laptop: schone Winxp installatie zonder meuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Voor een bepaald apparaat heb ik een laptop met windows xp nodig.
Ik dacht zelf aan het volgende: neem een goedkope 2 de hands laptop, vervang de hdd met een ssd,
zet windows xp-pro er op, -die versie heb ik tóch nog op de plank liggen- en ik heb mijn laptop!

Of niet? misschien heb ik toch nog die originele fabrieks laptop -installatie cd nodig om mijn eigen windows
xp pro er op te kunnen zetten? zo,n cd is vaak niet meer aanwezig of beschadigd... nog maar zwijgen over die meuk die dan mee wordt geïnstalleerd...
Zou dat per laptop merk ook verschillen?

Gerrit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gewoon Windows erop zetten en dan met behulp van de device-ID's
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Device-ID.png
op pcidatabase.com zoeken naar de merken/typenr's van de niet herkende onderdelen waarna je de drivers kan gaan opzoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 18-10-2013 19:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Aangezien de support van XP bijna ten einde is, maar de support van XP Embedded nog iets langer door gaat, is het dan niet verstandig om een variant van XP Embedded te gebruiken?

Kun je Windows XP wellicht virtualiseren en de hardware met VT-d doorsturen naar je VM?

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 18-10-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is XP Embedded niet een beetje te beperkt, kijkend naar driver-ondersteuning?

Maar als XP eenmaal draait, dan heeft ie geen netwerk meer nodig en kunnen lekken niet zo 123 misbruikt worden zodra de support voorbij is.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 18-10-2013 20:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Is Windows Fundamentals for Legacy PC's niet een variant van Embedded?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Die laptop wordt alleen voor dat ene apparaat gebruikt, wordt niet op het internet aangesloten, dus geen kans op virus of zo.
Gerrit

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In dat geval kun je de info uit mijn eerste bericht aanhouden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 18-10-2013 20:06 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Drivers kun je doorgaans downloaden op de website van de laptop fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 11:37

TommieW

Numa numa.

Zolang er bij die laptop een Windows XP licentie zit, mag je van Microsoft gewoon een installatiemedium ergens vandaan downloaden. Als je de installatie maar activeert met de licentie die bij de laptop zit. Je moet wel opletten dat je dan dezelfde "soort" Windows downloadt: als je een licentie hebt voor Windows XP OEM Dutch, moet het installatiemedium ook Windows XP OEM Dutch zijn.

Verder kan je het advies van Raven opvolgen mbt de drivers. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TommieW schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:47:
als je een licentie hebt voor Windows XP OEM Dutch, moet het installatiemedium ook Windows XP OEM Dutch zijn.
Taal maakt niet uit. Alle talen onderling zijn compatible. Alleen OEM, Retail en Volume maakt wel uit. Pas vanaf NT 6.0 kun je alle installatiemedia gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is meer iets voor Windows Clients (WOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet:
Ik neem een 2 de hands laptop, ik verwissel de hdd met een ssd, kan ik nu op deze lege laptop
mijn eigen gekochte Winxp OEM installeren (ligt toch bij mij op de plank), of verplicht de hardware van de laptop (moederbord van de laptop) mij om toch gebruik te maken van de installatie cd die origineel bij de laptop zat? en zou dat ook per laptop merk verschillen?

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 11:37

TommieW

Numa numa.

frisianstar schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:24:
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet:
Ik neem een 2 de hands laptop, ik verwissel de hdd met een ssd, kan ik nu op deze lege laptop
mijn eigen gekochte Winxp installeren (ligt toch bij mij op de plank), of verplicht de hardware van de laptop (moederbord van de laptop) mij om toch gebruik te maken van de installatie cd die origineel bij de laptop zat?
en zou dat ook per laptop merk verschillen?

Gerrit
Als je die licentie al op een andere computer hebt geactiveerd, mag het in het principe niet van Microsoft, maar daar zal je niet veel van merken. Windows XP kan je op zo veel computers als je wil probleemloos activeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Die winXP OEM stond op mijn desktop, vorig jaar vervangen door Win7 OEM.

Gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ja, je mag je eigen XP gebruiken. Is geen probleem.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

keur0000 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:37:
Ja, je mag je eigen XP gebruiken. Is geen probleem.
Een OEM versie zit vast aan de hardware die je gebruikt. Als de OEM versie van hem eerst geinstalleerd zat op zijn ene laptop mag je die niet 'legaal' gebruiken op een andere laptop.

Dit is ook de construcite waarom OEM versies goedkoper zijn dan Retail versies. Met een Retail versie mag je licenties swappen van hardware, dit mag meen ik 3 of 5 x zonder problemen, maar daarna moet je bellen met de activatie desk.

Of het 'kan', dat is een andere vraag natuurlijk. Natuurlijk is het mogelijk om die OEM versie op een adere laptop te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-10 14:39
Houdt er ook rekening mee dat Windows XP standaard geen SDD ondersteuning heeft. Het werkt wel, maar je zult regelmatig een TRIM tool moeten draaien, defrag moet worden uitgezet e.d.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
eigenlijk geen OEM winxp, geen ssd... :(

Gerrit

Pagina: 1