2 wifi routers + wifi-printer = probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW83
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 22:19
De situatie is als volgt. Ik heb een TP-Link TL-WDR3600 router in de meterkast wat de basis is van mijn netwerkje thuis. Naast wat randapparatuur (zowel wireless als bedraad aangesloten) heb ik ook een Epson Stylus SX235W wifiprinter, welke tot nu toe naar tevredenheid werkte.
Omdat ik boven onvoldoende bereik had besloot ik mijn oude TP-Link TL-WR1043ND daar via een ethernetverbinding aan te sluiten op de 'hoofdrouter' en daarmee een groter wifi-netwerk te creëren met dus dezelfde SSID. De instellingen op die router zijn volgens mij wel goed, aangezien het op mijn laptop allemaal prima gaat, ook de smartphones hebben boven nu genoeg bereik en ik kan er gewoon mee op internet via de wifi. Maar als ik de Epson nu inschakel krijgt hij geen wifi-verbinding: normaal gesproken hoort het wifi-lampje vanzelf na enkele seconden te gaan branden, maar dat gebeurt niet. Zodra ik 1 van de routers de wifi uitschakel (maakt niet uit welke) zijn de problemen opgelost en maakt de printer weer verbinding. Wifi-instellingen van beide routers zijn exact hetzelfde, DHCP in de secundaire router staat uit, ik heb de printer meerdere keren opnieuw geïnstalleerd, ook met 1 wifi ingeschakeld maar als ik de ander dan weer erbij inschakel gaat het weer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW83
Niemand die hier een antwoord of een denkrichting voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
Als eens geprobeerd om de Wifi verbinding te verwijderen in je printer. Daarna beide Wifi routers weer actief te maken en dan nog eens proberen om je opnieuw aan te melden.

Heb je de WR1043 wel via een LAN port verbonden met de WDR3600 ipv de WAN poort, dus LAN<-->LAN poort.

Tevens gecontroleerd dat beide apparaten een andere kanaal gebruiken voor WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW83
MikeOO schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 10:39:
Als eens geprobeerd om de Wifi verbinding te verwijderen in je printer. Daarna beide Wifi routers weer actief te maken en dan nog eens proberen om je opnieuw aan te melden.
Ja, maar helaas geen succes
Heb je de WR1043 wel via een LAN port verbonden met de WDR3600 ipv de WAN poort, dus LAN<-->LAN poort.
Idem
Tevens gecontroleerd dat beide apparaten een andere kanaal gebruiken voor WiFi.
Nog niet naar gekeken, zal ik eens doen.

Update:
Zojuist handmatig de kanalen ingesteld op beide routers (allebei verschillend uiteraard), maar het heeft helaas geen effect.

Wat me bij de WR1043 wel opvalt is dat hij geen WAN IP-adres krijgt. Ik heb het als dynamisch ingesteld, en op de WDR3600 zo geregeld dat het MAC-adres van de WR1043 automatisch een bepaald IP-adres krijgt toebedeeld, maar schijnbaar gaat daarin iets fout. Als ik vervolgens datzelfde gereserveerde IP-adres statisch invoer in de WR1043 krijg ik een foutmelding:
"WAN IP address and LAN IP address cannot be in a same subnet. Please input another IP address."

Zou het daar aan liggen en welke instelling heb ik dan niet goed staan?

[ Voor 36% gewijzigd door BW83 op 20-10-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
Het klopt dat hij geen WAN-IP adres krijgt. Je hebt tenslotte LAN<-->LAN verbonden. WAN-IP krijgt je WDR3600 van je provider.

Hoe je het zou kunnen instellen ook voor het overzicht.
Router1 (WDR3600) geef je een IP-adres 192.168.1.1
Router2 =Access Point (WR1043) geeft je een IP-adres 192.168.1.2 met hetzelfde subnetmask als router1, meestal 255.255.255.0
Eventueel kun je bij Gateway van Router2 het IP-adres van Router 1 invullen, 192.168.1.1.
Bij DNS kun je ook dit adres op router2 invullen. .
Normaal hoeft dit niet maar als het niet werkt kun je dat even proberen.

Zelf heb ik beide routers een vast IP-adres gegeven ipv via MAC of DHCP.
Mijn overige hardware doe ik wel via het mac-adres.

Kijk ook even of op de WR1043 je de mode of iets op Access Point hebt staan ipv als Router.

Zelf gebruik ik OpenWRT dus weet niet precies hoe dit op de standaard firmware heet.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 20-10-2013 11:43 ]