Onregelmatige crashes bij spelen van games

Pagina: 1
Acties:

• KevinBinon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-01 16:30
Hey iedereen,

Een maand geleden kocht ik een nieuwe desktop voor mijn vriendin, ik heb deze laten ineen steken bij een computerzaakje in de buurt.

De onderdelen

#Product
1Intel Core i7 3770 Boxed
1Gigabyte GA-Z77M-D3H
1Asus GTX660-DC2O-2GD5
1WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8
1Samsung SH-224BB Zwart
1Xilence Redwing 580 R3
1Samsung 840 EVO 120GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Het probleem

Ze speelt graag Sims 3, maar gebruikt deze ook voor haar studies etc...

Het probleem is dat de computer na enige tijd Sims 3 spelen vast blijft hangen.
Dit gebeurt heel onregelmatig, soms is dit na 2 minuten spelen en soms is dit pas na anderhalf uur spelen.
Het scherm bevriest en alles in de desktop lijkt nog te werken, het toetsenbord wordt wel uitgeschakeld.

Ook het spelen van andere spellen geeft hetzelfde probleem (Simcity,...).

Na enkele dagen heb ik deze desktop dan weer binnen gedaan bij de winkel.
Ze hebben daar elk onderdeel afzonderlijk getest en uiteindelijk krijg ik als oplossing dat het aan Sims 3 zelf ligt.

Hun oplossing was om het spel bij de DEP-uitzonderingen toe te voegen, wat helaas niet geholpen heeft.

Eigen geprobeerde oplossingen
  • De meest voor de hand liggende oplossing, het spel herinstalleren.
  • GPU-drivers met een clean-install geherinstalleerd.
  • Ik heb de kabeltjes naar SSD en HDD gecheckt dat ze geen slecht contact hadden, wat niet het geval was.
  • De power-saving optie waarmee je tweede (S)HDD na x-aantal minuten wordt uitgeschakeld op nooit gezet.
  • Gecontroleerd of de CPU-fan niet aangesloten was op een verkeerde stroom-connector.
  • Schijfcontrole van HDD gaf geen fouten. (niet extended test)
  • CPU getest met Prime 95
  • Oudere drivers van NVidia geprobeerd
  • Ram getest met memtest86+
Kan iemand alstublieft meehelpen met een oplossing voor mijn probleem te zoeken?

Alvast bedankt :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Heb je dit probleem ook bij andere spellen?
Zijn de temperaturen normaal?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• KevinBinon
Ja hetzelfde probleem gebeurt ook bij het spelen van andere spellen.

De temperatuur komt niet hoger dan 60 graden.
De games zijn ook totaal niet high-end dus ik verwacht niet dat de temperatuur echt hoger kan gaan.

Net na veel zoeken gevonden dat het misschien ook een RAM-probleem kan zijn.
Morgen zal ik eens een mem-test doen.

Indien het dit is zal ik zeker iets posten erover :)

[ Voor 28% gewijzigd door KevinBinon op 19-10-2013 23:05 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

nvm

[ Voor 89% gewijzigd door Damic op 19-10-2013 23:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 15:37
Bedoel je met schijfcontrole de Windows schijfcontrole of de extended / advanced drive test van WD? Daar zit een groot verschil namelijk. Bij een harde klik uit de PC denk ik namelijk al gauw aan de HDD.

Verwijderd

Misschien eens Prime'95 draaien:
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205
Dit programma belast de machine erg zwaar, wat stabiliteitsproblemen aan het licht kan brengen.

Verder is mijn ervaring met de Kingston Valueram 8 GB dat het maar nauwelijks aan de maximale snelheid voldoet. Als ik W7/64/Enterprise draai dan werkt het stabiel. Draai ik Ultimate dan loopt de machine vast. Ik kon dat oplossen door de CPU clock iets te verlagen, waardoor het RAM net onder de maximale snelheid bleef. Het werkt dan wel stabiel. Gek genoeg kan Memtest deze fout niet vinden.

Als je de BIOS instellingen kan vinden dan zou je eens kunnen kijken of dat bij jou het probleem is. Ik ken de Gigabyte niet dus ik kan je de juiste BIOS opties niet aanwijzen.

Verder levert Microsoft generieke device drivers mee, die soms instabiliteit kunnen veroorzaken. Maar die uiten zich meestal als BSOD, niet als "bevriezen". Vooral de Windows GPU driver is berucht. De nieuwste driver ophalen bij de fabrikant van de videokaart, niet bij Microsoft! Succes niet gegarandeerd omdat Asus erg traag is met het updaten van hun drivers.

