Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 08:06
Ik heb nu een redelijke prima, maar oude Pioneer versterker uit begin 2001. Het is tijd voor iets nieuws en mijn oog viel op De Audioengine A5+. Dit zijn officieel "pc"-speakers, maar dan wel van hoge kwaliteit. Tenminste, als ik de reviews op internet zo lees. Ik zal trouwens eerst even mijn verbruik vertellen:

Wat ik wil qua sources:
  • Muziek afspelen vanuit m'n iMac (dus Airplay)
  • Muziek afspelen vanuit m'n iOS devices (dus ook Airplay)
Ik hoef dus géén televisie o.i.d. aan te sluiten, enkel een muziekbron in de vorm van Airplay (middels een Airport Express). De airport express heeft trouwens een optical digital audio aansluiting. Ik heb het volgende bedacht:
  1. Ik koop een setje Audioengine A5+. Dit zijn actieve speakers met -volgens de reviews- érg goed geluid.
  2. In de toekomst breid ik dit uit met een subwoofer, waarschijnlijk de Audioengine S8
  3. In den beginne sluit ik de Airport Express via de 3mm (analoge) aansluiting aan op de tulp-stekkers van de (actieve) speakers. Dit zou in principe al een goed geluid moeten geven.
  4. Later, als ik weer wat heb gespaard én m'n vrouw heb overtuigd ;), koop ik de Audioengine D1. Hiermee kan ik dus de optische uitgang van de Airport Express rechtstreeks aansluiten op de DAC van de Audioengine D1. Het geluid zou hiermee beduidend beter moeten worden. Vanuit de D1 gaat er een kabel naar de actieve speakers.
  5. ...en de subwoofer komt erbij voor de nodige bass.
Mijn vraag is nu: is dit een beetje een goede opstelling? Hoe zou het geluid klinken? Hebben jullie nog tips en/of opmerkingen? Het lijkt me persoonlijk wel een mooie, compacte opstelling... maar ben wel benieuwd naar jullie tips.

Let wel: ik luister enkel MP3 van bitrates rond de 260/320. Ik ben géén audiofiel, maar houd wel van goed (vol) geluid. ook op lage volumes (als de kinderen slapen). Gaat dit hiermee lukken denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je budget? Met een receiver die airplay ondersteunt en een paar mooie passieve (zuil)speakers kom je ook op laag volume net zo ver, en heb je een sub niet direct nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
The Eagle schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:38:
Wat is je budget? Met een receiver die airplay ondersteunt en een paar mooie passieve (zuil)speakers kom je ook op laag volume net zo ver, en heb je een sub niet direct nodig :)
Ik heb niet echt een vaststaand budget. Het mooie van mijn samenstelling is volgens mij dat je het gefaseerd aan kunt schaffen:
  • A5+ speakers: rond de 400 euro dacht ik
  • S8 sub: iets van 300 euro
  • Eventueel de D1 DAC: 150
In totaal dus iets van 850 euro. Dan ben ik helemaal klaar. Zou ik voor hetzelfde geld (of minder) gelijkwaardig geluid in huis kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

Cheezus

Luiaard

Voor jouw specifieke geval denk ik dat je wel een aardige set hebt zo. Ik heb zelf ook de A5+ en ze kunnen een normaal formaat huiskamer prima met geluid vullen.
Het voordeel van een receiver en losse speakers is dat je later eventueel ook je tv, spelcomputer, mediaspeler etc. eenvoudig kunt aansluiten, als je denkt dat je dit echt niet nodig gaat hebben zou ik gewoon die a5's halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Cool! Thanks... en wat zou het geluid méér verbeteren: de sub erbij of de DAC ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ligt eraan hoe je de set ervaart ;) Mis je laag, de sub. Mis je dynamiek, detail of 'iets', de DAC.

Verschil DAC is vooral subtiel, verschil van de sub niet.

Als je aan de DAC gaat beginnen is het misschien interessanter om er een met eigen volume/AB te vinden zodat je niet in het 16bits Airplay signaal volumeaanpassingen hoeft te doen maar 24+ bits danwel analoog.

[ Voor 63% gewijzigd door mr.paaJ op 22-10-2013 00:22 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smeerbartje schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:52:
Cool! Thanks... en wat zou het geluid méér verbeteren: de sub erbij of de DAC ertussen?
mr.paaJ schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:15:
Ligt eraan hoe je de set ervaart ;) Mis je laag, de sub. Mis je dynamiek, detail of 'iets', de DAC.
Hier ben ik het mee eens, ik zou dan eerst voor de DAC gaan - mede vanwege het gebruik:
smeerbartje schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:21:
Ik ben géén audiofiel, maar houd wel van goed (vol) geluid. ook op lage volumes (als de kinderen slapen). Gaat dit hiermee lukken denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
mr.paaJ schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 00:15:
Als je aan de DAC gaat beginnen is het misschien interessanter om er een met eigen volume/AB te vinden zodat je niet in het 16bits Airplay signaal volumeaanpassingen hoeft te doen maar 24+ bits danwel analoog.
De A5+ speakers zijn actief én voorzien van een afstandsbediening. Ik ga er dus vanuit dat ik de DAC (de D1 dus) netjes op volume 90% ofzo kan zetten en middels de afstandsbediening van de actieve speakers het volume kan regelen. Dus lekker "op het einde van de keten" het zaakje harder of zachter zetten. Dit is wat je bedoelt toch?

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 22-10-2013 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

Klopt, die functie had ik niet op de A2's dus geen rekening mee gehouden.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Oké thanks; iemand anders nog aanvullingen?
Pagina: 1