MinimalPi en RaspberryPi-P1-port ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 07:47
Ik zag in diverse raspberry topics steeds CurlyMo weer terugkomen op MinimalPi en RaspberryPi-P1-port op GitHub.
Dus ik ben eens gaan kijken en het ziet er interessant uit, alleen kan ik niet echt wijs worden uit de read me files, dit kan aan mij liggen (gewoon te weinig kennis) maar zijn er mensen die MinimalPi draaiend hebben en zouden die me een stap voor stap uitleg kunnen geven?

MinimalPi:
Ik loop eigenlijk al vast bij na het aanmaken van een sd-card met een 32Mb FAT partitie (dat lukt) maar snap niet goed hoe dan verder, want ik neem aan dat ik dan de gelinkte kernel.img en bootfiles (config.txt etc) daarop moet zetten?
Ik maak geen gebruik van draadloos, gewoon de RPi in de meterkast met een netwerkkabel, dus het wifi stuk sla ik over.
Kan ik dan booten van de SD-card? (eerlijk gezegd niet geprobeerd) en heb ik dan ssh toegang?

Dan de uitleg bij RaspberryPi-P1-port.
Daar kan ik eerlijk gezegd helemaal geen wijs uit
het plaatsen van de files zal ongetwijfeld zichzelf wijzen op het moment dat ik de RPi heb draaien met bovenstaande MinimalPi, maar de laatste stap:
6. Create the MinimalPi image
zegt me dan weer helemaal niks.

Kortom, zou iemand me een gedetailleerde stap voor stap uitleg kunnen geven?

Bor van Gool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Om te beginnen bij MinimalPi.

Dit is een OS gemaakt om volledig te draaien vanuit het geheugen. Het is dus ook een OS waarin niet on-the-fly instellingen kunt aanbrengen. Je maakt een OS image en die boot je. Wil je andere instellingen, dan maak je een nieuwe image.

De stappen zijn dus zoals beschreven op git.

1) Download de source (bijv. in Raspbian):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cd ~
git clone https://github.com/CurlyMoo/MinimalPi.git
cd MinimalPi
rm -r .git
mkdir -p proc boot dev mnt sys tmp dev/pts var/log/lighthttpd var/cache/lighttpd/compress/ var/spool/cron/crontabs
chmod 755 etc/init.d/rcS
chmod 777 var/log/lighttpd/
chmod 777 var/cache/lighttpd/compress/

2) Zet de juiste wifi waarden in het bestand etc/wpa_supplicant/action_wpa.sh

3) Draai dit commando:
code:
1
find . | cpio -H newc -o | gzip -9v > ~/initramfs.gz

Je hebt nu de OS image genaamd initramfs.gz in je home directory staan. Kopieer die naar je /boot folder:
code:
1
cp ~/initramfs.gz /boot

4.1) Formatteer in windows een hele SD kaart in fat32.
4.2) Kopieer in windows alle bestanden van je Raspbian boot partitie* incl. initramfs.gz naar je nieuwe SD kaart.
4.3) Vervang de kernel.img door deze versie: https://raw.github.com/xb...c7e57e4a0/boot/kernel.img
4.4) Vervang de inhoud van de config.txt met dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
initramfs initramfs.gz 0x00a00000
sdtv_mode=2
framebuffer_width=800
framebuffer_height=600
overscan_left=40
overscan_right=20
overscan_top=20
overscan_bottom=20
disable_overscan=1
gpu_mem_256=32
gpu_mem_512=32

4.5) Vervang de cmdline.txt met dit:
code:
1
ip=:::::wlan0:dhcp ip=:::::eth0:dhcp dwc_otg.fiq_fix_enable=1 sdhci-bcm2708.sync_after_dma=0 dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1

Stop dan je SD kaart in je Raspberry Pi en booten maar.

