voor linux, je krijgt gewoon een seriele poort waarmee je supersimpel mee kan interfaces.

Je defineert een eigen protocool, stuurt dit over de seriële lijn en zo communiceer je met je Pi.

Enige probleem waar je tegenaan kan lopen is dat de Arduino niet genoeg pinnen heeft, zeker als je alle voor druktoetsen een aparte pin gebruikt.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:37:
Ik weet bijna 100% zeker dat de Arduino ook standaard drivers heeft voor linux, je krijgt gewoon een seriele poort waarmee je supersimpel mee kan interfaces.

Je defineert een eigen protocool, stuurt dit over de seriële lijn en zo communiceer je met je Pi.

Enige probleem waar je tegenaan kan lopen is dat de Arduino niet genoeg pinnen heeft, zeker als je alle voor druktoetsen een aparte pin gebruikt.
Ik gebruik een matrix. Momenteel gebruik ik 8 pinnen van de pi voor alle 14 knoppen, Als ik het zo lees heeft de nano daar genoeg pinnetjes voor, toch? Daarnaast gebruik ik nog 3 pinnen voor de 3 ledjes, en wil ik nog een lcd paneeltje aansluiten. dat vooralsnog via i2c.

• Megamind
Weet je zeker dat LCD over i2c gaat? Want de meeste zijn gewoon parallel en dan heb je wel een aantal pinnen nodig, kijk ook goed of je dan wel code kan vinden voor dat LCD schermpje anders ben je wel even zoet!

Zoals je hier kan zien heeft de nano 14 digitale pinnen en 8 analoge pinnen. Je kan je matrix denk ik op 2 analoge pinnen kwijt, LCD heeft 2 pinnen nodig voor 2wire, 2 pinnen kan je niet gebruiken omdat daar seriële data overheen gaat, dan heb je nog zat ruimte over voor je LEDjes en buzzer. Met wat puzzelen kan je waarschijnlijk ook wel je knoppen op 8 pinnen aansluiten.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 21 november 2013 @ 20:48:
Weet je zeker dat LCD over i2c gaat? Want de meeste zijn gewoon parallel en dan heb je wel een aantal pinnen nodig, kijk ook goed of je dan wel code kan vinden voor dat LCD schermpje anders ben je wel even zoet!

Zoals je hier kan zien heeft de nano 14 digitale pinnen en 8 analoge pinnen. Je kan je matrix denk ik op 2 analoge pinnen kwijt, LCD heeft 2 pinnen nodig voor 2wire, 2 pinnen kan je niet gebruiken omdat daar seriële data overheen gaat, dan heb je nog zat ruimte over voor je LEDjes en buzzer. Met wat puzzelen kan je waarschijnlijk ook wel je knoppen op 8 pinnen aansluiten.
Oke, je hebt me om. Arduino klinkt eigenlijk niet gek. Op die manier kan ik de raspberry pi gebruiken voor het hart van het alarmsysteem en de arduino voor het controlepaneel. Het idee dat het controlepaneel dan autonoom kan werken, en dat er alleen een usb kabel uit komt vind ik daarnaast wel best cool.

Ja, hij heeft 14 digitale pinnen + 8 analoge welke je ook als digitale in kunt zetten schijnbaar. Dus dat zou wel meer dan genoeg moeten zijn eigenlijk :) Misschien kan ik dan zelfs de backlight apart schakelen zodat ik die alleen op tijdstippen dat het donker is hoef aan te hebben.

Even afwachten dus tot ik een nano heb... Alvast als voorwerk, hoe zou ik de bekabeling aansluiten? Ik heb een type besteld waar je de 2 rijen met pinnetjes nog op moet vastsolderen, maar ik zou ook direct de kabels die naar het alarmpaneel bordje gaan erop kunnen solderen... wat is handig...

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11-2022

mookie

Heerlijk Helder

Hoe lees je nu die schakelaars uit?
Ik vroeg me gewoon af hoe dat ging.
Ikzelf zou, met mijn beperkte kennis, als ik zoiets zou moeten maken een soort van binaire matrix maken.
Dan heb je maar 4 draadjes nodig (om te lezen) en uiteraard een draadje voor de voeding.
Je maakt er dan gewoon een binaire telling van.

Dus met 4 draadjes die de 4 bitjes voorstellen zal het als volgt werken:
Schakelaars hangen allemaal met 1 kant aan de +
De andere kant werkt als volgt:
Schakelaar 1 enkel op draad 1 (0001)
Schakelaar 2 enkel op draad 2 (0010)
Schakelaar 3 op draad 1 en 2 (0011)
Schakelaar 4 op draad 3 (0100)
Schakelaar 5 op draad 1 en 3 (0101)
etc etc.
Zo kun je met 4 draadjes 16 knoppen uitlezen, ervan uitgaande dat er maar 1 knop tegelijkertijd wordt ingedrukt.
Of met 5 draadjes kun je alweer 32 knoppen uitlezen.
Maar dat is met mijn zeer beperkte kennis.
Lijkt me dat iemand die er wel verstand van heeft hier nog een tip kan geven om een BDC (Binair to decimal converter) IC als tip kan geven.
Of dbc dan eigenlijk.
Daar kun je dan gewoon een aantal schakelaars ophangen en die zorgt er zelf voor dat het er binair uitkomt.

