CPU instabiel deze vervangen of........?

Pagina: 1
Acties:

• Den noord
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-10-2025
Hallo,

3 jaar geleden heb ik de onderstaande config gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 5750 Noiseless Edition€ 0,-€ 0,-
1Xigmatek Asgard II€ 32,-€ 32,-
2Samsung Syncmaster P2250 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 132,08€ 132,08
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
2Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 6,05€ 12,10
1GeIL GVP34GB1333C9DC€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ StealthXStream 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,18

Nu is het systeem zeer instabiel. Als ik Prime 95 draad dan falen core 1 en 5 ook HOT CPU Tester komt met fouten in core 1. Let wel, prime 95 en HOT CPU heb ik gedraaid in safe modus. In normal mode kan ik niets opstarten gelijk blue screen.

De snelste optie zou zijn de CPU te vervangen, helaas is het socet verouderd en de CPU keuze is zeer beperkt. Dus de vraag is wat is verstandig.

We doen niet aan gamen met deze PC wellicht in de toekomst weer :)
Veel office MS Office 2007, en brouwsen.
Foto bewerking, GIMP, Hugin voor het maken van Panorama's

De bovenstaande config is wellicht een beetje overkill :P

Ik hoop binnen de €200,- te blijven.

De eerste optie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 112,51€ 112,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 112,51

Deze moet werken met mijn Mobo. Is alleen duur en bijna niet te verkrijgen. 1 Webshop bied hem aan een geen voorraad.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 39,95€ 39,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,95

Dit is ook een optie die met mijn Mobo moet werken. Maar ja het gaat wel wat berg afwaarts in vergelijk met de huidige CPU.

Aangezien de eerste optie al 112 euro kost is het wellicht beter te gaan voor een nieuwe mobo en CPU.

Vraag daarbij is wat kan je nog hergebruiken van de huidige config. De bussnelheid van het geheugen is aardig omhoog gegaan. Maar merk je daar wat van? Ik denk dat 1333 MhZ 4GB prima voldoet voor onze wensen.

Optie 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 70,45€ 70,45
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 125,35

Optie 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 97,95€ 97,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 58,40€ 58,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,35

Optie 2 zou de voorkeur hebben voor het foto bewerking en het maken van panorama's door meerder coren.
Tevens kan ik niet vinden of de Cooler Master Hyper 212 Plus het FM2 socet support. Dan is er een extra koeler nodig en dat zou het prijs verschil tussen de 2 weer wegwerken.

Graag lees ik wat jullie gedachten zijn om mijn PC weer nieuw leven in te blazen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik gaan voor de FX6300, naar mijn mening de beste allround cpu die in jouw budget valt. Een i3 zal sneller zijn in singlecore en dualcore gevallen, maar ik ben bang dat een i3 behoorlijk bottleneckt in games, wat met een FX6300 wat minder het geval is.

Wel zou ik een ander mobo nemen. Dit mobo is niet echt super en mist een usb 3 header.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou dan eerder gaan voor een 2e hands processor.
De Phenom II X6 heb je voor pakweg 75 euro en de X4 exemplaren zie je al (ruim) onder de 50 euro.

De vraag is echter: is het wel de processor zelf dat het instabiel draait?

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 20-10-2013 13:13 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:22

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn 965BE komt wellicht binnenkort op de V&A, just so you know.

Een 6300 is niet echt je-van-het. Een 965 verslaat die makkelijk...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-02 22:17
Ik zou eerst eens uitzoeken wat nou echt het probleem is, ik heb nog nooit een kapotte CPU gezien die errors geeft, ik denk eerder dat jet je RAM of je mobo is.
Maar op de eerste plaats: heb je een overclock draaien op de CPU of op het RAM?
Tweede vraag: wat zijn de temperaturen tijdens de stresstest.

• Den noord
Goedeavond,

Als eerste bedankt voor de reacties.
Een I5 staat hoog op mijn verlanglijstje. Dus het hoeft niet perse een AMD te zijn.
mitsumark schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:12:
Ik zou dan eerder gaan voor een 2e hands processor.
De Phenom II X6 heb je voor pakweg 75 euro en de X4 exemplaren zie je al (ruim) onder de 50 euro.

