• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Per ongeluk heb ik een bios update uitgeveord via de msi update live utility. Ik lees op internet dat dit sterk afgeraden wordt. Echter als het wel gelukt is zonder foutmeldingen, moet er niks aan de hand zijn, toch?

Alles werkt gewoon naar behoren.

Moet ik de bios update toch opnieuw op de juiste manier flashem of is dit zo ok?

PC Specs

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat is er "per ongeluk" aan gegaan dan? :X

Heb je "per ongeluk" een willekeurig bestand richting je BIOS geflasht? Of heeft de MSI Update-utility zélf een keus uit updates kunnen maken?

Al doet 't feit dat alles probleemloos werkt me denken dat er sowieso niets mis is gegaan. Dus care, gewoon vergeten.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48
Waar wordt het updaten van de bios zwaar afgeraden dan? Normaliter wordt het in veel gevallen juist aangeraden, zeker bij nieuwe mobo's waar de biossen nog erg in ontwikkeling zijn.

• Montu
Per ongeluk in de zin van dat ik toen nog niet wist dat je nooit je BIOS moet updaten via de MSI Update Live 5 Utility. Oh, er is wel één raar probleempje: ik kan niet in de BIOS komen. DEL en F11 werken niet. Ik kan alleen in de BIOS komen via de Fast Boot Utility van MSI. Dan kan ik aanklikken 'GO2BIOS'. Als ik dan restart, kom ik in de BIOS.

PC Specs

• Montu
Dennism schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:05:
Waar wordt het updaten van de bios zwaar afgeraden dan? Normaliter wordt het in veel gevallen juist aangeraden, zeker bij nieuwe mobo's waar de biossen nog erg in ontwikkeling zijn.
Nee, dat is niet slim om te doen. BIOS updates hoor je niet binnen het OS te flashen. Binnen het OS verhoog je de kans om je moederbord te bricken. Ik snap ook niet waarom MSI dit via haar Live update 5 doet..

PC Specs

• Osiris
  • Niet online
Nou, volgens mij is de tijd van een boot-floppy maken om je BIOS te flashen toch echt wel rete-ouderwets geworden hoor. Sowieso vanwege de floppy natuurlijk :P Maar ook als je een boot-USB-device gebruikt, lijkt me niet meer van deze tijd.
Al hebben BIOS-en zelf tegenwoordig ook wel een flash-methode geloof ik.. Het fijne weet ik niet exact.

Maar als je systeem gewoon stabiel is, gewoon flashen via 't OS hoor.. Ik zie persoonlijk het probleem niet zo.

• Montu
Ik zie dat veel mensen hun nieuwst Z87 G45 zo wel gebricked hebben hoor. Maar als je niet te veel op de achtergrond draait, moet het flashen binnen het OS inderdaad wel goed gaan.

Maar ik kan niet in de bios komen, dat vind ik dan wel weer raar.

[ Voor 16% gewijzigd door Montu op 20-10-2013 15:54 ]

PC Specs

• Osiris
  • Niet online
Wellicht vind je ook bij andere mobo's wel enorm veel horror-verhalen. Immers, degene waarbij het probleemloos is gegaan, zullen dat niet ergens online neerzetten ;)

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je bios updaten doe je altijd via usb en nooit in je os.
Maar als je mobo het verder nog goed doet zou ik het lekker zo laten.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Jirachi schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:07:
Per ongeluk in de zin van dat ik toen nog niet wist dat je nooit je BIOS moet updaten via de MSI Update Live 5 Utility. Oh, er is wel één raar probleempje: ik kan niet in de BIOS komen. DEL en F11 werken niet. Ik kan alleen in de BIOS komen via de Fast Boot Utility van MSI. Dan kan ik aanklikken 'GO2BIOS'. Als ik dan restart, kom ik in de BIOS.
Dat is volgens mij als in de BIOS de optie MSI FastBoot aanstaat. Moet je ff via GO2BIOS (wat in principe niks meer is dan een restart en de combinatie van een automagische DEL toets) naar de BIOS gaan en die optie "MSI FastBoot" uitzetten. Als het goed is kan je daarna gewoon weer handmatig na de POST met DEL in de BIOS komen.

Voor de rest zou ik er gewoon een wijze les uit halen en dus de volgende keer lekker oldskool via de USB stick vanuit de BIOS zelf flashen. :)

Edit:
Oh ja, en als je de Utility Fast Boot hebt geinstalleerd in Windows, dan zou ik die gewoon weer uitzetten. Uitzetten als in deinstalleren of uit opstartprogramma's halen (evt. met CCleaner de registerregel uitzetten). In geval wanneer je die functie samen met een SSD gebruikt geeft het maar magere prestatiewinst, maar is het des te ergelijker als je niet gewoon tijdens de POST met de delete toets in de BIOS kunt komen naar mijn mening. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Aardwolf op 20-10-2013 19:57 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:48
Jirachi schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:22:
[...]

Nee, dat is niet slim om te doen. BIOS updates hoor je niet binnen het OS te flashen. Binnen het OS verhoog je de kans om je moederbord te bricken. Ik snap ook niet waarom MSI dit via haar Live update 5 doet..
Ik flash al jaren mijn biossen via windows. Gewoon een stabiel systeem hebben en alle andere apps even sluiten voor het flashen. Moet er wel bij zeggen dat ik niet flash via automatische update apps. Bricken is zelfs bij de MSI Z87 mobo's bijna onmogelijk omdat deze een 2de backup bios hebben waarmee je kan booten en de eerste bios weer kan herstellen.
Pagina: 1