Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Bootdiskette Olivetti M240 3,5 Inch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een Olivetti M240 met origineel toetsenbord en beeldscherm weten te bemachtigen.
Het is een 8086 CPU met 2x 3,5 inch floppydrives

Nu wil ik hier dus een boot diskette voor maken, met MSDOS 3.3. Nu dacht ik dat ik gewoon een 1,44MB floppy kon gebruiken. Nu schijnt dat de image op een 720 KB floppy moet. Dus ik heb vervolgens DOS 6.22 op diskette gezet. Deze was wel voor de 1,44MB Diskette bedoeld.

Maar nu krijg ik de melding No boot disk or disk error. Verder heb ik geprobeerd met een jongere 1,44MB Diskdrive aangesloten of het wel werkt. Dit was helaas ook niet het geval.

De diskdrives worden wel gedetecteerd, en doen ook de bekende geluidjes en lampjes gaan branden.

Doe ik iets verkeerd?
Ondersteunt de 8086 alleen 720K formats diskdrives en diskettes?
Disk images heb ik van http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm gehaald

Als dit in de verkeerde rubriek staat, kan een modje het dan even verplaatsen?

Alvast dank voor reacties!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:00
Zo dat ik een oudje. Goeie oude tijd was dat.

In de BIOS zou je mogelijk kunnen zien of deze de 1.44Mb floppyspeler herkend.
Kans is inderdaad aanwezig dat hij deze nog niet ondersteunt.

Probeer dit anders eens om een 720kb te maken.
http://www.manmrk.net/tutorials/bootdisk/

Op de site staat vermeld dat er een text bestand bij zit een image te converteren naar een kleinere

Each image is saved in 3" 1.44MB HD Format, But can be easily be converted into 360Kb 5" LD, 1.2Mb 5" HD and 3" 720Kb LD Formats by both DCP and WinImage.
Read Convert.Txt in each Zip Package which contains Boot Image & Instructions

[ Voor 24% gewijzigd door MikeOO op 19-10-2013 13:00 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, die slikt alleen low density formaten, HD-diskettes werken dus niet, single-side 720kb discs ook niet. Het beste haal je ergens een 5,25" FDD drive vandaan, hoewel dat lastiger wordt..

Succes! Het kan zoeken zijn, en ja: je kan het ook gewoon op een moderne 686/x86-64-based PC doen, maar who cares? Origineel!

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 13:03:
Yup, die slikt alleen low density formaten, HD-diskettes werken dus niet, single-side 720kb discs ook niet. Het beste haal je ergens een 5,25" FDD drive vandaan, hoewel dat lastiger wordt..

Succes! Het kan zoeken zijn, en ja: je kan het ook gewoon op een moderne 686/x86-64-based PC doen, maar who cares? Origineel!
Ai

Kan ik niet een 1,44 MB MF2HD diskette formatteren alszijnde een low density ?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:12:
Kan ik niet een 1,44 MB MF2HD diskette formatteren alszijnde een low density ?
Ja dat kan, gewoon een HD diskette in een DD (720k) drive stoppen en formatteren.
In een HD drive gaat het ook, maar dan moet je even zoeken naar een format utility dat dit kan, bijvoorbeeld fdformat of een oudere versie van format.com.

Onder linux heb je standaard al een fdformat of je kan het installeren via de package manager.

Je kan ook een HD floppy omtoveren in een DD floppy. In de hoeken van de disk zitten rechthoekige gaten, een met een switch voor de write protect, de andere gewoon open. Als je die laatst dicht plakt met ondoorzichtioge tape, dan zal de disk herkend worden als een 720kB disk.

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 19-10-2013 15:24 ]

Verwijderd

Gewoon een stukje plakband over het HD gaatje heen plakken, dan ziet de drive het als DD ipv HD.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit ga ik van de week eens proberen. Ik had een USB Floppy drive van HAMA ( http://www.conrad.nl/ce/nl/product/415344?WT.mc_id=gshop ) gekocht, maar die schijnt niet op 720K te kunnen formatteren. Ik moet dus even kijken of ik dit via een computer van kennissen kan doen

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:21:
Gewoon een stukje plakband over het HD gaatje heen plakken, dan ziet de drive het als DD ipv HD.
Het is een optische sensor, dus geen transparant plakband gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er maar niet uit...