Zoals Frank_B als zei denk je bij een harde klik al gauw aan de harddisk. Maar dat kan ook veroorzaakt worden door een software crash die een device reset doet. De computer reboot dan, of in jouw geval, schakelt uit. (Voeding al gecontroleerd?)

Mij ervaring met computerwinkels is dat ze het snel opgeven en dan de schuld bij het spel of bij de gebruiker leggen. Je zult het dus zelf moeten oplossen, tenzij je de computer nog kan inruilen.

• KevinBinon
@Frank_B Ik heb de tool van WD gedownload en de drive test mee gedaan, maar ik denk dat ik toen de snelle test gedaan heb niet de extended test. Zal deze namiddag deze eens runnen.

@Smok18650 Deze namiddag ging ik zowiezo Prime'95 draaien en nog wat testen.
De GPU-driver heb ik van Nvidia zelf opgehaald, dus driver moet geen probleem zijn.
De voeding heb ik laten controleren, maar dat gaf geen enkel probleem.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik zal straks ff posten wat de testen opleverden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Move naar PMG; dit is niet echt een EL-topic.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Oke , aan die klik te horen is er iets goed mis , speelt u die spellen via de HDD of via de SSD. Mischien dat is proberen om te zetten ?

• KevinBinon
Via de HDD, was al aan het denken om dit over te zetten.

Heb met Prime 95 de CPU 2 uur lang 108% laten draaien en geen enkel probleem :p
Ben nu de extended WD test op de HDD aan het uitvoeren.

• KevinBinon
De extended WD test gaf geen errors, nog eens een memory test laten runnen, geeft ook geen error... :/
Eens proberen de games vanaf de SSD te spelen, indien dit het verhelpt kan het misschien een kapot SATA-kabeltje zijn... :/

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:47
1 run of meerdere runs memtest?
Wil je het goed doen, doe je meer dan 1 run... soms komen de fouten pas later aan het licht, in de 4e/5e/6e/7e/8e/9e run (vaker gemerkt uit eigen ervaring).

Wat zeggen de SMART waarden van de harde schijven?
Hoe warm werd zowel de gpu als de cpu onder belasting? Hoe warm de cpu bij prime95?

Wat zeggen de DUMP files van de BSOD's (als je die hebt, ik weet niet wat jij onder crashes verstaat) of wat zeggen de gebeurtenissen in Windows logboeken?

• KevinBinon
5 runs gedaan.bij memtest.
De SMART-info van de harde schijven leken mij ok.
De GPU werd bij een furmark test max. 61 graden.
De CPU werd bij Prime 95 max. 73 graden.

Het is geen BSOD dat ik krijg, spel blijft hangen en de pc sluit gewoon af er komt geen enkele melding.
De windows logboeken melden enkel dat de computer onverwacht is afgesloten, de variabelen in de log zijn zoals ik zou verwachten dat het niet kwam door het indrukken van de opstartknop etc...

Heb nu de games op SSD draaien en ga het eens stresstesten :)

• Aardwolf
Hm ja, dat lijkt dan inderdaad in orde te zijn. Wel vreemd... succes met de volgende SSD gaming test.

• Onbekend

Onbekend

...

Kan het zijn dat de voeding op 1 lijn te veel wordt belast en daardoor in een beveiliging springt? Of dat het moederbord een te lage of te hoge spanning krijgt en daardoor een beveiliging hoort aanslaan?

• KevinBinon
Juist opnieuw geprobeerd, 45 minuten spelen en dan weer die ellendige klik.
Blijkt dat m'n vriendin wel iets verkeerd zei : De computer blijft gewoon hangen en reageert niet meer.
Hij sluit niet af!

Als het moederbord een verkeerde spanning zou krijgen dan zou je er toch geen gewone dingen mee kunnen doen zoals surfen etc...?

Verwijderd

KevinBinon schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:24:
Als het moederbord een verkeerde spanning zou krijgen dan zou je er toch geen gewone dingen mee kunnen doen zoals surfen etc...?
Spanning hoort stabiel te blijven ongeacht de stroomsterkte, dit uiteraard binnen de opgegeven waarden.
Ik zou toch eens een andere voeding proberen.
Om uit te sluiten dus.

• KevinBinon
Iets wat ik nu pas opmerk en wat de mensen van de computerwinkel vergeten zijn.
De interne graphics van de CPU stonden op auto, en na even te bekijken bij apparaatbeheer was inderdaad enkel de Asus GPU gekend als beeldschermadapter.