De vraag is echter: is het wel de processor zelf dat het instabiel draait?
2e hands is een optie maar de vraag of je niet de "ellende" van een ander koopt. Dat is altijd een gok.
Tja op je vraag durf ik nu niet echt ja of nee te zeggen. Er wordt door jullie meerdere keren getwijfeld of het wel de CPU is. Hieronder de resultaten van HOT CPU TEST:

Hot CPU Tester Pro(Lite Edition) 4.4.1
Copyright © 1999-2003 7Byte Computers
Monday, October 14, 2013 - 15:16:30
Diagnostic Report
---------------------------------------------
Test Started at: 08:49:58
Test Duration: 06:00:00
Physical Processors Available: 6
Logical Processors Available: 6
Multi-Processors System(SMP): Available
Hyper-Threading Technology: Not Available
CPU Name String: AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor
Speed: 2811MHz
Logical Processors Tested: CPU 0, CPU 1, CPU 2, CPU 3, CPU 4, CPU 5
Average CPU(s) Performance: 100.0%

Modules Results:
Complex Matrix: Error:CPU 1: Checksums do not match; Matrix1 = -28115503932.883739, Matrix2 = -28115503943.060738
Calculating Pi: Finished without error
Sorting Algorithms: Finished without error
Prime Test: Finished without error
Fast Fourier Transforms:
Chipset:
L1 Cache:
L2 Cache:
Memory: Finished without error
HD: Finished without error
MMX: Finished without error
SSE:
SSE2/SSE3:
3DNow!:

Morgen zal ik de resultaten van Prime95 hier neer zetten. Momenteel is Memtest89 aan het draaien en ik kan er nu even niet bij.
kuusj98 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:17:

Wellicht een optie, ik houd hem in mijn achterhoofd.
Jordyyyyy schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:01:
Ik zou eerst eens uitzoeken wat nou echt het probleem is, ik heb nog nooit een kapotte CPU gezien die errors geeft, ik denk eerder dat jet je RAM of je mobo is.
Geen overclock alles draait op standaard waarden.
De temperaturen waren volgens mijn niet hoog maar zeker weet ik het niet.
Zal morgen nog een keer prime95 een dag aan zetten en even letten op de temperatuur.

morgen avond dus meer. Mochten jullie nog een goed programma weten om je mobo te testen dan hoor ik dat graag. Voor nu bedankt voor de reacties, fijn om even jullie gedachte te lezen. Wellicht te vroeg een conclusie getrokken we testen even verder.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 12:28
kuusj98 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:17:

Wauw, wat een onderbouwing :')

Vertel eens :Y)

Nee laat maar, is onzin :P

Nee even serieus, een FX 6300 presteert toch echt wel duidelijk beter dan zo'n 965.
Daarnaast is een 965 ook echt een serieuze bottleneck, en echt wel iets waar je je over moet buigen en afvragen: zou ik niet een andere moeten hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door w4v3g0d op 20-10-2013 22:43 ]

• MrFax
  • Laatst online: 20-02 02:34
Voor dagelijkse bezigheden en als je niet de nieuwste AAA wil kunnen spelen is die 965 goed zat als je er een SSD bij hebt(ik had die en dat ging aardig vloeiend) Alleen als je AAA games wil spelen zou ik een APU van AMD halen(ik gok dat je wel low-medium kan spelen rond de 30-40 fps) Alleen moet je dan wel een nieuwe Mobo halen want dat is een FM2 Socket en geen AM2/3. Voor (lichte proggies) foto bewerking zou ik een gok op je RAM of Mobo wagen kijken of daar iets mis mee is. Want een nieuwe CPU is al gauw zo rond de 120 euro, en een mobo meestal rond de 50 euro) 99% van de tijd bij een CPU is: Als ie kapot gaat, gaat die ook helemaal kapot en gaat je computer niet meer starten.

[ Voor 59% gewijzigd door MrFax op 21-10-2013 01:48 ]

That's it, I'm done.

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Je kan ook proberen om de desbetreffende core's uit te schakelen in je bios.

Ik zie dat je een boxed versie van de processor hebt gekocht, daar geeft AMD 3 jaar garantie op, wellicht kan je hier nog net aanspraak op maken?

[ Voor 49% gewijzigd door Gaming247 op 21-10-2013 02:23 ]

[Updated spec's]

Verwijderd

Waarom ben je zo zeker dat het je CPU is? Het kan het moederbord of ramgeheugen zijn die defect aan het gaan is.

Draai eens memtest, indien hij fouten geeft laat dan 1 module zitten en test ze 1 per 1, per slot.