Maar terugkomend op het begin, ik vroeg me af hoe je nu met die 8 draadjes die schakelaars uitleest.
Of je daar een linkje voor hebt waar wat tekst en uitleg staat.

mookie

• Megamind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb het plaatje al is eerder geplaatst, mijn schema ziet er ongeveer gelijkwaardig uit aan dit:
Afbeeldingslocatie: http://i711.photobucket.com/albums/ww111/rjburke377/IRobot/keypad-schematic.gif

Ik heb dus in totaal 8 draadjes. 1 per rij en 1 per kolom.
de rijen zijn inputs, de kolommen zijn outputs (hier staat dus 3,3v op)

In eerste instantie meet ik dus constant of er een knop in een van de rijen ingedrukt wordt. Als dit het geval is weet ik dus in welke rij er iets ingedrukt is, bijvoorbeeld 1, 2,3, of het vinkje.
Vervolgens ga ik per kolom de stroom uitschakelen om te kijken of de verbinding dan wegvalt. Zo ja, dan was dat de knop, zo niet dan probeert hij verder. Oftewel, zo gaat hij dus alle knoppen af en weet hij welke rij en welke kolom ingedrukt was. Oftewel, welke knop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mookie schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:31:
Hoe lees je nu die schakelaars uit?
Ik vroeg me gewoon af hoe dat ging.
Ikzelf zou, met mijn beperkte kennis, als ik zoiets zou moeten maken een soort van binaire matrix maken.
Dan heb je maar 4 draadjes nodig (om te lezen) en uiteraard een draadje voor de voeding.
Je maakt er dan gewoon een binaire telling van.

Dus met 4 draadjes die de 4 bitjes voorstellen zal het als volgt werken:
Schakelaars hangen allemaal met 1 kant aan de +
De andere kant werkt als volgt:
Schakelaar 1 enkel op draad 1 (0001)
Schakelaar 2 enkel op draad 2 (0010)
Schakelaar 3 op draad 1 en 2 (0011)
Schakelaar 4 op draad 3 (0100)
Schakelaar 5 op draad 1 en 3 (0101)
etc etc.
Zo kun je met 4 draadjes 16 knoppen uitlezen, ervan uitgaande dat er maar 1 knop tegelijkertijd wordt ingedrukt.
Of met 5 draadjes kun je alweer 32 knoppen uitlezen.
Maar dat is met mijn zeer beperkte kennis.
Lijkt me dat iemand die er wel verstand van heeft hier nog een tip kan geven om een BDC (Binair to decimal converter) IC als tip kan geven.
Of dbc dan eigenlijk.
Daar kun je dan gewoon een aantal schakelaars ophangen en die zorgt er zelf voor dat het er binair uitkomt.

Maar terugkomend op het begin, ik vroeg me af hoe je nu met die 8 draadjes die schakelaars uitleest.
Of je daar een linkje voor hebt waar wat tekst en uitleg staat.
Jouw oplossing werkt wel, totdat je meerdere knoppen tegelijk in gaat drukken, dan krijg je namelijk foutieve invoeren. Verder had ik dat ook kunnen toepassen, maar ik heb gewoon de indeling die ze op het originele printplaatje hadden gemaakt maar ongeveer aangehouden, dat scheelt een boel solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zo, het lijkt alsof dit project een beetje stil ligt, maar dat is niet zo. :9 Zo is er de afgelopen tijd wel wat gebeurd. Vandaar even een:

Update

Ten eerste heb ik onderdelen ontvangen voor de 433mhz ontvanger voor de raspberry. Deze heb ik dus aangesloten en mee bezig geweest om te testen.
Domotica
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9gCG3abl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bk1cPGml.jpg
Hierop zitten de 433mhz ontvanger, de verzender (voor nu nog niet aangesloten), en een low pass filter welke aangesloten zitten op de ontvanger.

Daarnaast heb ik ook een paar sensors gekocht om een begin mee te kunnen maken, namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TL9VWNpl.jpg
Een bewegingssensor, en daarnaast heb ik ook nog een deursensor van KlikAanKlikUit gekocht.

