Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies aankoop ultrabook - dual boot mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• redlightning
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 15:43
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe draagbare computer. Graag had ik deze zo portable mogelijk gehouden en daarom twijfel ik aan de n550 serie van Asus. Tov ultrabooks lijkt deze mij zwaar en groot (dat is relatief natuurlijk). Ook zitten er een hoop zaken in die ik minder belangrijk vind in een notebook, bv de grafische kaart. Ik denk dat de interne GPU van de huidige haswell cpus voldoende is voor de taken die ik ermee ga uitvoeren (internetten, office met iets heftiger excel werk,..). Gamen gebeurd op de desktop. Energiezuinigheid is wél belangrijker; bij een draagbaar toestel is het altijd fijn niet meteen naar een stopcontact te moeten zoeken... ;)

Graag had ik ook linux op deze machine willen dualbooten (ben echter nog wel een linux-noob) en een sinds ik een ssd in mn pc heb zitten ben ik ook hierdoor verwend. kan ik op een 128 GB SSD én win8 én bv linux mint installeren met voldoende ruimte over om makkelijk te werken; een 256 GB exemplaar lijkt me handiger...? Ik las al dat het niet altijd zo makkelijk is een dual boot op te zetten met systemen die hiervoor een herstelpartitie voor win 8 voorzien (bv de vaio pro 13), graag ook jullie mening hierover.

Ik zou max. een 1000€ willen uitgeven...

Graag jullie advies...

• redlightning
*schopje*

Ik merk op de dell site een (mooie?) aanbieding van de xps 13 staan. Ivy bridge i7 3537u, 8GB ram, 256 GB ssd... voor 1299 €. Via korting topic nog 50 € extra korting mogelijk op dell.be. (1249 netto dus)

In het winkelmandje word automatisch een usb 3.0 ext harde schijf toegevoegd van 500GB. Nu, het is leuk dat deze erbij is maar op zich hoeft dit voor mij niet. Enig idee of ik die optie telefonisch kan laten schrappen?

Ik overschrijdt met deze deal wel een beetje mn budget (ik vind het aanvaardbaar) maar het lijkt me een mooie deal? Gezien er ook developer versies van de xps 13 zijn mag een dual boot niet moeilijk zijn, toch?
De voordelen in prestatie tussen haswell en ivy bridge zijn in performance miniem, en de batterijduur lijkt in deze IB versie al zeer behoorlijk.

Tweakers met xps 13 ervaring?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Sowieso 256GB nemen, 128 is te weinig. Zeker als je wil dubbel booten. Wat denk je van een MacBook air? Eventueel tweedehands.
Heb zelf een MBP en kan je vertellen dat deze heel erg bevalt. Verwacht dat een MacBook air dus ook erg goed aan je eisen zal voldoen.

• redlightning
Ik heb een beetje schrik van het 'mindere' scherm van de mba + ik ben niet alleen linux-noob, maar ook osx-noob... :+

Verder las ik ook al dat osx en linux niet altijd even makkelijk dual booten. (Ik keek al wel even naar de apple optie, maar hou me liever aan het bekende win 8...)

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Gaat dual boot echt niet lukken met een Sony Vaio Pro? Dat lijkt me namelijk een betere keuze dan een xps 13 voor 1249 (!!!) euro. Ik heb zelf beide laptops overwogen, maar de xps kon ik toen geloof ik in dezelfde configuratie krijgen met kortingsbonnen voor iets van €900. De Sony is lichter, (volgens mij) betere accuduur en betere gpu (4400 vs 4000). Ook voor veel minder dan 1250 te koop, maar ik weet niet precies hoe duur het wordt met een duurdere configuratie.
Linkje: http://www.sony.nl/product/vn-pro/tab/overview

Ik hoorde dat er ook nog een kortingsbon van 8% was.
En ik zie dat de pro 11 (die nog lichter is) ook vanaf 900 geleverd wordt tegenwoordig.

[ Voor 12% gewijzigd door Jornv op 29-10-2013 17:10 ]

• redlightning
Ik zag de vaio pro dit weekend in de lokale computerwinkel en ik vond de trackpad enorm tegenvallen... iemand hier gelijkaardige ervaring mee? De Dell heb ik nog niet in real life gezien...

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Dat is wel erg vervelend. Ik heb juist een hele goede ervaring met het touchpad van mijn Sony Vaio S. Maarja, je wilt ook geen muis mee hoeven nemen als je zo'n compacte notebook koopt.

Verwijderd

redlightning schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:28:
Ik merk op de dell site een (mooie?) aanbieding van de xps 13 staan. Ivy bridge i7 3537u, 8GB ram, 256 GB ssd... voor 1299 €. Via korting topic nog 50 € extra korting mogelijk op dell.be. (1249 netto dus)
Aanbieding? Een maand terug was-ie in die configuratie €999 en waren er ook betere waardebonnen beschikbaar. Leuke laptop voor die prijs, niet voor €1200+.

De MBP heeft een scherm wat zo slecht is dat hij 2 jaar geleden al werd afgeraden omdat elke concurrent een beter scherm had. Laat staan nu. Maar helaas is er momenteel niet veel voor aantrekkelijke prijzen te krijgen. De vaio pro vind ik ook niet echt bijzonder.

• redlightning
@ darkstone
Feel free om een klein voorstel te formuleren wat jij denkt dat best bij mn wensen past. Ik merk uit de andere topics dat je jezelf nogal verdiept in de huidige laptops ;)
Mits een goed onderbouwd argument ben ik bereid van mn budget af te wijken.

Verwijderd

Ik vind dat het lastig is om iets aan te raden in dit segment. Er is veel 'oud spul' zoals de XPS 13 met een accuduur van 4 uur, en slechts weinig laptops in dit segment met de nieuwere chips. De laptops die wel leverbaar zijn zijn dan weer in het grotere segment (Acer V7, inspiron bakbeesten van 2.5kg+).

Als ik zelf iets zou zoeken zou ik de pro halen of wachten totdat asus/dell/samsung nu eindelijk eens een keer hun laptops gaat updaten. Maar de vraag is hoe lang je dan nog moet wachten, want ik geef dit advies nu ondertussen al 2 maanden.

• redlightning
De haswell versies zijn momenteel idd nogal dun gezaaid. Ik loop meestal ook ófwel op zgn. oude modellen (ivy bridge), ófwel het duurdere segment (apple rmbp) ófwel de 'zwaardere' jongens.
Misschien is een maandje uitstel nog niet zon slecht idee. Eindejaar zou toch nog een haswell offensief moeten op gang brengen?

Ivm dual boot: ik merk dat verschillende laptops tegenwoordig hun win 8 serial number in de bios hebben ingebakken zitten, waardoor je makkelijk via een win iso opnieuw kan installeren. Veel makkelijker dan recovery partities. Enig idee hoe dit makkelijk te herkennen is?

Verwijderd

Sinds vista, en misschien nog eerder, zit er een key in het BIOS. Sinds windows 8 is dat enige methode voor OEM versies. Stickers zitten er niet meer op.
Pagina: 1