Van overclocking terug naar default lukt niet meer p5n-e sli

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chokolademan2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
Het is een oud moederbordje, de ASUS p5n-e sli met een quad q6600 op 3 ghz.

Deze heb ik al jaren geclocked op 3 ghz, maar het is niet zo een stabiel boardje met een overclock. Op zich was dat geen probleem.

Op het moment wil ik het als een render computer gebruiken, waarbij het nodig is dat ie 24/7 stabiel draait en waarbij de snelheid wat minder belangrijk is.
En wou hem weer terug zetten op z'n default settings op 2,4 ghz, zodat ie betrouwbaar draait.

Het vage is nu dat ie praktisch niet eens op wilt starten in z'n normale default settings, maar in de overclock modus gaat ie zonder problemen, terwijl dat eigenlijk een zwaarder beroep doet op de moederbord zou ik denken.

Terug 'underclocken' naar de normale kloksnelheid lukt dus niet meer lijkt het wel. Alsof de overclocksettings met hogere voltages 'eringebrand' zijn.

Heeft iemand dit wel eens gehad en hoe heb je het op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al een BIOS reset gedaan ? Met alles in de BIOS op stock zou ie goed moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chokolademan2
Ja dat is het bijzondere, als ik de bios reset en alles terug naar de standaardwaarden zet. Alles eigenlijk op AUTO dus, dat loopt opeens niet meer.

Maar je brengt me wel op een idee, misschien is het wat om het batterijtje van de bios eruit en terug in te tjoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beste manier om de BIOS te resetten en zeker weten dat het gelukt is doe je zo: Stroomkabel uit de voeding halen. BIOS batterij er uit. Dan 3x op de aan/uitknop drukken. Batterij en stroomkabel er weer in. Door de PC aan te zetten wanneer deze niet in het stopcontact zit en met de batterij er uit zorg je ervoor dat alle stroom die nog in de PC zit verbruikt wordt waardoor de BIOS zeker gereset is. Als je de PC aanzet zonder stroom er op gaat vaak de CPU fan nog even draaien.

Als je BIOS wel helemaal gereset is en je nog problemen hebt kan het zijn dat bijvoorbeeld het RAM geheugen niet goed staat en het niet eens aan de CPU ligt. Misschien klopt met een standaard BIOS het voltage of de timings niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chokolademan2
Heb nog van alles uitgeprobeerd, maar met een volledige bios reset blijft ie ook nog onstabiel.
Voor de grap nog een extra ventilator d'ringeknald, maar maakt niet zoveel uit.

Overgeclocked op 3 ghz heb ik m nog wel iets stabieler kunnen maken met een pencil mod. Een deel van de onstabiliteit had denk ik te maken met een vdrop.
Hij start zonder problemen op, maar er blijven toch nog af en toe blue screens opkomen bij wisselend zware / lichte belasting.

Zonder overclock heeft ie al moeite met opstarten naar windows, wat ik nog steeds vaag vind voor default mode. En blue screened hem al wanneer er een zuchtje wind staat.
Geheugenproblemen kan inderdaad ook een factor zijn.
Toevallig heb ik nog een computer met dezelfde formaat geheugenreepjes, ik ga proberen ze om te wisselen om dat te kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Of probeer je Vcore eens omhoog te zetten/laten zoals op je 3GHz overklok, wellicht dat je cpu,om de een of andere vage reden, nu meer stroom wil, na jaren te zijn overgeklokt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chokolademan2
Hmmmm het lijkt of het gelukt is om hem weer op default settings te laten lopen.

Alle waardes in de bios had ik op standaardwaardes teruggezet, daarna alle geheugenreepjes verwijderd.
Vervolgens elk reepje omstebeurt solo eringezet om te testen.

En bij elk reepje doet ie het probleemloos en soepel.

Nu heb ik ze allemaal eringezet en hij boot gewoon op default settings en draait nu een zware render.

Het lijkt of het gefixed is, best wazig want heb er eigenlijk niks aan veranderd, behalve de reepjes even eruit en erin getjoeped. Maar nog niet te hard juichen natuurlijk :)

Wel jammer dat ie onstabiel is bij een overclock, want er valt veel meer uit te halen bij een q6600, misschien haal ik er nog een ander moederbord voor welke stabieler is.
Pagina: 1