Win 8 vraagt altijd toestemming om programma te starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Beste medetweakers

Ik werk ondertussen al 2 maand met mijn nieuwe computer met windows 8 als OS.
Het enige probleem waar ik last van heb en nog niet weet wat ik eraan kan doen zonder een veiligheidsrisico te lopen, is het volgende:
Als ik in Windows 8 een programma wil starten moet ik altijd eerst antwoorden op deze vraag:
"Wilt u het volgende programma toestaan wijzigingen aan deze computer aan te brengen?"

Natuurlijk kies ik altijd "ja", want anders zou ik niet op dat programma geklikt hebben om het te starten. ;)

Is er een manier om deze overbodige vraag uit te zetten?

(Ik wou nog een screenshot posten, maar de PC wil geen screenshot nemen op die moment)

Ik weet wel dat ik bij gebruikersinstellingen de meldingen compleet kan uitzetten, maar dan zouden programma's die ik niet zelf heb geactiveerd dingen kunnen doen die ik niet wil.
Of begrijp ik dat verkeerd?
Momenteel staat het dus op "Alleen een melding weergeven wanneer apps proberen wijzigingen op de computer aan te brengen".
Er is nog een strengere optie, maar dan wordt het alleen maar erger.
De andere opties zijn:
  • Alleen een melding weergeven wanneer apps proberen wijzigingen op de computer aan te brengen (bureaublad niet dimmen) niet echt een verschil dus
  • geen melding weergeven dit lijkt mij dan weer zo drastisch, als er een programma dat ik niet zelf heb gestart opeens iets wil gaan doen, lijkt het mij wel handig om te kunnen zeggen: "neen" ;) (er staat trouwens bij: "niet aanbevolen")
    Of gebeurt zoiets toch nooit?
Wat is jullie mening? Moet ik het toch maar op "geen meldingen weergeven" zetten? Of zijn er nog andere manieren om die vervelende vraag te verwijderen zonder een veiligheidsrisico te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een programma (dat geïnstalleerd is) wil starten of als je een programma wil installeren?
En bij elk (geïnstalleerd) programma of bij enkele(n)?

Je krijgt de UAC melding enkel als er in systeem mappen en of register geschreven dient te worden.Wat dus bij een installatie van een programma bijna altijd het geval is.
(of als je een geïnstalleerd programma met admin rechten start, maar dat is in 29 van de 30 gevallen niet nodig)

Bij oudere software/programma's kan het voorkomen dat ze (elke keer) bij het opstarten iets willen wegschrijven in hun installatie map, die in "Program Files" staat meestal, dus dan komt die melding.

Maar over het algemeen zou je de UAC melding zelden moeten krijgen bij eenmaal geïnstalleerde programma's, omdat die hun (gebruikers) data wegschrijven in de user folder.

Voorbeeld, bij het installeren van Photoshop, Office, etc krijg je een UAC melding, maar bij het starten van de geïnstalleerde toepassingen (naderhand) niet meer.
Robbedem schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:56:
Ik weet wel dat ik bij gebruikersinstellingen de meldingen compleet kan uitzetten, maar dan zouden programma's die ik niet zelf heb geactiveerd dingen kunnen doen die ik niet wil.
Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat begrijp je helemaal goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 19:26
Ik had dit zelf ook bij programma's die niet compatible waren met windows 8.1. Na lang zoeken kwam ik erachter dat sanboxie steeds bij het opstarten met dezelfde soort melding kwam en ik had onder windows 8 nergens last van. Zou eventjes kijken of er ook een verwijzing staat welk programma (of verwijzing naar een .exe) deze rechten vraagt. Bij mij was het een executabel van sanboxie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ik heb nog niet geupgraded naar windows 8.1, maar bedankt voor de reactie, kan misschien nog van pas komen. ;)

Het is elke keer als ik bepaalde programma's wil starten (de meeste die ik gebruik), dat is net het vervelende. Als het enkel was bij het installeren zou ik het niet erg vinden. ;)
Is er geen lijst van veilige programma's ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 20-10-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
1) Welke programma's zijn het?
2) Je hebt toch niet per ongeluk bij al deze programma's "starten als administrator" aangevinkt?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jVd2hsX.png

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Daarnaast moet je ook even kijken of de executable niet geblocked is. Dit kan je zien in de eigenschappen van het bestand. Daar kan je ze gelijk unblocken als het wel het geval is.
Geblockte executables krijg je altijd de melding dat het potentieel gevaarlijk is. Die dingen worden overigens standaard geblockt als je ze :(via IE) download of van het netwerk af trekt.
Afbeeldingslocatie: http://www.petri.co.il/images/file_protection_1.gif

[ Voor 57% gewijzigd door Caelorum op 20-10-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ze staan niet als administrator, maar het zijn idd wel programma's gedownload via internet.
(RealTemp, Prime95, CPU-Z bijvoorbeeld)
Ik zie enkel die regel om te unblocken niet.
Ik heb wel dit gevonden: http://www.thewindowsclub.com/unblock-file-windows-8
Is dit veilig om te doen?

Alvast erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Als je het niet ziet zijn ze ook niet geblocked ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbedem schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:36:
Ze staan niet als administrator, maar het zijn idd wel programma's gedownload via internet.
(RealTemp, Prime95, CPU-Z bijvoorbeeld)
De programma's die je noemt willen toegang tot bepaalde hardware en/of systeeminformatie, vandaar de UAC melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Klopt inderdaad, ik heb het net even met CPU-Z geprobeerd en die geeft bij iedere start de UAC melding. Niets aan te doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zet hem gewoon op "geen melding weergeven". Je vind het misschien drastisch maar dat is het enige wat je kan doen om van die meldingen af te geraken. Het is trouwens nog redelijk veilig, want als je uitvoerbare bestanden van het internet haalt dan krijg je nog een aparte melding. In combinatie met een goede virusscanner is er echt geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Mavamaarten op 20-10-2013 18:25 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ok, dan zet ik het gewoon helemaal uit.

Dankjewel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Mavamaarten schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:25:
Zet hem gewoon op "geen melding weergeven". Je vind het misschien drastisch maar dat is het enige wat je kan doen om van die meldingen af te geraken. Het is trouwens nog redelijk veilig, want als je uitvoerbare bestanden van het internet haalt dan krijg je nog een aparte melding. In combinatie met een goede virusscanner is er echt geen probleem.
Ik vind dat nog al een 'drastische' aktie. Het gedrag wat de TS heeft is niet normaal en ik zou in dat geval liever de oorzaak willen weten dan UAC maar 'gewoon' uit te zetten.

Overigens doet volgens mij de Windows Store het ook niet als UAC uit staat, maar goed....
Pagina: 1