*Die partitie die je in windows kan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2013 12:20 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
aha, bedankt voor de uitleg, werkt dit ook als ik gebruik maak van bekabeld internet?
Ik heb geen wifi dongle maar gewoon een kabel in de meterkast naar mijn Raspi.
Dus stap 2 is voor mij eigenlijk niet nodig, kan ik die gewoon overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
bekabeld netwerk doet het gewoon, draait prima nu.
nou nog een kijken of ik die RaspberryPi-P1-port aan de gang kan krijgen, ik hou jullie op de hoogte.

CurlyMo, bedankt voor de duidelijke uitleg, ik had het nu snel aan het draaien.

:(
te vroeg gejuicht.

ik kon al niet inloggen via ssh, dus even een scherm eraan gehangen.
kreeg eerst een melding: cannot run '/etc/init.d/rcS': Permission denied
die kon ik oplossen via deze link: http://www.avrfreaks.net/...B2&file=viewtopic&t=62493

nu start hij iets verder door maar krijg ik een continue melding dat hij /proc/net/dev niet kan openen.
en dat kan kloppen, want die map is er niet. die wordt dus via rcS aangeroepen, maar die map bestaat niet.

dus ik kom nu niet verder want ik weet niet wat er in die map moet staan, ik zal hem eens handmatig toevoegen aan de image, maar ik ben er bang voor.

CurlyMo, nog ideeën hierover, is dit een bekend probleem, hebben meer mensen hier last van?

[ Voor 61% gewijzigd door Borreltje op 17-10-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de guide bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Bedankt voor de aanpassing, helaas nog geen succes, blijkbaar stopt hij halverwege met het aanmaken van initramfs.gz.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
pi@test-raspi ~ $ git clone https://github.com/CurlyMoo/MinimalPi.git
Cloning into 'MinimalPi'...
remote: Counting objects: 1547, done.
remote: Compressing objects: 100% (1236/1236), done.
remote: Total 1547 (delta 251), reused 1483 (delta 192)
Receiving objects: 100% (1547/1547), 19.98 MiB | 1.12 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (251/251), done.
Checking out files: 100% (1574/1574), done.
pi@test-raspi ~ $ cd MinimalPi
pi@test-raspi ~/MinimalPi $ rm -r .git
rm: remove write-protected regular file `.git/objects/pack/pack-7c0e94153c9b957970e1fb14de5cf2f757c9b28e.idx'? y
rm: remove write-protected regular file `.git/objects/pack/pack-7c0e94153c9b957970e1fb14de5cf2f757c9b28e.pack'? y
pi@test-raspi ~/MinimalPi $ chmod 755 etc/init.d/rcS
pi@test-raspi ~/MinimalPi $ mkdir -p proc boot dev mnt sys tmp dev/pts var/log/lighthttpd var/spool/cron/crontabs
pi@test-raspi ~/MinimalPi $ find . | cpio -H newc -o | gzip -9v > ~/initramfs.gz
106828 blocks
 62.0%
pi@test-raspi ~/MinimalPi $

Zelfs na meerdere keren proberen, ook op een van mijn andere RasPi's lukt het me niet om een komplete initramfs.gz te maken. Hij stopt ook niet altijd op 62%, soms al op 43%.
Ik heb een schone install van wheezy gebruikt, dus SD-card opnieuw van image voorzien, volledige update gedraaid, geen overclock of andere instellingen aangepast, alles gewoon standaard en toen begonnen met git clone.

wat doe ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zorg eerst maar dat je root wordt (basis linux kennis):
code:
1
sudo su

Die 62% heet compressie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 11:14
Thanks voor deze guide! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de readme op git ook aangepast.

Kleine update zodat ook bij een bekabeld netwerk de DNS instellingen goed worden gezet.

