• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02-2025
Hoi allemaal,

M'n vragen zijn ongetwijfeld al vaker voorbijgekomen, maar kom er ondanks het gebruik van de zoekfunctie nog niet uit dus feedback en advies is meer dan welkom.

Even een uitleg van de huidige situatie: kluswerk in m'n nieuwe huis begint op z'n einde te lopen en we hopen a.s. weekend de UTP-kabels leggen nu de router van Ziggo geïnstalleerd is. Ik heb alleen nog geen concreet plan met hoe we dit in gaan vullen. We krijgen in huis de volgende apparaten:
- 2 tv's
- game pc
- laptop van vriendin
- xbox

1 tv komt in de woonkamer met de xbox en de andere tv in de slaapkamer. In de bijkamer komt de game pc te staan.Nu wil ik in ieder geval dat we op de 2 tv's een netwerk of een centrale HDD kunnen benaderen om films en series te kunnen kijken zonder te slepen met harde schijven.

Voor die 2 tv's zijn dan in ieder geval ook 2 mediaspelers nodig om op het netwerk of de HDD te kunnen. Het is niet mogelijk dit op een andere manier op te lossen door bijvoorbeeld 1 mediaspeler op 2 tv's in 2 aparte ruimtes te gebruiken omdat je dan HDMI kabels door moet lussen?

Ik vind het niet zo'n probleem om eens in de zoveel tijd met een externe HDD naar m'n pc te lopen en de hele boel te verversen, maar dan moeten de mediaspelers met een USB 3.0 aangesloten worden op de externe HDD? Is het dan niet beter en / of sneller om toch een NAS neer te zetten? Of kan ik in dat geval toch beter voor of een mediaspeler met ingebouwde HDD of losse externe HDD gebruiken die ik neerzet?

Rest van de vragen komen vanzelf wel met de reacties. :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Voordeel van een NAS is dat je het apparaat nog extra taken kunt laten doen, zoals downloaden en backups op laten wegschrijven.

Verwijderd

1 tv komt in de woonkamer met de xbox en de andere tv in de slaapkamer. In de bijkamer komt de game pc te staan.Nu wil ik in ieder geval dat we op de 2 tv's een netwerk of een centrale HDD kunnen benaderen om films en series te kunnen kijken zonder te slepen met harde schijven.
Hoe wil je dit met een externe disk zonder network doen? Dus, je hebt een NAS nodig.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je toch overal UTP kabels gaat leggen, zou ik gewoon ergens in het netwerk een NAS plaatsen en je kunt perfect vooruit. De NAS is via het netwerk door alle devices benaderbaar en je hoeft niet te improviseren met een losse harde schijf. Daarnaast is een NAS gewoon een erg handig ding dus waarom moeilijk doen. Mijn advies zou wel zijn om er één te kopen van Synology of Qnap want dat zijn mijns inziens de beste.

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02-2025
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik dan toch voor een NAS ga, ja. Scheelt op de lange termijn een hoop gezeur als er toch nog uitbreidingen plaats gaan vinden en het kunnen installeren van applicaties voor NZB e.d. spreken me wel erg aan.

En dan wordt het toch uitkijken naar een Synology of Qnap vanwege de interface. Kan ik als relatieve leek met een Raspberry uit de voeten? Of vereist dat behoorlijk wat configuratie-werk om goed te draaien en kan ik beter naar een ander alternatief op zoek?