• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb een vraagje over de aansluiting van mijn Noctua NH D14. De cooler heeft 2 fans en hebben beide een 3pins aansluiting. Mijn moederbord (MSI Z87 G45 Gaming) heeft 2 CPUFAN aansluitingen, maar dat zijn 4pins headers. Moet ik de y-split cable die bij de cooler bij was geleverd gebruiken om beide fans aan te sluiten op 1 CPUFAN header, of beide apart op 2 headers?

En geeft het niks dat ik een 3pins aansluiting aansluit op de 4pins?

PC Specs

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je ze beide op een aparte fan header aansluit of met de y-splitter beide op 1. De meeste moederborden hebben namelijk maar 1 CPU fan header, dus vandaar de splitter.
Je zou gewoon de 3 pins kunnen aansluiten op de 4 pins van je moederbord.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:32

Dark

who tweaked the light?

als je ieder op een eigen header aansluit heb je wellicht de mogelijkheid de toerentallen appart uit te lezen en te regelen.

het (belangrijkste) verschil tussen 3p en 4p is de manier waarop de snelheid gereguleerd wordt, bij 3p fans is dat door het voltage te veranderen, pak em beet tussen de 6 en 12v. op een 4p fan verandert het voltage niet maar wordt de fan gestuurd met pulsen van 12v, hoe vaker de fan een duwtje krijgt hoe harder die draait als het ware. moederborden kunnen meestal beide wel aan, soms is instellen een optie danwel noodzaak. een wat minder belangrijk verschil is dat 4p fans over het algemeen werken op lagere toerentallen(veel fans hebben moeite op gang te komen onder de 6v), en dat de toerental uitlezing blijft werken bij lagen toerentallen, waar bij een 3p door het verlaagde voltage de pulsen te zwak worden om te registreren blijft dat bij 4p gewoon werken omdat het op12v blijft draaien.

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Ok, bedankt voor de info en diepgang :). Dan heb ik nog een vraag: in mijn moederbord moet bij de CPU gevoed worden met 8 pins. Mijn voeding heeft 2 hoofdsnoeren: 1 snoer met 16 pins connector en 1 snoer met 2x 4 pins connector (http://vorming.minatica.b...als/PC%20bouwen/8pins.jpg)

Ik neem dus aan dat ik die 2x4 in die 8 pins header moet doen. Ze passen er in combinatie er maar op 1 manier in. Als ik kijk op het moederbord is het iedere keer viekantje, 'half rondje'. 1 4 pins connector heeft wel die structuur, maar bij die andere zijn het 4 'halve rondjes'. Ze passen er beide wel gewoon goed in (omdat die halve rondjes in zowel halve rondjes als vierkanten in past). Klopt dit?

Mijn voeding is modulair en er zit ook een draad bijgeleverd met 1x 8 pins waarbij de halve rondjes en vierkantjes precies kloppen.

Welke moet ik gebruiken?

PC Specs

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:18

Thomg

Aww yiss

2x 4 pins is meestal CPU voeding. Op de ATX voeding hoort wel 24 pinnen te zitten, misschien hoort het daarbij? Je hebt een oudere voeding neem ik aan.

Probeer die 2x 4 eens aan te sluiten op de laatste 8 pinnen van de ATX power?

Is wel erg vreemd aangezien het vrijwel altijd 20+4 pins is, niet 16+4+4.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zBvozhb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 19-10-2013 13:24 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:32

Dark

who tweaked the light?

mmm ja dat zijn alijd fijne dingen :D als de vierkantjes en D-tjes niet overeen komen.
het belangrijkste is dat alle + 12v draden aan een kant komen en de - draden aan de andere kant. als de draden gekleurd zijn is dat makkelijk te zien.

beetje google gaf dit vergelijkbare topic: http://www.overclock.net/...-lost-cpu-cable-need-help
Pagina: 1