Toon posts:

CPU fan speed niet te veranderen met Bitfenix Recon.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

onlangs een bitfenix recon aangeschaft voor in mijn setup. Alles netjes geïnstalleerd en getest maar toen ik de snelheid van fan 1 (cpu fan) wilde veranderen kon dit niet. Er stond bij snelheid gewoon 0 en toen ik de temperatuur checkte was deze 80 graden of hoger. Aangesloten op de cpu fan header is deze op idle gewoon 35-40 graden.

Mijn setup:

corsair hydro series h60
(pomp is de cpu fan, draait op 4400 rpm, verschrikkelijke kut piep en niet te controleren) (fan voor de radiator draait gewoon lekker en is instelbaar)
intel core quad Q8400
Bitfenix recon
Asus P5Q3 Deluxe
voor de rest 3 kast fans die gewoon goed werken en verstelbaar zijn.

Wat ik zelf geprobeerd heb:

Cpu fan aansluiten op andere fan nummers op mijn bitfenix recon (bijv 5) deze bleef ook op 0.
Gewoon aansluiten op de cpu fan header, lukt prima maar omdat deze dus op 4400 rpm draait een kut piep, echt verschrikkelijk.. PWR zelfde verhaal. Moet het gewoon kunnen controleren!

Biossettings:

Q control disabled op alles.

Iemand enig idee of suggesties?
Bedankt !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:31
Nvm niet gelezen :-(

[ Voor 74% gewijzigd door Kypo op 18-10-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar het is toch helemaal niet de bedoeling dat je de RPM van de pomp van de H60 gaat zitten aanpassen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:31
Is het niet een idee om hem is aan te sluiten op je moederbord? Wellicht dat hij het dan wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:45:
Maar het is toch helemaal niet de bedoeling dat je de RPM van de pomp van de H60 gaat zitten aanpassen?
Jawel, hij moet minimaal boven de 1500 rpm zitten om goed te functioneren, op een 12v bron zitten en voor de rest is het gewoon voor de temperatuurregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kypo schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:46:
Is het niet een idee om hem is aan te sluiten op je moederbord? Wellicht dat hij het dan wel doet?
Dan draait die wel op een goede temperatuur, maar dan wel te hoog waardoor het een vreselijk irritante piep veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 10:38

Baggeraar

Wat een gebagger..

@Kypo: Ik raad je aan om eerst eens de TS te lezen voor je vragen gaat stellen.

Er zijn wel enkele fixes beschikbaar voor dat pomp geluid, aan een fan-controller hangen is daar geen onderdeel van.
http://www.overclock.net/...cial-corsair-response/160
door 1 of 2 diodes in serie te plaatsen krijg je een spanningsval van 1.7~3.4v over de diodes waardoor de pomp op een lagere spanning gaat werken (en dus ietwat trager gaat werken) waardoor het geluid verminderd/verdwijnt.
De pomp heeft een constante spanning nodig, dus zonder Qfan, Intelligent Fan, etc. opties die de spanning verlagen op de pin header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Baggeraar schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:58:
@Kypo: Ik raad je aan om eerst eens de TS te lezen voor je vragen gaat stellen.

Er zijn wel enkele fixes beschikbaar voor dat pomp geluid, aan een fan-controller hangen is daar geen onderdeel van.
http://www.overclock.net/...cial-corsair-response/160
door 1 of 2 diodes in serie te plaatsen krijg je een spanningsval van 1.7~3.4v over de diodes waardoor de pomp op een lagere spanning gaat werken (en dus ietwat trager gaat werken) waardoor het geluid verminderd/verdwijnt.
De pomp heeft een constante spanning nodig, dus zonder Qfan, Intelligent Fan, etc. opties die de spanning verlagen op de pin header.
Bedankt voor je reactie Baggeraar!
Zeker voor de link, ik heb heel wat gegoogled maar kwam daar nog niet op uit. Ik heb zulk soort kabels maar dat wordt uitzoeken wat ik precies nodig heb en hoe. Er staat niet echt een tutorial. Ik las ook dat als ik hem gewoon op een fan header aansluit dat die dan ook vanzelf lager gaat werken. Is dit ook een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:52:
[...]

Dan draait die wel op een goede temperatuur, maar dan wel te hoog waardoor het een vreselijk irritante piep veroorzaakt.
Ik heb de H80i, en mijn pom is ook niet aanpasbaar, en hij maakt het meeste lawaai van alles, ook zo'n irrietant hoge piep, ik ben er ondertussen aan gewend, maar toen ik gisteren een geluidsloze PC had meegemaakt, met Scythe Shuriken rev. B als koeler wil ik hier ook naar kijken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:10:
[...]

Ik heb de H80i, en mijn pom is ook niet aanpasbaar, en hij maakt het meeste lawaai van alles, ook zo'n irrietant hoge piep, ik ben er ondertussen aan gewend, maar toen ik gisteren een geluidsloze PC had meegemaakt, met Scythe Shuriken rev. B als koeler wil ik hier ook naar kijken.
Misschien is dat dan ook een oplossing voor jou ! Je kan er sowieso wel wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:11:
[...]

Misschien is dat dan ook een oplossing voor jou ! Je kan er sowieso wel wat aan doen.
Ja, weer 30 euro uitgeven aan een koeler, jezus cristus ik wordt gek van die koelers.

Edit: ik upload ff een korte video met dat verschrikkelijke geluid. Fans draaien altijd 400 toeren, op 1200+ beginnen ze een klereherrie te maken, en op 2400 is het niet uit te houden.

Zet je geluid goed hard, micro van iPad4 is blijkbaar niet zo heel luid, en ik heb hem even 240P gemaakt...
http://youtu.be/MV5EVOvINao

[ Voor 36% gewijzigd door Kuusj op 18-10-2013 14:22 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:14:
[...]

Ja, weer 30 euro uitgeven aan een koeler, jezus cristus ik wordt gek van die koelers.

Edit: ik upload ff een korte video met dat verschrikkelijke geluid. Fans draaien altijd 400 toeren, op 1200+ beginnen ze een klereherrie te maken, en op 2400 is het niet uit te houden.

Zet je geluid goed hard, micro van iPad4 is blijkbaar niet zo heel luid, en ik heb hem even 240P gemaakt...
http://youtu.be/MV5EVOvINao
Ik heb mijn irritante geluid net weg gekregen door het volgende te doen:

pomp header (de 3 pin) uit de cpu fan header halen en in een normale fan header duwen. Disable in de bios de cpu fan controle en je kunt weer vrolijk verder.
Temperature hetzelfde en de piep maar 1x per 6 seconden heel kort. Beter dan de piep elke seconde.
Pagina: 1