Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor opleiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik wil een laptop aanschaffen voor mijn opleiding.
De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor programmeren(in Python), office bezigheden, en waarschijnlijk voor simulatie van eiwitmoleculen etc. Ook wil ik een Linux distro als dualboot erop zetten aangezien wij waarschijnlijk ook met een unix omgeving overweg moeten kunnen.

Ik heb een budget van +- 600 euro, en ik wil een scherm van 14-16 inch. Het liefst ook een wat lichtere laptop die makkelijk mee te nemen is.
Ik wil liever ook zo min mogelijk bloatware van de laptopmaker erop hebben.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Heb je zelf ook al iets gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Niet echt, omdat ik geen flauw idee heb wat voor specs ik nou eigenlijk nodig heb/wil.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2013 13:43 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
MartijnLoarne in "aankoop nieuwe laptop"

Zie die post, ik denk dat dat ook een goede laptop is voor jou. Jouw taken lijken me niet heel processor intensief, maar zoek zelf even uit hoeveel geheugen (4 of 8GB) je denkt nodig te hebben, en of je een videokaart nodig hebt (je kunt dan kiezen voor de GT740M). Verder dus een 1080p scherm en een 62Wh accu. Als je graag veel snelheid en veel opslag wilt geldt dat verhaal over de HDD en SSD ook voor jou :)

Al met al kom je dan wel boven de 600 uit, maar dat lijkt het mij wel waard.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Met programmeerwerk zal je het in eerste instantie misschien niet merken, maar het is behoorlijk CPU intensief naarmate je verder gaat.

Een cpu met een 2GHz klok is toch wel het minimum wat dat betreft.
Geheugen = 8 indien mogelijk, met 4 moet het te redden zijn.
Raad je aan te kijken of er een SSD ingebouwd kan worden.

bloatware is echt non-issue. Reinstall even Windows en het is weg. Kan je direct doen wanneer je linux sideload erop zet.

Gewicht kom je echter denk ik wel toch snel tegen een probleem aan met jouw budget. Je kan het handigste en 15" nemen omdat je gewoon de schermruimte nodig hebt om het overzicht te bewaren. Kom je standaard bij een laptop van 2+ kilo in dit budget. Als je naar een 13" gaat wordt dat, als je er al een vindt, vrees ik ook niet veel minder.

Met wat minimaal klikwerk in de pricewatch kom ik dan op dit ding uit. link

Zit onder je budget, kan je handmatig upgraden naar 8gb mocht het ooit eens nodig zijn en je hebt een goeie processor. Batterijleven is ~3u, dus een externe batterij is misschien wel het overwegen waard als je hogeschool/uni geen stopcontacten heeft in de collegezalen.

[ Voor 58% gewijzigd door Chrotenise op 19-10-2013 16:43 ]