Maar ik denk dat dit niet de fix zou kunnen zijn...

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Bij de aanwezigheid van een GPU word bij 'auto' de IGP vaak uitgeschakeld. Daarom zie je deze ook niet bij het apparaatbeheer, wat in principe goed is.

Zoals men hierboven het al zegt is het niet onverstandig om de voeding proberen uit te sluiten. Kijk daarbij ook even of men de GPU met een verloopje op de voeding hebben aangesloten of met een directe PCI-E stekker. Mochten ze een verloopje hebben gebruikt dan kan het zijn dat die specifieke 12V lijn teveel belast word.

Verwijderd

Zitten alle kaarten goed in hun slots?

Zelf pas meegemaakt dat na een hermontage mijn fatal1ty kaart niet goed in het slot zat doordat het moederbord-houder-plaatwerk wat krom was....
waarschijnlijk door alle gemiep met mammaplanken herplaatsen (3x een kapotte asus)

De pc crashte bij "zware" belasting van deze audiokaart.
Na goed plaatsen was 't over.

just my €0,02

• KevinBinon
Alle kaarten zitten er goed in, heb ze eens eruit gehaald en terug in gestoken.
Ik ga er gewoon mee terug gaan naar de computerwinkel en zeggen dat ze de PSU is deftig moeten testen want ik heb thuis geen extra PSU en gewoon eentje aanschaffen voor dit te testen is een onnodige kost.

Maar toch allen bedankt voor jullie hulp.
Vanzodra de oorzaak bekent is, laat ik iets weten. :)

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
Heb je 1 geheugen reep van 8 gb op je moederbord zitten? Ik heb even in het QVL document van je moederbord gekeken en zie daar geen KVR16N11/8 staan. Heb je overgens in het win logboek gekeken of er daar foutmelding in voorkomen? Dat klik geluid doet me erg denken aan het oude BSOD geluidje dat ik vroeger af en toe hoorde als het systeem vastliep.

• KevinBinon
Het win logboek zegt niets over de fout. Ja ik heb het ook opgemerkt dat het niet tussen de ondersteunde ram-sticks zit. Maar dan zou de memtest toch fouten geven op dit probleem?

• KevinBinon
Ok misschien interessant om te weten. Het geluid komt niet vanuit de behuizing. Het komt van de luidsprekers in het scherm het moment dat alles vastloopt.
Misschien fout bij het scherm zelf... of een kapotte HDMI-kabel...

[ Voor 10% gewijzigd door KevinBinon op 22-10-2013 10:25 ]

• KevinBinon
Kabel is het al niet, vervangen door een VGA-kabel en geeft nog steeds crash, eens zien of het misschien audiodriver is.

• KevinBinon
Ok ik denk dat ik het probleem gevonden heb...
Ander scherm aangesloten en geen probleem meer, ik sluit externe luidsprekers aan en na een minuutje loopt alles weer vast.

Als het de audiodriver is, hoe kan het dan dat je zonder enig probleem muziek kunt beluisteren of films kunt bekijken etc... ? :/

• KevinBinon
Installeren juiste audiodriver had geen succes...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zijn het USB powered Speakers ?

• KevinBinon
Neen.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gebruik je geaarde wandcontactdozen?

• KevinBinon
Ja natuurlijk :)

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
KevinBinon schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:14:
Ok ik denk dat ik het probleem gevonden heb...
Ander scherm aangesloten en geen probleem meer, ik sluit externe luidsprekers aan en na een minuutje loopt alles weer vast.

Als het de audiodriver is, hoe kan het dan dat je zonder enig probleem muziek kunt beluisteren of films kunt bekijken etc... ? :/
Gezien dat je speakers in je scherm heb zitten ga ik er vanuit dat het via HDMI gaat. (nVidia HD Audio).
Dat je films/muziek kan luisteren/kijken is vermoedelijk omdat je GPU op 0/1% load zit met muziek luisteren en film kijken.

Probeer eens iets rechtstreeks op je geluidskaart te prikken(headsetje ofzo) en die Nvidia HD audio helemaal uit te gooien. Gezien wat er gebeurt lijkt het mij een RAM of een Geluidskaart issue.

• KevinBinon
Heb de Nvidia HD audio weggegooid en heb luidsprekers direct op de sound-jack van moederbord aangesloten.
Eerst spel opstarten zonder aansluiten, luidsprekers aansluiten en na enige seconden freezed alles direct terug.

Hmm en nochtans ik heb de juiste driver direct van Gigabyte-site gehaald.

