Safe the planet using black Google! (or aren't we..)

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi!

Sinds enige tijd is een zwarte versie van Google beschikbaar: Blackle. De homepage van Google is wit en volgens de makers van Blackle verbruikt dat onnodig veel energie. Hun statement is dat een monitor meer energie verbruikt bij het weergeven van een volledig witte pagina dan bij een zwarte, en dus is het milieubewuster om een zwarte zoekmachine te gebruiken dan een witte.

Nadat de site in populariteit toenam werden kritische stemmen gehoord. Het argument dat een monitor meer energie verbruikt zou achterhaald zijn. Hoewel dit voor CRT's het geval is, zouden moderne monitoren voor zwarte en witte pixels vrijwel evenveel energie verbruiken. Dan zou alleen het niveau van de backlight overblijven maar die is te verwaarlozen. Zonder variabel helderheid zou ook hier geen verschil in zitten.

Toch zijn er nu weer stemmen aan het opgaan die beweren dat het nog genuanceerder ligt: afhankelijk van de gebruikte beeldschermtechniek zou de vlieger toch opgaan. En dat is nu precies waarom ik dit topic open. Het internet barst volledig uit zijn voegen van de semi-experts en napraters. Een willekeurige link in een topic plempen en daarbij de gegeven informatie verkondigen als de absolute waarheid is eenvoudig. Maar ik vraag me af of er Tweakers zijn die nu echt wat technische in-depth informatie kunnen geven over dit onderwerp.

Waarom dit topic? Naar aanleiding van een aantal zaken die onlangs onder mijn aandacht kwamen. Één is Windows Phone:
Hoewel Windows Phone uit de doos komt met een zwarte achtergrond kun je als gebruiker ervoor kiezen om deze wit te maken. Windows waarschuwt dan echter dan
"Omdat uw scherm is geoptimaliseerd voor donkere kleuren, zal de batterij van uw telefoon sneller leeg raken als u de witte achtergrond kiest".

http://www.imgdumper.nl/u...f-wp_ss_20131020_0002.png

Dit suggereert dat een witte achtergrond altijd meer energie kost dan een zwarte. Maar zou dat dan alleen gelden voor mobiele telefoons? Of voor het specifieke type scherm?

Bovenstaande screenshot komt van een Lumia 925. Deze is uitgerust met een AMOLED scherm. De LUmia 920 heeft echter een IPS LCD. IPS LCD is echter een techniek die we ook zien op reguliere monitoren.

Op mijn iPhone heb ik de kleuren omgekeerd staan. Ik vind dit prettiger werken maar had zelf niet de indruk dat dit van invloed was op mijn batterijduur. Echter zijn er wel personen die aangeven bij individuele apps een groot verschil op te merken in batterijduur als de kleuren zijn omgedraaid. Zie dit topic:
https://c.getsatisfaction...ack_white_to_save_battery

Aldaar wordt ook aangegeven dat er verschil zit in het type scherm. Daarbij noemt men dat het bij een LCD niet van toepassing is maar bij een OLED wel.

Spaart een donkere pagina energie uit:
- Ja
- Nee
- In sommige gevallen wel want ....

Ik zou graag wat onderbouwde reacties zien waar ik weer naar kan refereren. Zelf heb ik er een hekel aan om klakkeloos na te praten zonder de feiten te kennen en ik kan me voorstellen dat er meer zijn die er zo over denken.

:)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-02 15:38

TommieW

Numa numa.

Zwart gebruikt zo ver ik weet alleen minder energie op AmoLED en CRT schermen.
Bij "gewone" LCD schermen is er niet echt een meetbaar verschil.Bij LCD zit er namelijk achter het paneel verlichting die wat er op je scherm staat zichtbaar maakt. Deze achtergrondverlichting zorgt voor het grootste deel van het energieverbruik, het LCD paneel zelf verbruikt nauwelijks energie.Sommige schermen dimmen de achtergrondverlichting een beetje als er veel zwart op het scherm staat: bij deze schermen is er dus wel een klein beetje meetbaar verschil.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op mijn laptop heb ik variable lichtsterkte aanstaan, zodat bij paginas met veel wit de achtergrondverlichting wat harder straat dan bij een wat meer grijze of donkere pagina. Dezelfde techniek zie je bij wel meer schermen.

Dus, in sommige gevallen wel, in sommige gevallen niet.

People as things, that’s where it starts.

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-02 09:43
Bij volledig zwart wordt bij amoled de individuele pixels uitgeschakeld, en uit kunnen ze natuurlijk ook geen stroom verbruiken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dit is toch vrij eenvoudig te meten, als je een los scherm hebt, en een stroommeter? Hang het scherm achter een stroommeter, maak je scherm zwart, maak je scherm wit, bekijk het verschil.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.