Externe HDD mogelijk overleden.... of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:10
Hallo allen,

Ik zie op het forum vaak de tool van HD Tune voorbij komen als men problemen heeft met een HDD.
Vandaag ben ik dit programmaatje ook gaan gebruiken, aangezien ik merkt dat bij een bepaald download programma een disk write error optreed met een cyclische redundantie.

Nu draait het programma al 175 minuten en is nog steeds niet klaar. Echter is de scan speed niet het probleem, want in het begin was deze normaal, maar meer de intensiteit van de red/bad sectors:

https://www.dropbox.com/s/4j4vjddne900ld7/hdd.jpg

Alleen, ik merk alleen dat er iets mis is als ik het download programma gebruik, en niet tijdens normaal gebruik. Moet ik langzaam gaan kijken voor een nieuw modelletje, of is de huidige waarde van 5,4% bad sector "acceptabel"?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Oei, ik heb die disks ook, meteen wegmieteren, of natuurlijk garantie...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Eerst de SMART data uitlezen, voordat je actieve utilities gebruikt.

Meteen wegmieteren is onzin, want het zou ook om kabelfouten kunnen gaan. Dat is natuurlijk niet de schuld van de schijf zelf.

Post dus eens een screenshot van CrystalDiskInfo of HDTune (health tabblad) met alle gegevens zichtbaar. UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector zijn het belangrijkst.

• CuBras
Ondertussen beginnen de bad sectors zich op te stapelen, met een waarde van 7,5%

Op aanraden van CiPHER met CrystalDiskInfo de SMART waardes uitgelezen, aangezien deze niet weergegeven kunnen worden met HD Tune voor een externe HDD?

Afijn:

https://www.dropbox.com/s/ye1orqhcptmnvmq/CrystalDisk.jpg

Het programma geeft een waarschuwing aan, alleen ik ben niet zo thuis in deze waardes. Hoe kan ik zien of een waarde abnormaal hoog/laag is, met uitzondering van het gele bolletje?

• Pascalx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Current pending sectorcount geeft hexadecimale waarde EA aan, dit staat gelijk aan 234. Wat dit verder betekend mag CiPHER je gaan vertellen :D

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De waardes die je bent tegengekomen, duiden inderdaad op bad sectors, wel te verstaan 234 zoals Pascal al mooi deed uitrekenen.
Waarschijnlijk de schijf eens een keertje laten stuiteren terwijl hij in gebruik was? Want de bad blocks ligt mooi bij elkaar(gezien plaatje HDtune).

De bad sectors die je op dit moment hebt op de schijf, zijn nog actief en niet omgeruild voor reserve sectoren die de hardeschijf beschikbaar heeft.
Ja, een hardeschijf heeft reserve sectoren achter de hand voor als er slechte sectoren verschijnen.
Om de sectoren te laten vervangen, moet de slechte sector worden beschreven en bevonden worden dat hij niet meer werkt.

Met simpele woorden, de schijf moet geformatteerd worden (snel formatteren uitvinken), dan zullen de slechte sectoren worden vervangen.

Nadat je de schijf hebt geformatteerd, moet je nog eens kijken naar de SMART gegevens, en dan zou bij": "Reallocated Sector Count" de waarde EA moeten verschijnen.

Dat betekend dat 234 bad sectoren dan succesvol zijn omgeruild voor reserve sectoren en dat de schijf weer normaal gebruikt kan worden.

Houd de Bad sector waarde wel in de gaten, als deze namelijk weer sterk begint te stijgen, dan mag je onderstellen dat er meer problemen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 21-10-2013 09:04 ]

Verwijderd

Nadat je de schijf hebt geformatteerd, moet je nog eens kijken naar de SMART gegevens, en dan zou bij": "Reallocated Sector Count" de waarde EA moeten verschijnen.
Dat laatste gebeurt enkel als het ook daadwerkelijk fysiek beschadigde sectoren betreft. Waarschijnlijker is dat het gaat om 'soft sectors' die na overschrijven gewoon bruikbaar blijven.

Het nadeel is wel dat de schijf een hogere kans kan hebben tot het opnieuw ontwikkelen van zulke sectoren. Je kunt om die reden ook ervoor kiezen om hem RMA te sturen. Of je kijkt het eerst aan met een format zoals SwordLord zegt en controleert of de Current Pending Sectors weg zijn (en dan is je error scan ook weer 100% groen). Als er daarna nog bad sectors bijkomen binnen een week of twee, zou ik de schijf afschrijven. Tenzij je een 3e generatie filesystem gebruikt zoals ZFS, die kan tegen bad sectors.

• CuBras
Heel vriendelijk bedankt allemaal voor de tips en de uitleg. Ik ga er mee aan de slag en ben benieuwt wat het oordeel gaat worden.

Mijn dank.

• CuBras
Heren,
Uiteindelijk mocht het allemaal niet baten, en ben ik zaterdag met de hele handel terug naar de winkel gegaan.
Daar mijn geld terug gekregen en bij een andere winkel een andere WD HDD aangeschaft. Nu hopen dat deze het wél blijft doen.
Pagina: 1