HTPC en versterker verbinden via Spdif >geluidskwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo mensen,

De Denon 3800 reciever moet ik verbinden via Spdif. De Denon DVD 3808 speler die er eerst aan zat, gebruik ik niet meer.

Ik ben niet zo'n enorme techneut, en heb dus een vraag.

De DVD speler is vele malen duurder dan de geluidskaart in die HTPC. Het lijkt me dat je kwaliteits- verliezen hebt voordat het signaal geconverteerd wordt en daarna via optische aansluiting naar de receiver gestuurd word ?

Wat moet ik doen om hetzelfde kwaliteit te hebben.

Its alive Jim, but not as we know it

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:41

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Spdif = digitaal ? Hoe kan je daar verlies in hebben vraag ik me in af. Dus volgens mij hoef je niets te doen aangezien alleen de drager anders word maar het blijven 0'en en 1'en.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is het niet zo dat S/PDIF een bandbreedtebeperking heeft waardoor geluid gecomprimeerd wordt verstuurd?

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-01 15:53
SPDIF zorgt er juist voor dat je de bewerkingen door de geluidskaart in je HTPC overslaat. Dit komt de kwaliteit ten goede omdat je, je Denon als DA converter gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door brutalbasterd op 20-10-2013 16:35 ]

This message was deleted

• xsienix
brutalbasterd schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 16:35:
SPDIF zorgt er juist voor dat je de bewerkingen door de geluidskaart in je HTPC overslaat. Dit komt de kwaliteit ten goede omdat je, je Denon als DA converter gebruikt.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Je digitale informatie van bijv. een film gaat 1 op 1 zo door naar de Denon receiver.
Moet ik het zo een beetje zien ?

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:41

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Jup dat zie je goed :)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Trommelrem schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:26:
Is het niet zo dat S/PDIF een bandbreedtebeperking heeft waardoor geluid gecomprimeerd wordt verstuurd?
Dat klopt, maar DTS of Dolby Digital/AC3 is altijd klein genoeg om over SPDIF te kunnen worden verstuurd.

Wat S/PDIF niet kan is meerkanaals TrueHD / DTS HD-Master Audio / LPCM / FLAC / AAC of welke codec dan ook.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• xsienix
Als ik "old-school" 5.1 / 7.1 DTS kan doen dan is dat voor mij goed genoeg.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Je moet met een S/PDIF aansluiting op de PC altijd goed opletten of hij het geluid daadwerkelijk onbewerkt doorstuurt. Indien dit het geval is werkt je volumeregeling op je PC ook niet meer. Een andere test is het afspelen van een .wav bestand dat een DTS track bevat. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan ruis te horen op je speakers, aangezien de PC het geluid re-sampled en manipuleert om o.a. volumeregeling mogelijk te maken en het afspelen van meerdere geluiden tegelijk. Indien je bijvoorbeeld Foobar2000 gebruikt met een ASIO plugin hoor je wel gewoon geluid wanneer je die DTS track afspeelt en gebeurt er niks indien je het volume verandert op je PC.
Pagina: 1