• KevinBinon
Nog steeds dezelfde domme crash...

Maar ik denk dat het waarschijnlijk toch softwarematig zal zijn.
Blijkt dat dit enkel gebeurt bij Simcity (nieuwe versie) en Sims 3 (toevallig beiden Maxis-games)

[ Voor 75% gewijzigd door KevinBinon op 22-10-2013 14:12 ]

• Aardwolf
Had je eigenlijk al verschillende nvidia drivers geprobeerd: de meest recente WHQL's en die van een tijdje terug?

• KevinBinon
Enkel de meest recente WHQL's , zal eentje nemen van een tijdje terug.

Diablo 3 runt wel zonder enig probleem, maar ik meen te herinneren dat deze meer CPU-intensive als GPU?

• QZelf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb zelf soortgelijke problemen gehad en bij mij was een plakje ram stuk. Deze kwam echter in prime en in mem-test naar voren.

• KevinBinon
Mjah zoals je zelf kan lezen heb ik mem-test echt al enkele keren gerund en prime 2 uur laten draaien en geen een van beiden gaven een fout aan.

Maar nu met de nvidia driver naar oudere driver te zetten en weer terug kan ik zelfs geen furmark test meer runnen na 6%-7% crasht ie.

• Firedre
  • Laatst online: 18:30
Ik zou die gare voeding verdenken...

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
KevinBinon schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:16:
Het win logboek zegt niets over de fout. Ja ik heb het ook opgemerkt dat het niet tussen de ondersteunde ram-sticks zit. Maar dan zou de memtest toch fouten geven op dit probleem?
Nee, memtest geeft in dit geval geen fouten. Het geheugen werkt misschien prima, als dit het probleem is dan ligt het aan de combinatie geheugen - moederbord. Afzonderlijk van elkaar werken ze beide goed, maar samen dus minder.

• KevinBinon
Ik heb de computer net binnengebracht in de computerwinkel waar ik het gekocht heb.
Ik heb ze meegedeeld dat ze moeten uitzoeken of het aan de voeding, ram of gpu ligt...
Gelukkig bestaat er nog zo iets als garantie want ik heb er nu zelf al minstens 70 uur aan zitten te zoeken...

Vanzodra ik meer weet, kan wel 1-4 weken duren :/ , meldt ik het wel hier op het forum. :)

• Aardwolf
Ja inderdaad, is denk ik ook beter zo. Scheelt jou tijd en zij kunnen waarschijnlijk makkelijker dingen uitwisselen om spullen uit te sluiten. Ga uit van 4 weken, dan kan het alleen maar meevallen. ;)
(al duurt het wel lang inderdaad)

• KevinBinon
Vandaag al telefoon gehad van de computerwinkel.
Ze zeiden dat de voeding defect was en dat ik hem kon afhalen...

Je hoort me al komen waarschijnlijk.
Ik ben thuis van de computerwinkel en zet de pc aan en start Diablo 3 op en welgeteld na 2 minuten crasht ie weer...
Ik doe paar benchmarks en die lukken maar niet.

Ben weer naar de computerwinkel gereden en heb hem weer afgegeven. Ze zeggen dan zal het waarschijnljk de GPU of het moederbord zijn en indien dit niet het geval is blijft er nog maar één ding over...

Een defecte CPU en daar stond ik dan perplex te denken wat?! De kans dat dit het geval zal zijn is zooo klein. :p

Maar ok weer maar eens wachten, maar ze hebben mijn probleem hoogste prioriteit gegeven dus misschien morgen hoor ik er weer iets van.

• Firedre
  • Laatst online: 18:30
Die voeding heeft wss. meer gesloopt, neem voortaan een goede voeding...

• Onbekend

Onbekend

...

Inderdaad. Een voeding kan soms meer kapot maken dan je denkt. Ik hoop dat dit nog het enige is, en dat andere componenten zoals de harde schijf nog heel zijn....

• KevinBinon
Als dit het geval is is dit niet mijn fout en gelukkig valt dit onder de garantie.

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zie dat ik mijn vorige post niet heb afgemaakt. :)

Afhankelijk van het soort probleem met de voeding kunnen bepaalde onderdelen een piekspanning hebben gehad. Hierna werkt het onderdeel nog wel, maar kan de levensduur verkort zijn. Als je geluk hebt, blijven de onderdelen ruim 5 jaar heel, en als je pech heb sneuvelt het eerste onderdeel vlak nadat de garantietermijn is verstreken.

Pagina: 1