Advies voor high end multitasker/game pc

Pagina: 1
Acties:

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-03 22:29
Ok, ik zit er serieus over te denken om een totaal nieuwe pc te gaan aanschaffen.

Ik zal even de specs van mijn huidige systeem opnoemen:

AMD Phenom II X4 955
AMD Radeon HD 5770
MSI 870A-G54
Kingston ValueRam 1333Mhz OC tot 1600Mhz
Samsung 840 EVO 256Gb SSD met rapid mode enabled
2x WD 500Gb HDD in Raid 0.

Ik ben een grote multitasker en een frequent gamer. Ik gebruik programma's als Visual studio 2012/2013, Adobe Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Netbeans. Ik heb regelmatig een virtuele machine draaien in VMware om dingen te testen. De games die ik veel speel zijn o.a. Skyrim, MW2, GTA IV, NFS Hot Pursuit en Most Wanted. De nieuwe pc hoeft geen überzware game pc te zijn, als die maar 3 jaartjes mee kan vind ik het prima. De nadruk mag liggen op CPU kracht.

Mijn systeem begint aardig sloom aan te voelen. Kan zijn door de grote meuk software die erop staat. Ik heb nu VS 2013 naast 2012 geïnstalleerd en dat werkt toch niet zo lekker als verwacht.

Wat ik wil is een serieuze high end bak voor niet meer dan €1000,- (als dat mogelijk is), die in staat is tot flink multitasken. Ik wil geen vertraging zien als ik een programma als Visual Studio installeer, zeker in combinatie met een SSD 8)7

Nou ben ik altijd een beetje een AMD fanboy geweest. Mijn laatste zelfbouw PC's hadden allen een AMD processor. Ik hoor van veel mensen dat Intel beter is, en vaak blijkt dat ook wel uit de benchmarks.

Waarom is dat eigenlijk zo? Waar moet ik op letten als ik een CPU zoek die flink kan multitasken?

Wat mij betreft is een intel CPU voor deze nieuwe build geen probleem. Als het maar lekker snel werkt :)

PS:
- Ik wil de SSD houden, voor de 2 schijven mag 1 nieuwe snelle vervanger komen.
- De Videokaart dient een VGA en DVI of 2 DVI aanslutingen te hebben
- De monitoren neem ik mee van mijn huidige build.

Alvast bedankt! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcoevich op 21-10-2013 00:26 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
"Waarom is dat eigenlijk zo?"

Ik denk een foutje van amd.

Ga je de nieuwe hdd ook in raid zetten?

Welke eisen/wensen stel je aan de grootte, geluidsniveau, koeling, energieverbruik, uiterlijk etc. van je pc?

Hoeveel ram heb je? Wil je de ram nog gebruiken in je nieuwe build?

Hoe zwaar is je werkload precies en hoe zwaar multitask je? Kun je dat aangeven. Denk je dat je aan een moderne i5 genoeg hebt of denk je dat je werkload echt zo hoog is dat de hyper threading van de i7 voordeel voor jouw gaat opleveren.

http://pclab.pl/art50000.html
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/cpu-2011-summary-p1.html

Op welke settings wil je gamen? Medium/high/ultra. Met of zonder anti aliasing?

http://www.vortez.net/art...tcu_ii_top_review,21.html

• Marcoevich
mirp schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 01:16:
"Waarom is dat eigenlijk zo?"

Ik denk een foutje van amd.

Ga je de nieuwe hdd ook in raid zetten?

Welke eisen/wensen stel je aan de grootte, geluidsniveau, koeling, energieverbruik, uiterlijk etc. van je pc?

Hoeveel ram heb je? Wil je de ram nog gebruiken in je nieuwe build?

Hoe zwaar is je werkload precies en hoe zwaar multitask je? Kun je dat aangeven. Denk je dat je aan een moderne i5 genoeg hebt of denk je dat je werkload echt zo hoog is dat de hyper threading van de i7 voordeel voor jouw gaat opleveren.

http://pclab.pl/art50000.html
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/cpu-2011-summary-p1.html

Op welke settings wil je gamen? Medium/high/ultra. Met of zonder anti aliasing?

http://www.vortez.net/art...tcu_ii_top_review,21.html
Ik weet niet of ik baat heb bij hyperthreading. Ik heb hierboven opgenoemd welke programma's ik met name gebruik. De vraag is maken die programma's gebruik van hyperthreading?

Anti aliasing hoeft niet perse, zolang ik maar redelijke framerates heb is het prima.

Ik heb 8 Gb ram, maar daar mag sneller RAM voor in de plaats komen als je dat handig acht.

Verder stel ik weinig eisen aan het geluid, koeling energieverbruik. Geluidsniveau niet overdreven natuurlijk. Mijn huidige cpu cooler is een CM Hyper TX3. Een vergelijkbaar of minder geluidsniveau zou fijn zijn.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat de AMD's niet sneller zijn is geen foutje, AMD kan het gewoon niet beter. Heeft alles te maken met de grote budgetten die Intel heeft en de grotere R&D, personeel en organisatie.