Ik heb persoonlijk in gans mijn 6 jaar IT support nog maar één maal een defecte i7 gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 02:08 ]

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 11:19
Jordyyyyy schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:01:
Helaas zijn ze er wel, heb zelf ook een 9850BE gehad die dezelfde kuren vertoonde maar dan in core 3 & 4, tevens inderdaad niet meer booten

@Den noord, is de bios moet je de cores aan en uit kunnen zetten, misschien proberen om te beginnen met 5 cores uit en zo op werken totdat je precies weet welke cores er kapot zijn, ik heb tijdelijk een dual core van me quad core kunnen maken totdat ik voldoende bij elkaar had om gelijk een stevige upgrade te doen.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 02:07:
Ik heb persoonlijk in gans mijn 6 jaar IT support nog maar één maal een defecte i7 gezien.
Ik ben in de afgelopen 10 jaar ook maar 1 kapotte CPU tegen gekomen en dat was een verhaal van een mede tweaker. Je kan maar net de pech hebben. Wellicht is het handiger dat je je ervaring deelt hoe jij hebt uitgesloten dat het geen ander onderdeel was dan de CPU. Kapotte CPU's, moederboorden en/of chipsets zijn zeer lastige onderdelen om exclusief aan te wijzen als de boosdoener, naar mijn ervaring.

[Updated spec's]

• Vinny1994
  • Laatst online: 26-02 16:15
Wellicht handig voor een CPU keuze als je je huidige bord houd:
www.gigabyte.com/support-...pport-popup.aspx?pid=3272

Zo te zien wordt alleen een FX-4xxx CPU gesupport op jou bord. Anders had je gewoon een FX-8150 ofzo erop gelegd..

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 12:21
Het feit dat je in normal modus meteen een BSOD krijgt, lijkt het me eerst verstandig je OS en andere hardware uit te zoeken of daar wellicht de fout zit. Zoals ook anderen aangeven, een kapotte CPU komt zelden voor.
Bovendien, wat doe je als je een (dure) nieuwe CPU hebt aangeschaft en het probleem doet zich nog steeds voor? Just my thought...

Verwijderd

Gaming247 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 02:51:
[...]

Ik ben in de afgelopen 10 jaar ook maar 1 kapotte CPU tegen gekomen en dat was een verhaal van een mede tweaker. Je kan maar net de pech hebben. Wellicht is het handiger dat je je ervaring deelt hoe jij hebt uitgesloten dat het geen ander onderdeel was dan de CPU. Kapotte CPU's, moederboorden en/of chipsets zijn zeer lastige onderdelen om exclusief aan te wijzen als de boosdoener, naar mijn ervaring.
Topicstarter heeft waarschijnlijk geen 2de cpu liggen met de zelfde socket, zo kan je heel snel testen als het moederbord/cpu wel of niet stabiel werkt. Als dat niet zo is doe je best de typische zoektocht naar het defecte onderdeel;
Check eerst als het niet aan Windows ligt, kloon de data of sluit een andere hd erop aan en doe een clean install daar op.
Als je nog steeds problemen hebt reset & flash dan het BIOS.
Gebruik dan een andere sata kabel, wissel van poorten, zelfde met ram
Of koppel eerst alle componenten los en sluit één per één aan totdat hij terug fouten geeft.
Memtest, seatools, hdd checken
Indien het nog altijd een onstabiele boel is met enkel het moederbord, cpu, psu en gpu, check stabiliteit met UBCD. Probeer ook de onboard vga indien het aan je gpu zou liggen, kans is wel klein daarvan. Een defecte psu kan ook het probleem zijn.

Geeft de debug leg op je bord een andere code dan gewoontelijk?

Bios echt resetten doe je best door het batterijtje eruit te halen.

Maar best alles eerst afkoppelen en op een tafel leggen en zodoende één per één aankoppelen totdat hij raar doet. Maak wel dat jezelf en de tafel niet statisch is geladen. Zelfs zoiets dom als het schroefje tussen kast en moederbord kan statische problemen geven en dus instabiliteit veroorzaken maar daar zou ik alleen voor kijken indien je een spot goedkope brol kast heb gekocht van € 20 ofzo

Ik zou het dus zoals hierboven proberen en hopelijk elimineer je het probleem ;)

• Den noord
Goedenavond

Helaas heb ik de resultaten van Prime95 niet opgeslagen. Dus deze heb ik nu weer aangezet.
Gaming247 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 02:00:
Je kan ook proberen om de desbetreffende core's uit te schakelen in je bios.

