Nieuwe of bijgeleverde koelpasta Mugen 4 PCGH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Eergisteren heb ik een setje Haswell gekocht om te kunnen gamen en met overklokken aan de slag te kunnen gaan (hier heb ik tot noch toe geen ervaring mee). Hiervoor heb ik een aparte cooler gekocht namelijk de Scythe Mugen 4 PCGH. Is de bijgeleverde koelpasta goed? Ik zie namelijk veel mensen aparte koelpasta kopen, bijvoorbeeld de Arctic Silver 5, en ik kan nergens het merk vinden van de bijgeleverde koelpasta.

Onthoud dat ik niet diehard over zal klokken, maar ik hoop +- 4,5 GHz wel te halen.

Specs:
MSI Z87 G45 Gaming
i5 4670k
(1 SSD, 1 HDD, 2x4 GB DDR3 1600, MSI GTX 660 Ti PE, Silent Pro M2 620W)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

In de meeste gevallen kan je de 4,5Ghz wel uit je hoofd zetten met Haswell, met geluk 4,3-4,4 en soms minder. En dat onder waterkoeling. Dan maakt de pasta ineens een stuk minder uit.

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 17-10-2013 20:42 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16

Thomg

Aww yiss

Wat millman zei, zoals ik al zei ga je dat niet halen met Haswells, enkel met Ivy's ( en sandy's, maar die hebben een flink inferieure performance/Hz delta ).

Voor zover ik weet is de pasta van Scythe prima, zou ik gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Even het overclock topic van Haswell CPU's doorgelezen en 4,5 GHz is inderdaad wat enthousiast. Zoals ik al zei heb ik nog geen ervaring met overklokken, maar het lijkt me toch wel erg leuk. Morgen ga ik er eens mee spelen :).

Overklokken de meeste tweakers in het overclock topic dan met waterkoeling? Is met luchtkoeling 4,3 GHz niet mogelijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Montu op 17-10-2013 22:43 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Met luchtkoeling is wel mogelijk, maar niet met een Mugen. Dan moet je meer denken aan Noctua DH-N14 prijsklasse koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
ik had ook wel gehoopt om met mijn custom waterkoeling
4.5ghz te halen met mijn haswell i7
maar je hebt er toch een serieuze koeler voor nodig om die dingen koel te krijgen

krijg ook maar 4.2ghz eruit

ik weet niet of je met andere koelpasta betere temps krijgt maar het is wel de moeite waard om te proberen
heb erg goede ervaring met mx-2 en gelid gc extreme

die gelid is een erg goede pasta ik raad je die aan

heb die van coollabratory geprobeerd die liquid ultra maar die valt erg tegen
omdat die hard wordt had die vervangen met gelid gc extreme en 10graden minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Welke luchtkoeler is dan de beste keus in die prijsklasse?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als je de beste luchtkoeling wilt, dan moet je kijken naar koelers als de Noctua NH-D14 of de Thermalright Silver Arrow Extreme. Deze zijn niet goedkoop, maar presteren even goed of beter dan de entry-level closed-loop koelers als b.v. een Corsair H80i.
Voor een overzichtje, zie deze sheet van LinusTechTips. De NH-D14 staat er niet tussen, maar hier kun je stellen dat deze iets minder presteert dan de Silver Arrow Extreme. Hier trouwens nog een vergelijk van de NH-D14 en de Silver Arrow door TTL van Overclock3D. Volgens mij (ik weet het niet zeker) is de gebruikte Silver Arrow in de video een oudere revisie van diegene die in de Pricewatch staat.

Mocht je voor een van deze koelers gaan, let op: ze zijn enorm groot. Als je high-profile ramgeheugen hebt kan dit vaak al voor problemen zorgen. Ook een kleine kast kan problemen vormen, dus controleer eerst goed of deze past.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Thx Moi. Ik dacht zelf aan de nieuwerr Noctua NH U14-s. Is deze betrr dan de NH D14?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Beter niet, maar wel verbazingwekkend goed. Ook deze hebben ze recentelijk getest bij LinusTechTips, zie hiero.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik zit op een 3G netwerk dus ik kan het filmpje noet gaan bekijken. Ik ga nu naar afuture en heb de keus tuswen deze 2. Welke koelt beter en waarom moet ik voor die cooler gaan?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we vooropstellen dat je OC in grote mate afhankelijk is van je processor en in mindere mate afhankelijk is van je (water-) koeler. Bij Haswell is het probleem dat de warmte niet goed naar het koel/waterblock overgedragen kan worden. Dan kan je wel 10 radiatoren aan je loop toevoegen, de overdracht tussen CP/IHS/Koeling is dramatisch en heeft het geen zin. Een enkele proc red wel de 4600Mhz stabiel onder een H100 ofzo, maar dan moet je net het geluk hebben, dat is zeldzaam.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De UH-14S is ook een goede bang for the buck koeler, maar zal niet significant beter presteren dan de Mugen, als je de Mugen al hebt is het het geld niet waard.
Als je echt wilt OC'en moet je wel er volledig voor gaan en dan de NH-D14 pakken.

Edit: Hebben ze gewoon een fan gestript van de NH-D14? Waarom zou je dna niet de extra 7 euro betalen voor een 20 euro kostende fan?

En waarom vermeldde je dit niet in je vorige topic? Dit kon ik je ook wel vertellen :?

[ Voor 54% gewijzigd door Thomg op 18-10-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 21:32
Zoals millman aangeeft is de overdacht van warmte van de CP --> IHS zo verschrikkelijk slecht te noemen dat daardoor een overclock van 4,5 Ghz vrijwel niet haalbaar is. Tenzij je geluk hebt en een goede batch te pakken hebt en de warmte overdracht tussen de IHS en de CP wel enigzins 'fatsoenlijk' is te noemen.

Een oplossing voor dit probleem is je CPU delidden, dit heb ik met mijn 4770K gedaan en dit scheelde zo'n 18 graden ongeveer. Momenteel draai ik @4,4Ghz icm. een corsair H110 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik heb de NH D14 net opgehaald bij Afuture (Topservice trouwens. 2 euro korting gekregen omdat ik 2 euro te weinig mee had). Ik zal eerst kijken tot hoever ik kan gaan zonder delidden.

PC Specs

Pagina: 1