Subwoofer instellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
Ik heb een Teufel LT 3 in combinatie met een Onkyo tx-nr414. Alles aangesloten en het werkt prima, alleen de subwoofer klinkt volgens mij niet goed.

Heb gewoon de Line out met zo'n RCA kabel aangesloten op output van de subwoofer (er staat left of right maar voor zover ik gelezen heb maakt dat niet uit). Als ik dan het volume (level) van de subwoofer op bijv. de helft zet hoor je idd keiharde dreunen, te hard eigenlijk haha. Maar als ik het stukken zachter zet slaat ie soms nieteens aan. Een goed middenweg lijkt niet mogelijk.

Wat valt er verder nog in te stellen op de subwoofer, het meeste zegt me niets:

Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2011/Teufel_LT3_PowerEdition/Teufel_LT3_PowerEdition_AnschluesseRueckseiteSub.jpg

En op de versterker kan ik dingen instellen als crossover freq. en double bass... ?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:41
Hoe oud is de subwoofer? Het klinkt een beetje alsof fr potmeter van Level niet goed meer is, dan kan je een een alles of niets effect krijgen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:46

DjVe

Hatsaflats!

In de receiver de crossover op 100/120 (kan je daarna nog aanpassen). Speakers op small zetten in de receiver. Subwoofer zo laten staan, met uitzondering van de frequency knop, die moet namelijk helemaal open (reciever doet de crossover en niet de sub). Daarna alles nog een keer kalibreren en genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Subwoofer is nieuw :P

DjVe, oke. Ik had zo op large gezet omdat het voor mijn gevoel grote speakers waren haha maar dat is het dus niet :P dus alles op small zetten ook de subwoofer in de receiver? Phase uit, frequency max. Wat is dat low pass full range ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met 'frequency' stel je het laagdoorlaat filter in, tot welke frequentie de subwoofer meedoet. Met de knop 'low pass - fullrange' kan je dit filter bypassen, wat ook gebeurt zoals hij nu is ingesteld.

Omdat de receiver all filtert, moet de subwoofer dat zelf niet meer doen.

Met 'phase' kan je de fase van de subwoofer instellen. Deze moet zo goed mogelijk overeen komen met de andere speakers. Dus je stelt 'm zó in, dat de bas zo hard mogelijk is. In de praktijk maakt het niet zoveel uit hoe deze knop is ingesteld.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 20-10-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Alleen als je echt hele dikke full-range speakers hebt, moet je de speakers op large zetten. In alle andere gevallen moet de sub ondersteuning geven en het LFE effect verwerken. Door speakers op small te zetten, activeer je dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oke ga het proberen thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F55
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 23:35

F55

Je schrijft aangesloten op de output van de subwoofer, maar dat moet toch echt de input zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hmmm ik denk een schrijffoutje haha, zitten volgens mij in de bovenste van dat plaatje. Als ik het op de output had aangesloten, kwam er neem ik aan geen geluid uit?

Ik heb het vermoeden dat de kabel niet helemaal goed is. Als ik deze namelijk een beetje beweeg in de uitgangen dan komt er zo'n keiharde brom van de subwoofer (zelfs als je het met je vinger aanraakt, maar dat is volgens mij normaal). Nu hoor ik die harde brom soms ook als ik een beetje aan de kabel beweeg of als ik de subwoofer wil verplaatsen. Is dit normaal?

De sub klinkt in ieder geval al een stuk beter na de tips van DjVe en klinkt vrij goed. Wat me wel opvalt is dat als het volume niet HEEL hard staat, de sub gewoon vaak niet eens aanslaat. Als er dan een hard drum of ontploffing komt dan schiet hij pas aan en hoor je hem ook.

Het volume (level) van de sub staat ook op 1/4 ofzo, als ik teveel doordraai dan wordt het echt te hard :P

[ Voor 26% gewijzigd door YoshiBignose op 22-10-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Probeer eerst maar een andere kabel. Daarna kan je nog wat spelen met volume in de receiver/op de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F55

F55

Hmmm, Je denkt een schrijffoutje en volgens jou heb je de goede aansluiting gebruikt,
zou als ik jou was toch maar even voor de zekerheid kijken, trouwens als je de kabel op de out hebt aangesloten is het best denkbaar dat er (slecht) geluid uitkomt, omdat de in en out in ieder geval in het zelfde elektronisch circuit zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door F55 op 24-10-2013 18:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je een kabel op de out zet, hoor je bijna niets/helemaal niets. Het zou mij erg sterk lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik denk dat de rca input en rca output gewoon parallel staan, dus dan zou het niet uitmaken hoe je het aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F55

F55

Leuk al die tegengestelde aannames, maar daar komt niemand verder mee.
Als eerste moet je toch zeker weten dat de sub goed is aangesloten, met een goede kabel.
Als je dan nog problemen hebt ga je weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar het geluid klinkt nu gewoon vrij goed, maar blijft het raar vinden als je beetje aan die kabel beweegt je een keiharde brom uit de sub hoort. En als het geluid vrij zacht staat slaat ie vaak gewoon niet aan, tja misschien is het dan ook niet nodig, maar vindt dat wel een beetje apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Probeer een andere kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F55