Toon posts:

Beeldschermen vallen opeens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen terug vielen opeens mijn beide beeldschermen uit. Na een half uur prima gefunctioneerd te hebben gingen ze opeens op zwart. Na een reboot functioneren ze gewoon weer, waarna ze na een random aantal minuten/soms een uur weer uitvallen. Soms tijdens chrome, soms tijdens configuraties, soms tijdens te bladeren in mappen.

Specs:

Operating System
Windows Vista Home Premium 32-bit SP1
CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 42 °C
Bloomfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE (LGA1366) 35 °C
Graphics
SyncMaster (2560x1600@60Hz)
SyncMaster (1680x1050@59Hz)
1024MB NVIDIA GeForce GTX 280 (NVIDIA) 59 °C
Hard Drives
699GB SAMSUNG HD753LJ ATA Device (SATA) 18 °C
699GB SAMSUNG HD753LJ ATA Device (SATA) 14 °C

Alle onderdelen zijn ongeveer 5 jaar oud. Ik heb nog als stresstest prime95 en FurMark gedraaid. Met prime geen errors en de processor kwam even op 95 graden, aan de hoge kant maar niet kritiek. Tijdens normaal gebruik kom ik hier nooit op. FurMark hetzelfde, geen errors, temp max 86 graden (ik hoorde dat de fan op 100% ging, iets dat ik tijdens mijn normaal gebruik nooit eerder meegemaakt heb). Hierna echter na normaal gebruik vielen ze weer uit.

Ik heb al veel gezocht op het internet maar heb geen aanwijzingen kunnen vinden over het specifieke probleem dat ik ervaar. Ik heb het vermoeden dat het iets is met de videokaart ofwel het moederbord, maar ik ben op zoek naar een manier om hier zeker achter te komen zonder dat ik iets moet bestellen.

Op dit moment heb ik geen toegang tot een oude videokaart/voeding/moederbord.

Bij voorbaat dank.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Valt de hele computer uit op het moment dat de schermen op zwart gaan? Zou nog aan je voeding kunnen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:08:
Valt de hele computer uit op het moment dat de schermen op zwart gaan? Zou nog aan je voeding kunnen liggen.
Ah, vergeten te vermelden. Nee, de computer lijkt nog normaal te functioneren. Alhoewel dit moeilijk te controleren valt zonder beeld.

• lazybones
Treedt het probleem misschien op na updates van drivers/windows? Ik zou eens controleren op welke datum updates zijn geïnstalleerd en of dat toevallig ook samenvalt met toen dit probleem begon.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:17:
Treedt het probleem misschien op na updates van drivers/windows? Ik zou eens controleren op welke datum updates zijn geïnstalleerd en of dat toevallig ook samenvalt met toen dit probleem begon.
In mijn herinnering heb ik geen windows update uitgevoerd vlak voordat het probleem optrad. Wel heb ik de nvidia drivers een update gegeven nadat het probleem op het toneel verscheen. Een clean install.

• Ithilian
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-02-2023
Een tijdje terug had ik hetzelfde probleem met mijn oude computer. De grafische kaart zat zo vol met stof dat deze oververhit raakte en zichzelf uitzette. Mischien dat dat bij jou ook gebeurd.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:11:
[...]

Ah, vergeten te vermelden. Nee, de computer lijkt nog normaal te functioneren. Alhoewel dit moeilijk te controleren valt zonder beeld.
rdp
vnc
teamviewer
muziek opzetten
netwerk toegang (netbios, ping, etc ...)

niet echt een nieuw probleem ofwel :P
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:17:
Ongeveer 2 jaar terug heb ik de monitor samsung syncmaster 305T gekocht. Een paar dagen terug viel hij opeens uit, ik zat op de moment gewoon te surfen. Na hem ~10 minuten uitgelaten te hebben en daarna weer aangezet te hebben deed hij het weer voor een dag of 2. Vandaag zette ik hem weer aan en viel hij na ~5 min uit. Om precies te zijn, het beeld wordt compleet zwart en veranderd niks als ik hem aan uit zet of iets anders doe. Als ik een ander monitor met dezelfde kabel en aansluiting aansluit doet die het wel.

Samsung SyncMaster 305T
Windows vista 32 bit home
NVIDIA Gefore GTX 280

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat hij na een x aantal minuten uitvalt en daarna niet meer aan gaat maar na een tijdje wachten wel? Ik denk niet dat het met warmte te maken heeft aangezien hij ook een keer vrij snel na opstarten uitviel en ook een keer na 3 minuten het weer deed.

[ Voor 61% gewijzigd door Fish op 21-10-2013 00:47 ]

Iperf

• lazybones
fish schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:44:

Verschil lijkt me dat TS aangeeft dat beide monitoren tegelijk uitvallen, dat lijkt me dus iets anders dan hetgeen je aanhaalde in z'n post van mei.

[ Voor 19% gewijzigd door lazybones op 21-10-2013 02:49 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mei 2010 wel te verstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ithilian schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:40:
Een tijdje terug had ik hetzelfde probleem met mijn oude computer. De grafische kaart zat zo vol met stof dat deze oververhit raakte en zichzelf uitzette. Mischien dat dat bij jou ook gebeurd.
Ik had vermoedde dit ook eerst, maar temperaturen gecheckt en deze gaf en een normale range aan. Daarna nog even de grafische kaart ge-stress-tested en toen bleef hij onder de 90 graden en viel hij niet uit.

Kan het zijn dat stof nog iets anders kan laten uitvallen?
fish schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:44:
[...]

rdp
vnc
teamviewer
muziek opzetten
netwerk toegang (netbios, ping, etc ...)

[...]
Geluid doet het inderdaad nog. Teamviewer nog niet aan gedacht, bedankt!

Wat betreft mijn oudere post. De monitor in kwestie was kaduuk. Hij deed het op een gegeven moment helemaal niet meer. Nu is er wat anders aan de hand:

Ze doen het beiden prima, maar vallen opeens uit. Soms zwart beeld, soms geheel wit. Dit betekent in ieder geval dat hij nog wel een signaal ontvangt, want als hij niet aangesloten is knippert hij groen, geel, blauw, rood, groen etc.

Staat er niet ergens een rapport met gegevens die ik oproepen waar mogelijk een aanwijzing staat waar het probleem zich bevindt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 10:19 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat gebeurd er als je maar 1 monitor gebruikt, dus 1 afkoppelen van de pc?

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 21-10-2013 12:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:51:
Wat gebeurd er als je maar 1 monitor gebruikt, dus 1 afkoppelen van de pc?
Ik zal het zodra ik thuis kom even controleren. Mag ik vragen waarom je dit vraagt?

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Je kan even in de logboeken kijken, hier kan je de fouten zien die het afgelopen uur, 24 uur en 7 dagen zijn gebeurd.
Misschien haal je hier wat uit.

Logboek is hier te vinden:
Configuratiescherm>systeembeheer>logboeken.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-02 06:12
Los van het verdere probleem, daar heb ik ook even geen oplossing voor.

95 graden voor de cpu is toch wel degelijk kritiek.

Volgens http://ark.intel.com/products/37147/ zit je met een TCASE van max 67.9°C toch wel flink boven de marge.
Pagina: 1