Ik heb nu een XP machine met een 1.44MB Diskette station. Via de opdrachtregel (cmd) voer ik de opdracht format a: /T:80 /N:9 in

vervolgens probeer ik via allbootdisks.com of bootdisk.com een image van DOS 3.3 erop te zetten, maar ik krijg dan de foutmelding "Disk error on Track 0 head 0 Sector not found".
Ik heb het gaatje afgeplakt met ondoorzichtig materiaal

Wie kan mij helpen?

• Ploink
Het kan zijn dat de flop beschadigd is, dat is een veel voorkomend probleem.
Lukt het na formatteren wel om een DIR te doen of er een file op te zetten?

Probeer anders deze fdformat.exe voor DOS:
http://www.sources.ru/pascal/disks/fdform18.htm

FDFORMAT A: /F:720

Het heeft zelfs een speciale functie voor olivetti M24 compatibiliteit, misschien helpt dat:

FDFORMAT A: /O

Zie de file fdformat.doc (De DOC extensie was destijds een afkorting voor DOCumentatie, totdat Microsoft Word deze extensie kaapte)

Ik weet niet of het onder XP werkt, anders moet je even een bootable DOS usb stik maken.
Ik heb dit destijds nog gebruikt om wat extra data op een flop te persen door 82 tracks te formatteren ipv 80 :D

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:49:
Ik kom er maar niet uit...

Ik heb nu een XP machine met een 1.44MB Diskette station. Via de opdrachtregel (cmd) voer ik de opdracht format a: /T:80 /N:9 in

vervolgens probeer ik via allbootdisks.com of bootdisk.com een image van DOS 3.3 erop te zetten, maar ik krijg dan de foutmelding "Disk error on Track 0 head 0 Sector not found".
Ik heb het gaatje afgeplakt met ondoorzichtig materiaal

Wie kan mij helpen?
Als je die melding krijgt detecteert je diskdrive nog steeds dat het een 1,44mb diskette is en weigert de pc hem te formatteren als 720kb diskette. Heb je het gaatje op de juiste manier afgeplakt?
Je format commando klopt in elk geval dus check of je plakbandje (juiste kant?) of je diskette zelf is kapot.

edit: hij moet dus zó :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/zodus.jpg

linkje in mijn sig naar mijn youtube kanaal, in het filmpje 'How to Transfer Atari ST diskimages to floppy' leg ik het ook uit

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 28-10-2013 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:01:
[...]

Als je die melding krijgt detecteert je diskdrive nog steeds dat het een 1,44mb diskette is en weigert de pc hem te formatteren als 720kb diskette. Heb je het gaatje op de juiste manier afgeplakt?
Je format commando klopt in elk geval dus check of je plakbandje (juiste kant?) of je diskette zelf is kapot.

edit: hij moet dus zó :

[afbeelding]

linkje in mijn sig naar mijn youtube kanaal, in het filmpje 'How to Transfer Atari ST diskimages to floppy' leg ik het ook uit
Bedankt!

De floppy werd wel juist geformatteerd. ook op 720 KB. Vervolgens moet ik de volumenaam opgeven etc. dat doorloopt ook allemaal goed.

Ik hb even dat programmatje gedownload wat jij ook in je filmje gebruikt en die geeft ook netjes aan dat het om een 720KB Floppy gaat.

Maar hoe kan ik vervolgens een bootdisk van MSDOS maken? Ik kom er niet uit welke image ik moet hebben, en met welk programma ik de image op diskette moet zetten..

Ik heb beide opties geprobeerd die hier staan aangegeven:
http://www.allbootdisks.com/download/dos.html

Met de automatische optie krijg ik bij dos 3.3 dus een head/track probleem zoals ik eerder heb aangegeven. Hoe ik met de .img file moet werken weet ik niet.

