Tijd voor een upgrade, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:51
Ik merk bij steeds meer games dat mijn systeem zijn beste tijd heeft gehad - tijd voor een upgrade dus!
Het probleem is alleen dat ik nou niet precies weet wát er aan mijn systeem te verbeteren is.

Uiteraard zijn er GPU's (vooral van Nvidia, maar ik ben een trouwe AMD klant) die net een halve tier hoger zijn, maar om daar nou meteen 100-200 euro aan uit te geven lijkt me zo zonde.

Mijn CPU is inmiddels oud, maar het blíjft een quadcore met 3,2GHz - dus tenzij ik voor een hexacore ga, zal dat ook niet veel verbeteren lijkt me.

Maargoed, genoeg geklaag, hier is mijn huidige systeem:

Asus M5A78L-M
AMD Phenom II X4 840
Sapphire Radeon 6850 HD
2 x 4GB Kingston DDR3
Be quiet! Pure Power L7 530W
En een oude 7200rpm HDD waarvan ik de naam zo 1-2-3 niet weet

Op zich best een leuk systeempje, toch?

Nogmaals, na wat rondgekeken te hebben durf ik niks nieuws aan te schaffen in de angst dat het 'm nét niet waard is.

Dus, iemand tips? :>

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik zou als ik jou was ff doorsparen en een compleet nieuw systeem kopen.
Het klopt dat je een quad-core hebt maar een nwe generatie quad-core is aanzienlijk sneller
http://www.anandtech.com/bench/product/82?vs=837

• Dennis de Vries
Een compleet nieuw systeem wordt hem sowieso niet, ik beperk mezelf tot een budget van 200-300 euro.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-02 17:30
Welke games speel je voornamelijk?

Momenteel lijkt mij een upgrade van je CPU een goede keuze. Desondanks dat het een quad core is, presteren de huidige generatie quad cores vele malen beter dan de generaties voorheen.
Als je je CPU wilt upgraden is een upgrade van je moederbord ook nodig aangezien de socket anders is.

• Dennis de Vries
Echt van alles en nog wat, eigenlijk helemaal niet zoveel high-end spul meer.
Op dit moment heb ik wel een obsessie voor War of the Vikings, die vergt wel een beetje, en als het af en toe even kan ook Planetside 2. State of Decay (als je dat iets zegt) ook nog wel.

Dat klinkt best redelijk, dan hoef ik maar 2 componenten te vervangen.

Ik haat het om om concrete antwoorden te vragen, maar welke CPU plus mobo zou je mij dan aanraden, met een budget van ong. 300 euro? (AMD gok ik, Intel zal toch wel niet binnen mijn budget passen)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
Waar je ook sowieso baat bij zult hebben, is een SSD. Of voelt je pc nog wel snel aan (opstarten, laden van games etc)?

• Dennis de Vries
Haha, het duurt ongeveer drie minuten voor mijn PC volledig is opgestart en alles draait. Zal wel komen doordat mijn HDD echt een bende is.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jup een ssd is een goed advies. Deze pc word niet meer echt hihgend door er ~200 in te investeren

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Tray
V&A aangeboden: Asus P8H61-M EVO (rev. 3.0)
Hij verkoopt ze in een bundel, misschien geeft hij je dan wel korting.

V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
V&A aangeboden: Samsung 830 series SSD 128GB

Als je het slim speelt en afdingt en het slim speelt wil ik wedden dat je zo op de 300 uitkomt.
Je oude onderdelen kan je ook nog eens verkopen als dit op een één of andere reden niet lukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 18-10-2013 12:33 ]

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:19

CasGas

.

Sowieso eerst de hdd vervangen door een SSD, bij voorkeur een Samsung 840 EVO 250GB (als je daar genoeg aan hebt, gewoon primair draaien naast je standaard hdd..)

Voor ~€ 150,- kan je geen betere bang for the buck krijgen gezien jouw systeem..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
SSD en eventueel een nieuwe GPU.
De rest lekker doorsparen en strax met broadwell een mobo/ddr4/cpu upgrade doen :)

• Dennis de Vries
CasGas schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:48:
Sowieso eerst de hdd vervangen door een SSD, bij voorkeur een Samsung 840 EVO 250GB (als je daar genoeg aan hebt, gewoon primair draaien naast je standaard hdd..)

Voor ~€ 150,- kan je geen betere bang for the buck krijgen gezien jouw systeem..
Ik dacht dat SSD's vooral invloed hebben op de algemene snelheid van je systeem, dus niet speciaal voor games e.d.

Waar ik eigenlijk op hoop met een upgrade, is om zoveel mogelijk winst op framerate te krijgen in high-end games.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
Test in high end games dan wat de bottleneck is van je systeem.
Alles high op zo hoog mogelijke resolutie 1080p ofzo en fps meten
Alles high laten staan en op lagere resolutie 720p of nog iets minder en weer fps meten
Heb je dezelfde fps is je cpu de bottlenck, heb je meer fps op lagere resolutie is je gpu de bottleneck.
Makkelijk toch
Pagina: 1