Toon posts:

nvlddmkm.sys (nVidia driver) en Windows 7 x64 SP1. BSOD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-forumgebruikers,

Eigenlijk weet ik niet in welk subforum dit het beste past: hardware, windows clients of games.

Het probleem is het volgende:

In het begin had ik een paar probleempjes die op zich geen re-install waardig zouden zijn, maar die af en toe een beetje vervelend op de voorgrond traden, zoals een kreupele task scheduler. Er was mee te leven, maar de problemen warden net voor het laatste weekend ernstiger.

Ik deed een system restore naar een moment zo'n twee weken vanwege opeens optredende problemen en dat ging flink fout: ik kreeg de meldingen lpk.dll en dciman32.dll missing en dat maakt je systeem zo kreupel als de pest, want je kunt zo goed als niks meer. Antivirus is disabled, windows installer werkt niet meer en ook IE en Firefox doen het niet meer en als je windows explorer al aan de gang krijgt, crasht het voortdurend. Een ongedaan maken van system restore werkte ook al niet.

Tijd dus voor een reinstall. Aangezien ik altijd een dubbele backup heb van mijn belangrijke bestanden, was die keuze niet moeilijk. Ik moest nog wel even wat email backuppen die ik op de desbetreffende dag van de problemen had binnengehaald, dus deed ik eerst een reinstall van windows 7 naast mijn bestaande install. Dat gaf mij de mogelijkheid de outlook files nog te backuppen.

Daarna heb ik een complete reinstall gedaan. Windows partities wissen en opnieuw aanmaken en opnieuw installeren. Na Windows installatie de nodige drivers geinstalleerd, daarna antivirus en vervolgens de updates. Daarna de overige software.

Ik loop steeds weer tegen driver problemen aan met m'n grafische kaart: dat is een Geforce GTX 550 Ti. Het lijkt wel of alle drivers vanaf 320.X.X problemen geven, vooral bij hibernate of bij een game als Simcity4 (ik weet dat Simcity4 een oude game is die niet met quadcores overweg kan, daarom voeg ik altijd CPUCount:1 toe aan de snelkoppeling, aangezien ik weet dat SimCity 4 niet met multicore processors om kan gaan.

Wat heb ik al gedaan:

Toen ik windows herinstalleerde, kwam er automatisch de update naar de nieuwste versie van de graphics driver. Die installeerde ik met de hoop dat dat alles zou oplossen. Helaas dus niet. Ook een manuele update naar de nieuwste NVidia drivers hielp niets. Ik heb de NVidia drivers gedowngraded naar de 3.14.x.x. versie. So far so good.

Daarnaast heb ik hibernate uitgeschakeld, maar misschien zou ik dat weer moeten inschakelen om te kijken hoe het gaat met deze driver versie.

Ik wil nog een memtest gaan draaien, al verwacht ik daar niet veel heil van. Welke versie zou ik trouwens moeten downloaden met 16 GB ram?

AIDA64 extreme edition zegt nog dat de smart waardes van m'm harddisks OK zijn, Temperaturen lijken me ook OK: CPU 56 graden bij zware belasting en GPU zo ongeveer hetzelfde, met uitschieters tot zo'n 63 graden.

CPU is een Intel i5-2400 3.1 Ghz (quadcore).

Moederbord is een Asus P8Z68 deluxe.

Als iemand nog hints heeft, hoor ik dat graag. Bij voorbaat dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2013 05:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 07:44

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Aantal stresstesten die je eens uit zou kunnen voeren:

CPU: Prime95 (Small FFTs) / OCCT
RAM: Memtest86(+) / Prime95 (Blend) / OCCT
GPU: Furmark

Als ik mijn systeem flink wil stressen gooi ik OCCT aan i.c.m. Furmark. Geheugen test ik in principe met Memtest, maar Prime95 en OCCT testen ook RAM, zij het in mindere mate.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.