HT blijkt vooral met videoencoding goed te werken, als ik naar je lijstje kijk doe je vooral aan image-editing en daar pakt HT eerder negatief uit.

http://www.bit-tech.net/h...7-lynnfield-cpu-review/10

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 21-10-2013 10:14 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Riky, als je nu af en toe een "traag" gevoel hebt lijkt me dat het door 2 dingen kan komen, of je CPU staat op 25% of 100% belasting (1 of 4 cores op max) of je RAM zit vol (= pagen). Deze dingen kun je makkelijk zien in de task manager. Je kunt op trage momenten ook nog checken in de resource monitor of bijv. je raid set op 100% gebruik zit. Want dan heb je een beter beeld van waar het mis gaat.

Als de meeste mensen het over multitasken hebben bedoelen ze dat ze veel applicaties naast elkaar open hebben staan, maar die gebruiken weinig cpu. Dat is dus vooral een RAM kwestie. Als je meerdere applicaties naast elkaar open hebt die ook daadwerkelijk, ook als je er niet direct in zit, cpu tijd gebruiken, dan kan het ook meer een CPU kwestie worden. Stel je draait een VM die ook druk bezig is met weetikveelwat en meerdere cores flink gebruikt.

Als er meer dan 4 threads flink cpu tijd vragen dan kan Hyperthreading interessant zijn, of bijv. een fx8350. Al is bij de meeste gebruikers de kans niet zo heel groot dat als je niet rekent, 3D rendert of videorendert je die extra logische of fysieke cores echt goed gebruikt.

AMD's laten het vooral afweten op floating point snelheid en hoeveelheid werk per core. Maar in veel applicaties en games zul je dat niet heel snel merken, maar dit ligt erg aan hoe zwaar je de boel belast. Voor CAD/CAM, zwaar grafisch werk, video en renderen zou ik altijd een intel aanraden, voor de rest is het denk ik wat flexibeler, al denk ik dat op de lange duur intel's met een hoge coresnelheid langer bruikbaar zullen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 21-10-2013 10:23 ]

specs

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je zou het zo kunnen doen en dan heb je nog aardig wat game power:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G45 Gaming€ 129,90€ 129,90
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 228,-€ 228,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Corsair Carbide 500R Black€ 92,45€ 92,45
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 33,10€ 33,10
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,90€ 129,80
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,45€ 13,45
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,44

Met 16GB Ram wat in jouw geval geen overbodige luxe is.

• Marcoevich
maratropa schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:18:
Riky, als je nu af en toe een "traag" gevoel hebt lijkt me dat het door 2 dingen kan komen, of je CPU staat op 25% of 100% belasting (1 of 4 cores op max) of je RAM zit vol (= pagen). Deze dingen kun je makkelijk zien in de task manager. Je kunt op trage momenten ook nog checken in de resource monitor of bijv. je raid set op 100% gebruik zit. Want dan heb je een beter beeld van waar het mis gaat.
CPU draait gemiddeld op 20 tot 50%, en het RAM zit vaak rond 5 Gb vol, maar als ik een VM aanzet is het direct 8 Gb. Ik denk dat voor beide onderdelen een upgrade niet verkeerd zal zijn :)

@Madrox, die build ziet er goed uit! Denk je dat de i7 4770k hierin nog nut kan hebben, of is dat teveel van het goede?

En de voeding, dat is minder dan wat ik nu heb. Weet je zeker dat 450W genoeg is??

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Madrox lijstje vind ik ook prima, ik denk ook dat je het meest hebt 4 snellere cores van de i5 en meer ram. Je kan er zelfs mee overclocken als je daar zin in hebt. i7 of meer dan 4 cores lijkt me niet heel nuttig als ik het zo hoor. Die voeding is zat, veel meer dan 300 watt op de 12 volt zal het niet gaan trekken.

Ik kan me voorstellen dat je VM's, applicaties en files waaraan je werkt wel het liefst op een SSD hebt staan ipv op het relatief trage raid 0 volume.

Ik heb na testen en reviews lezen trouwens besloten om RAPID niet aan te zetten op de EVO, netto win je er eigenlijk niet zo veel mee. Er zijn al meerdere lagen cache in je OS aanwezig iig.

[ Voor 36% gewijzigd door maratropa op 21-10-2013 14:01 ]

specs

• Marcoevich
maratropa schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:58:
Madrox lijstje vind ik ook prima, ik denk ook dat je het meest hebt 4 snellere cores van de i5 en meer ram. Je kan er zelfs mee overclocken als je daar zin in hebt. i7 of meer dan 4 cores lijkt me niet heel nuttig als ik het zo hoor. Die voeding is zat, veel meer dan 300 watt op de 12 volt zal het niet gaan trekken.
Dan heb je ook nog de GPU erbij he, komt 't systeem met piekbelasting erbij nooit boven de 450watt uit?

en rapid mode maakt idd niet echt veel verschil. is vooral leuk voor de benchmarks volgens mij :)

Edit: ik denk dat deze voeding precies goed is: http://nl.hardware.info/r...w-betaalbare-gold-voeding die presteert ook heel goed als ik de reviews zo eens bekijk :)

[ Voor 14% gewijzigd door Marcoevich op 21-10-2013 14:16 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee.

http://www.vortez.net/art...rozr_gaming_review,9.html

Blijft nog meer dan genoeg power over voor de cpu overklok. Vergeet ook ff niet dat je hier een A-klasse PSU hebt, die met gemak 450 watt levert en meer (500watt+)

zoals ik al eerder vermelde, HT gaat je weinig brengen, meer ram is lekkerder, zeker als je VM's draait.

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 21-10-2013 14:47 ]

Pagina: 1