Helaas blijkt het aansluiten van dit alles niet zo makkelijk als ik zou hopen. Ik gebruik Pilight als programma voor het ontvangen van de signalen. Mijn bewegingssensor is er eentje die momenteel niet specifiek ondersteund wordt. Nu het mij waarschijnlijk niet gaat lukken een eigen protocol te schrijven (iig niet zonder dat daar documentatie van is) moet ik wachten tot hier een protocol voor geschreven is.

Daarnaast lijkt het low-pass filter niet goed te werken. Met het filter werkt de bewegingssensor namelijk maar af en toe, en moet ik hem echt vlakbij de ontvanger houden wil ik het kunnen ontvangen. Ook de KaKu deursensor wordt niet altijd goed ontvangen. :(

Zonder het filter werkt het beter, is de ontvangst goed, dus heb ik voorlopig het low-pass filter maar niet aangesloten. Dan maar meer load op de cpu van de Pi omdat er meer ruis op de lijn meekomt...
Alarmpaneel
Vervolgens het alarmpaneel. Eerder werdt er genoemd dat een arduino een goed idee is, en eigenlijk is dat ook wel zo. Dus zo gezegd zo gedaan, tadaa:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CDEFOu0l.jpg
Een Arduino Nano. Echt leuk speelgoed, en de taal erachter is best eenvoudig. Dus binnen no time had ik de bedrading van mijn alarmsysteem (welke nog aangesloten was op de Raspberry Pi) omgebouwd naar dit van de arduino.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tIMkQGvl.jpg
Dit werktte even goed als eerst. Beter zelfs, want de backlight lampjes van het toetsenpaneel werden beter verlicht op de arduino dan op de raspberry. De output miliampere zal wat hoger liggen bij de arduino... :)

De volgende stap is dus om dit van de breadboard af te halen en op een klein printplaatje vast te solderen, zodat hij in de behuizing van het alarmsysteem past. Hier ben ik dus nog mee bezig (foto's hiervan volgen nog).

Momenteel is alles al aangesloten, maar ik heb nog het oranje en rode lampje verkeerd aangesloten, en ik heb een rij knoppen niet werkend vanwege een loszittend contact.

Hierover snel dus meer, zodra het werkt ;)

Hetgeen wat me voorlopig dus nog zorgen baart is de 433mhz ontvanger en alles daarachter. Het is een mooi goedkope oplossing, en draadloos, maar ik begin te twijfelen of ik dat wel betrouwbaar kan gaan noemen... De tijd zal het leren, ik zou ook niet weten hoe ik het anders zou doen namelijk...

Tot zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Aangezien de detectoren die je als eerste noemt geen 2weg communicatie doen zal het altijd een fire and forget oplossing zijn. Dus pirren sturen een bericht maar of het aankomt is voor beide partijen (pir en ontvanger) onbekend. Ik denk dat je daaruit je stukje betrouwbaarheid wel kunt afleiden. Maar als je alles in een goed dekkingsgebied van elkaar hebt zitten dan zal het meeste toch wel aankomen ;)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
The-Source schreef op woensdag 18 december 2013 @ 07:38:
Aangezien de detectoren die je als eerste noemt geen 2weg communicatie doen zal het altijd een fire and forget oplossing zijn. Dus pirren sturen een bericht maar of het aankomt is voor beide partijen (pir en ontvanger) onbekend. Ik denk dat je daaruit je stukje betrouwbaarheid wel kunt afleiden. Maar als je alles in een goed dekkingsgebied van elkaar hebt zitten dan zal het meeste toch wel aankomen ;)
Ja, dat klopt inderdaad. Mijn idee is dan ook om een stukje programmatuur in te bouwen welke mij notificeert als een sensor al een lange tijd niet meer een teken van leven gegeven heeft. Dit is om te voorkomen dat er batterijen leeg gaan zonder dat ik het door heb, en dat door nieuwe storingsbronnen een sensor niet meer binnen bereik valt.

Daarnaast, het kan zijn dat één puls van één sensor niet doorkomt idd ten tijde van inbraak. Maar als er een inbreker is hoop ik toch wel dat er meer dan één sensor is die hem opgemerkt heeft. :)

Maar, ik ben het met je eens, het is 1weg communicatie idd, dus controle of de melding aangekomen is bestaat niet helaas.

Edit: Even wat anders trouwens. Ik heb ondertussen ook mijn LCD paneeltje binnen gekregen :) Direct maar even aangesloten, en hij werkt! :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u6Eu2lul.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yZCT9DHl.jpg

Hier zie je direct ook de arduino op een klein printplaatje. Het lijkt misschien niet zo, maar alles past in de behuizing ;)
Nu alleen nog het LCD op de juiste plek zetten en vastzetten. Dan kan ie weer in elkaar en is hij bijna af :D

[ Voor 19% gewijzigd door geerttttt op 19-12-2013 10:35 ]

Pagina: 1