Ik heb ook geprobeerd de 5 files die nodig zijn tot booten (http://www.allbootdisks.com/disk_contents/dos.html) handmatig op floppy gezet, maar waarschijnlijk mist het stukje waardoor hij het als opstartdiskette ziet (ontbreken in MBR?)

• Ploink
Misschien zit je virus scanner er tussen, die verhinderen soms dat je naar de MBR van een floppy schrijft. Soms zit die beveiliging zelfs in de BIOS.

Probeer het anders via linux of een bootable dos stik of cd.

De IMG file is een floppy image die je met een utility direct naar floppy kan schrijven.
Sommige versies van diskcopy kunnen het (niet die van microsoft):

diskcopy floppy.img a:

of onder linux:

cp floppy.img /dev/fd0

[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 29-10-2013 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik weer iets verder.

Ik heb een 720K floppy van Freedos gedownload van http://jorisvr.nl/freedos.html en met Winimage op diskette gezet. De PC start hier wel van op. Er is dus duidelijk iets met de images.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2013 12:44 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:43:
Inmiddels ben ik weer iets verder.

Ik heb een 720K floppy van Freedos gedownload van http://jorisvr.nl/freedos.html en met Winimage op diskette gezet. De PC start hier wel van op. Er is dus duidelijk iets met de images.
Dus het is uiteindelijk gelukt? Zit er een HDD in die olivetti? Dan kun je vast wel ergens MSdos 5 of 6 vinden op internet en die installeren op de harddisk, dan hoef je niet meer te klooien met diskettes voor het opstarten.

op bootdisk.com staan ook veel boot images en inderdaad kun je met winimage vrij makkelijk de boel overzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 29-10-2013 20:11 ]

• Ploink
De XT computers met twee diskdrives hadden vaak geen HDD, want dat was nog veel te duur in die tijd!

De ene disk werd meestal voor DOS gebruikt en de andere voor een toepassing zoals Wordperfect. Als je WP eenmaal had gestart dan kon je de DOS disk eruit halen en je data disk of de tweede WP disk er in stoppen. Je moest een beetje voor DJ spelen als je aan het werk was en steeds de disk er in stoppen waar de computer om vroeg, dat heb ik ook nog gedaan vroeger.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Grappig, dit specifiek model heb ik vroeger in mijn handen gehad. Leuk systeem! :)
Dit model is zowel met 2x 5.25" 360KB als combo 720KB/360KB,720KB/720KB uitgeleverd al dan niet met een harde schijf. In mijn geval was 't een Seagate ST-225 20MB schijf, op een 8-bit ISA controller.

640kB RAM, 10MHz Intel 8086. Vlotte machine dus.

Mocht je er een harde schijf in hebben zitten, is Windows 3.0 ook nog wel te overwegen. Dat is de laatste versie die in Real-mode werkt.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:10:
[...]

Dus het is uiteindelijk gelukt? Zit er een HDD in die olivetti? Dan kun je vast wel ergens MSdos 5 of 6 vinden op internet en die installeren op de harddisk, dan hoef je niet meer te klooien met diskettes voor het opstarten.

op bootdisk.com staan ook veel boot images en inderdaad kun je met winimage vrij makkelijk de boel overzetten.
Ja het is gelukt. _/-\o_ Al is het dan wel FreeDOS en geen MS-DOS. Heb wat spelletjes geprobeerd en deze werken gewoon.
Er komt vanzelf eens een MSDOS voorbij.

Het is het model met 2x720KB Floppy, geen HDD Daar gaat het me ook zo zeer niet om. Gewoon leuk om mijn eerste PC te herbeleven, die had ook geen HDD en werkte zelfs nog met 2x 5,25" 360KB Floppy's

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een fotootje van mijn olivetti m240 om dit topic af te sluiten! :D

Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy354/SFHAWKE/dd42fbd8-f910-4fda-8674-4ec2d1ba34b4_zps6b825730.jpg~original

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

2 x 3,5 inch disk . Nice, dat was toen best luxe :P
Pagina: 1