Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Wij hebben thuis al langere tijd een Canon 300d. Sinds kort ben ik echt geïnteresseerd geraakt in fotografie dus daarom ook deze vraag.

Welk objectief voor mijn Canon 300d?

Ik hou het meest van landschap fotografie en ik zou niet teveel willen uitgeven aan een lens. Ik ben zelf ook nog maar een amateur, maar het schijnt dat een groothoeklens het best is voor landschap fotografie? Waar moet ik op letten als ik een lens wil kopen? Is het betrouwbaar om een tweedehands lens te kopen of zitten hier veel risico's aan?

Ten slot, is het beter om een lens te kopen met een vaste brandpuntsafstand?

Heel erg bedankt alvast!

Frank :)

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:29

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat is je budget ?

Heb je al eens gekeken naar de 18-55 IS. Dit is een betaalbaar instap objectief. Die je vaak wel tegen de 50 euro tweede hands vind. Nieuw +/- 100.

Persoonlijk zou ik starten met een een zogenaamd kitlens (18-55). En hiermee veel oefenen.

Over tweede hands kopen is ook best veel geschreven. Advies door zoek het forum eens ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
Wat zit er nu op voor lens?

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit er een Canon EF-S 18-55mm lens op. Waarschijnlijk is dit de standaard lens. Ik heb er niet heel veel verstand van.

Wat is een goede prijs voor een objectief tweedehands?

Is €35 voor een SIGMA 70-300 objectief veel? Waarvoor gebruik je dit soort lens vooral?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 22:31 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-12 00:28

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou je eerst wat meer gaan verdiepen in de materie voordat je zomaar een lens koopt. Een 70-300 lens lijkt me nou niet echt bepaald iets wat je zoekt al zou het een mooie aanvulling zijn op je 18-55 alleen niet voor landschappen.

En €35 euro voor een lens is héél weinig, te weinig naar mijn idee. Houd rekening met 150+ euro als je zo'n lens wil aanschaffen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat deze lens wel tweedehands is. Enig idee waar ik meer kan leren over de materie? En waarvoor gebruik je zo'n 70-300 objectief? Behalve dan herten fotograferen enzo.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48

Fiber

Beaches are for storming.

Ventieldopje schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:40:
[...] En €35 euro voor een lens is héél weinig, te weinig naar mijn idee. Houd rekening met 150+ euro als je zo'n lens wil aanschaffen ;)
Valt wel mee hoor, nieuw zijn de goedkoopste modellen ook vanaf zo'n 99 Euro te krijgen...
http://tweakers.net/categ...HpDA51TexAsi1gHMz85SsDGoB

Voor de rest wel mee eens: Voorlopig niks kopen maar eerst heel veel foto's gaan maken met je huidige combi van lens en camera. je merkt dan vanzelf wat je eventueel nog mist en wat er eventueel nog beter kan in je materiaal. En ondertussen elke maand een paar tientjes 'in een ouwe sok stoppen'... Voor als je echt weet wat je wil en wat je nodig hebt. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 22:47:
[...] Enig idee waar ik meer kan leren over de materie...?
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 19-10-2013 23:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Eens met bovenstaande mensen: schiet een tijdje met je kitlens en bepaal welke range je mist. De 18mm is al een vrij brede hoek en daar kan je prima landschappen mee schieten. Het is wel belangrijk dat je de camera van de automatische stand afhaalt en zelf gaat bepalen hoe je schiet. En nadenken over compositie voordat je schiet levert ook al snel betere foto's op.

www.digitalefotografietips.nl is een erg goeie site met uitleg over vanalles en nog wat waarmee je jezelf prima op weg kan helpen. Ik heb ook veel geleerd van het boek Beyond point and shoot van Darrell Young (http://www.bol.com/nl/p/b...d-shoot/9200000001157110/). Het is wel in het Engels.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt iedereen. Ik ga eerst maar eens aan de slag met mijn kitlens.

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:59
Nog als aanvulling: zelf ben ik hier heel erg mee geholpen in het begin: http://photonotes.org/articles/beginner-faq/
Pagina: 1