Ik zie dat je een boxed versie van de processor hebt gekocht, daar geeft AMD 3 jaar garantie op, wellicht kan je hier nog net aanspraak op maken?
De resultaten van de vorige sessie Prime95 waren dat core 1 en 5 een error hadden gegeven. Ik heb in de bios geprobeerd deze uit te zetten. core 5 kan ik uitzetten maar core 0 en 1 niet. Heb er nu geen uitgeschakeld.

De 3 jaar garantie is net verlopen dus dat is balen. Ik heb net een nieuwe HDD ivm een defecte HDD. Deze is door Seagate / Samsung onder garantie vervangen. Er kon geen smart data meer gelezen worden.

De install is dus nieuw. Ik heb een van de 2 geheugenbankjes er uit gehaald en weer terug gestopt.
Computer is nu weer op te staren. En ik krijg geen BSOD meer als ik bijvoorbeeld een browser open.
Ik weet overigen niet of hij bij bootten al een BSOD gaf van de week, mijn vrouw belde mij op mijn werk dat hij dat deed :9

Vanmiddag heb ik de MemTest 89 uitgezet, deze had ruim 27 uur gedraaid.
ik heb een error gezien:
Error condidence Value: 236

Op de site opgezocht wat dit mag betekenen.

Error Confidence Value:
A value that indicates the validity of the errors being reported with
larger values indicating greater validity. There is a high probability
that all errors reported are valid regardless of this value. However,
when this value exceeds 100 it is nearly impossible that the reported
errors will be invalid.

Dus dat is het verder onderzoeken waard.
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:46:
Topicstarter heeft waarschijnlijk geen 2de cpu liggen met de zelfde socket, zo kan je heel snel testen als het moederbord/cpu wel of niet stabiel werkt. Als dat niet zo is doe je best de typische zoektocht naar het defecte onderdeel;
Helaas niet anders had ik dat zeker getest.
Check eerst als het niet aan Windows ligt, kloon de data of sluit een andere hd erop aan en doe een clean install daar op.
Dat is bij toeval gedaan zie hierboven.
Als je nog steeds problemen hebt reset & flash dan het BIOS.
Gebruik dan een andere sata kabel, wissel van poorten, zelfde met ram
Of koppel eerst alle componenten los en sluit één per één aan totdat hij terug fouten geeft.
Memtest, seatools, hdd checken
Dit ga ik zeker doen. Mijn aandacht is nu wat verschoven naar het ram geheugen. Door de Memtest maar ook doordat ik nu Prime95 en Hot CPU tester aan het draaien ben, niet in save mode en hij is nog steeds stabiel. Het draait nu al 2 uur, dus ik laat deze nog even staan. Als dat goed gaat dan ga ik de 2 geheugenbankjes van plek wisselen en weer een lange test doen met Memtest.

De temperaturen van de CPU schommelen nu zo tussen de 32 en 37 graden bij volledige belasting.
Vinny1994 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:21:
Wellicht handig voor een CPU keuze als je je huidige bord houd:
www.gigabyte.com/support-...pport-popup.aspx?pid=3272

Zo te zien wordt alleen een FX-4xxx CPU gesupport op jou bord. Anders had je gewoon een FX-8150 ofzo erop gelegd..
Ik had daar al gekeken maar de FX4130 over het hoofd gezien 8)7

Ik zal de aankomende tijd de resultaten van de testen hier posten.

Bedankt weer voor het meedenken.

• Den noord
Deze week diverse setup's geprobeerd met het geheugen.
Kan nu met zekerheid zeggen dat 1 van de 2 banken niet goed is.

Hoe heb ik het getest:

Bank A in slot A en Bank B in slot B. test van 27 uur gaf 1 error.
Bank A in slot A test van 15 uur 1 error.
Bank B in slot A test van 22 uur geen error.
Bank B in slot A en Bank A in slot B test van 21 uur 1 error.

Daarna met Bank B in slot A een test van 37 uur met prime95 geen fouten.

[Oct 24 18:35] Worker starting
[Oct 24 18:35] Setting affinity to run worker on logical CPU #1
[Oct 24 18:35] Beginning a continuous self-test to check your computer.

[Oct 26 08:33] Torture Test completed 364 tests in 37 hours, 58 minutes - 0 errors, 0 warnings.
[Oct 26 08:33] Worker stopped.

De maximale temperatuur in de CPU was 39 graden.

Ik ga nu eens kijken of ik nog aanspraak kan maken op de garantie voorwaarde van GeIL.
Pagina: 1