[ Voor 55% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Gelukt, de rpi draait, nu verder met de P1 poort.

bedankt voor de aanpassing, had de dns al handmatig toegevoegd, hij kon de ntp server niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als MinimalPi draait, dan wijst de p1 software vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het p1-poort gedeelte je ook al gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
CurlyMo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:09:
Is het p1-poort gedeelte je ook al gelukt?
Ja, sinds vanmorgen draait P1 poort uitlezen, maar niet op minimalPi :? , dat kreeg ik niet goed werkend, heb nou een clean wheezy install met Apache2, MySql, php5 en nog wat andere software draaien. Met jouw P1-poort uitlees scripts, ik moet zeggen, ziet er gelikt uit :P

bedankt voor het werk dat je erin hebt gestopt, even een tijdje kijken hoe stabiel het is, dan zal ik de PayPall knop op je Git eens gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mooi. Lever jij ook energie terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Nee, ik lever (nog) niet terug, misschien in de toekomst.

Waar test jij de charts-pagina in? Ik werk met een Mac-book (safari) en zie de charts prima, maar als ik dezelfde pagina in IE wil bekijken (IE10) zie ik niks meer, geen charts, geen background, gewoon een lege pagina, zonder foutmeldingen of wat dan ook, heb jij dat ook?
Ook op mijn iphone en ipad werkt het prima, maar in IE dus niet, heb je daar nog ideeën over?

Ik kwam iets tegen over "trailing comma's" maar die staan er volgens mij niet in, en dat ging meer over IE 7 & 8.

[ Voor 12% gewijzigd door Borreltje op 22-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik bekijk alles via Firefox, IE niet geprobeerd. Dit zou dan toch in HighCharts moeten zitten of het aanroepen daarvan. Als je een oplossing hebt, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Gevonden :)

Kreeg in de console van IE10 de volgende melding:
"the attached page targets document mode 7"

volgens deze pagina: http://stackoverflow.com/...ent-mode-as-ie7-standards bepaalt IE zelf welke manier van rendering hij gebruikt, en als het niet aangegeven staat in de META tags, wil hij nog wel eens de oude manier gebruiken.

Door het toevoegen van deze tag in de index.html:
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge" />
wordt altijd de laatste versie gebruikt om te renderen, en nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb het toegevoegd op git.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
@CurlyMo,

Ik heb toch hele vreemde grafieken, op elk heel uur verbruik ik maar 40 tot 70 Watt? hieronder even een plaatje, dat is altijd duidelijker.
Afbeeldingslocatie: http://www.borreltje.eu/files/meterkast.png
de rest van het uur verbruik ik ongeveer 250-300 Watt, dus ergens gaat er iets fout, alleen heb ik geen idee waar ik moet zoeken. Het uitlezen gaat goed, volgens mij, ik heb p1read.py handmatig gestart, met de opties:
DAEMONIZE=0
LOG=1
DISPLAY=1
En dan zie ik in de ssh-console netjes alle metingen/telegrammen voorbij komen. Ook heb ik het mysql.py script even uitgezet, dan groeit het bestand queries.sql netjes en alle data staat er volgens mij in.
Het is ook niet zo dat ik elk heel uur vanalles uitzet of zo ;)

Ik gebruik onderstaande kabel (ik wacht nog op het binnenkomen van mijn bestelling HC7414 ic's)
Afbeeldingslocatie: http://www.borreltje.eu/files/p1convertercable.jpg

Heb je misschien nog een tip of idee wat ik kan controleren/aanpassen zodat de metingen beter gaan kloppen?
Zijn er misschien anderen die ook jouw scripts gebruiken en die eenzelfde probleem hebben?

alle hulp is welkom, want dit kan niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Misschien moet je toch niet zo snel uitsluiten dat het aan mijn code ligt en eens nadenken over alle apparaten die aanstaan. Meerdere koelkasten / vriezers / computers etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Ik leg de schuld niet direct bij jouw code. Ik weet dat mijn verbruik gemiddeld rond de 250 - 300 ligt, er stat hier een HP-server de hele dag te draaien, dus ik weet dat mijn verbruik best hoog is.
Het gaat erom dat die server 24/7draait, evenals de koelkast, vriezer, etc. maar elk heel uur (zie plaatje hierboven) is mijn verbruik maar 40 - 70 watt, en dat kan ik niet zo goed plaatsen.
Ik zet niets uit op de hele uren, maar het verbruik daalt wel?

het zou ook aan de kabel kunnen liggen, dat kan ik morgen vergelijken met een andere kabel, gemaakt aan de hand van jouw schema op de git.

dan laat ik gewoon twee raspi's loggen, eentje met jouw code, en een andere met de code van Ge janssen.

Ik was alleen benieuwd of jij misschien een idee had waar het aan zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik denk dat dat gewoon het patroon van jouw verbruik is ;) Ik zie een soort gelijk patroon hier, maar met een standaard verbruik tussen de 20 tot 50watt. Daarin is bijv. heel duidelijk de koelkast te herkennen. Waarschijnlijk gaan de koelkast en vriezer rond dezelfde tijd aan en weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Ik zal het eens een paar dagen aanzien, en morgen een tweede raspi inzetten om mee te meten, als ze dan allebei gelijke resultaten hebben dan ga ik ervan uit dat het klopt, bedankt voor het meedenken.
Ik zal mijn verdere bevindingen hier nog wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een andere optie is om de meterstanden (op maandagen) even handmatig bij te houden en die te vergelijken met de "week.php" pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
Opgelost, bleek dat het mysql.py script veel te vaak draaide, ongeveer elke 5 min, Blijkbaar wordt de data dan niet goed verwerkt, want nu draait het script elk uur en nu kloppen de waardes wel.

Ben blij dat het nu goed werkt.

CurlyMo, bedankt voor het werk dat je erin hebt gestoken, ziet er allemaal prima uit en werkt perect!
btw, de paypal knop op je github werkt niet, ik kon geen donatie doen, zal van de week nog een keer proberen, jij hebt tenslotte het meeste werk erin gestoken en dat mag beloond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik snap niet helemaal het probleem. Alle scripts werken naar aanleiding van de aangeboden data. Het vaker of minder vaak draaien van een van de scripts zou daar geen invloed op moeten hebben.

Zie PM voor donatie info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdriel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb ook het script draaiend. Alleen nu valt mij op dat de tijd in de grafieken bij de elektriciteit een uur voor loopt. Ik ben deze week pas begonnen met dit script voor uitlezing, maar zou het te maken kunnen hebben met de zomer/wintertijd.

Ik dacht te zien dat in onderstaand stukje code uit de mysql.py file dat er 2 uur (2*3600 sec) bij opgeteld wordt.
SQL:
1
(unix_timestamp(concat(cast(`datetime` as date),' ',sec_to_time(((time_to_sec(`datetime`) DIV 900) * 900)))) + (2 * 3600))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou gewoon deze regel vervangen in electricity.php in de client:
PHP:
1
$rHourElec = mysql_query("SELECT * FROM electricity");

PHP:
1
$rHourElec = mysql_query("SELECT watt, hour, (datetime-7200) as datetime FROM electricity");

@Borreltje, bedankt voor je donatie!

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 29-10-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb even een image gemaakt van mijn p1-poort lezer. Voor de nieuwe instructies:
https://github.com/CurlyMoo/RaspberryPi-P1-port

Voor de directe link naar de image:
https://sourceforge.net/projects/rpip1reader/files/

Hij moet als het goed is op een 32mb SD kaart passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik ben hier ook mee bezig, krijg binnenkort een slimme meter.

Maar het wil niet echt lukken... Probeer de image van GitHub op een 2GB microSD kaartje (via microSD > SD converter) te schrijven.

Heb het geprobeerd onder Windows met win32diskimager, en onder OSX met dd. Maar iedere keer zelfde resultaat, namelijk dat de RPi niet opstart, ik zie alleen dat gekleurde scherm (wat erop duidt dat de kernel.img niet goed geladen wordt).

Als ik cmdline.txt op Windows open dan zie ik ook alleen maar garbage tekens....

Ook nog met een ander 8GB microSD kaartje geprobeerd, same story... Image corrupt?
MD5 hash: 47ce591c580a033bca373cbc63cc98d3

HELP! :p

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2014 13:49 ]

Pagina: 1