Wat nu weer .... SSD en hardeschijven pleite ?

Pagina: 1
Acties:

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
Dacht een rocksolid systeem te hebben gebouwd afgelopen December, maar het was te mooi om waar te zijn.

Mooie stille kast, waterkoeling, gigabyte mobo, 16GB Ram, Samsung 840Pro, 2TB hdd, Dikke Radeon kaart en de usual zooi.
Draaide als trein op Windows7 64 bit ....

Sinds verleden week had ik af en toe dat hij vast liep (echte freeze, ook geen keyboard response) als hij langere tijd aan was.
Vreemd verhaal dus maar tegen beter weten in een systeem herstel gedaan. Heb hier nog nooit in geloofd (ervaringen uit verleden) maar wie weet is het verbeterd.
Zo gezegt zo gedaan.

Na het herstellen een reboot en ja hoor, witte text dat windows met de DVD hersteld moet worden, bla bla ...
Einde oefening dus want als ervaren gebruiker weet ik wel beter.
Het herstellen wel geprobeert maar de DVD was niet de juiste versie ! (en met diezelfde ORIGINELE Win7 DVD de boel installed destijds).

Dus, zoals wel vaker een FULL install.
Nog wel ff met de Hi ren bootdisc mijn bestanden van C: afhalen en dan die vervelende klus (blijft vervelend vind ik) klaren.

En daar begint het, mini XP geladen en zie alleen de Ramdisc en niet de SSD en de HDD ... Met andere woorden ik ben mijn drives kwijt.

Zie alles wel gewoon in het Bios overigens.

Wie het weet mag het zeggen !

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De Mini XP heeft geen drivers voor je harddisk controller waarschijnlijk. Ze zijn er wel maar doordat je storage controller niet herkent wordt zie je ook de onderliggende devices die er aan hangen niet.

Ben zelf goed te spreken over Macrium Reflect Free. Daarmee kan je makkelijk een image maken en achteraf mounten om je documenten eruit te halen. Maakt ook mooie recovery CD/DVD of USB sticks :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:59
redfoxert schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:17:
De Mini XP heeft geen drivers voor je harddisk controller waarschijnlijk. Ze zijn er wel maar doordat je storage controller niet herkent wordt zie je ook de onderliggende devices die er aan hangen niet.

Ben zelf goed te spreken over Macrium Reflect Free. Daarmee kan je makkelijk een image maken en achteraf mounten om je documenten eruit te halen. Maakt ook mooie recovery CD/DVD of USB sticks :)
Dit

• Bomberman71
Dat klinkt ERG logisch .... Hm, dank u heren.
Iemand een tip mbt een Boot ISO die wel moderne opslag support en ook vanaf een USB stick geboot kan worden ?

Die Macrium Reflect Free ziet er goed uit, maar zal dan toch eerst de boel op de rit moeten hebben.
Iets om te doen NA de full install en alle nodige drivers, progs enzo installed zijn.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je ook nu al gebruiken om een systeem image mee te maken via de Recovery disk/USB stick. Even installeren op een ander systeem of laptop?

https://discord.com/invite/tweakers

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een linux livecd ziet meestal alle hardware, ubuntu of xubuntu livecd.
Dan kun je alles kopieren nar een andere hd.

• Bomberman71
Ok, ik ga dat eens serieus bekijken en proberen !
Thanks.

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Eerste waar ik aan denk is idd een Linux livecd om de bestanden te backuppen, en dan uitzoeken wat er mis is met je systeem, mischien een drive failure? Of te ver overclocked?

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Je Hirens heeft ook een PartedMagic, deze kan gewoon schijven mounten.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Bomberman71
Heren, Ubuntu Live deed het voor mij !
Bedankt voor de tip.
Bestanden gecopieert en de installatie begonnen.
Wat gezeik gehad over een GPT partitie (waarschijnlijk zo gemaakt door win7 64bit bij eerdere install), en heb dus beiden SSD partities gedelete en er 1 van gemaakt, verwijdert, new partitie, install en klaar voor installatie.

Nu weer al die zooi erop zetten, het blijft een hoop werk alhoewel je toch steeds minder terug installeert.
Dat is het enige positieve van een Full install, je zet steeds minder terug.

Wel een beetje klaar met dat Windows geneuzel en ga me toch echt eens orienteren op een Mac Mini ofzo. Kan ik deze bak puur voor hardcore gamen gebruiken en datgene wat ik 95% van de tijd doe (browsen, muziek producing) met de Apple doen. Mischien had ik dat veel eerder moeten doen ......

Oh well ....

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ga dan de Hackintosh righting op. Je betaald veel en krijgt weinig voor een Mac mini

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:52

Quad

Doof

Wat ik storend vind is dat je niet uitzoekt wat de oorzaak is.
Oh doet het niet? Hup reinstall en gaan..

Als je SSD naar de haaien is kan je straks zo vaak opnieuw installeren tot je een ons weegt maar dat lost het probleem niet op.

Wat je had kunnen doen is dus via windows 7 installatie dvd een herstel modus pakken en daaruit check disk kunnen draaien. Je kan met een andere Hirens Boot CD proberen of mini XP daar wel correct mee werkt.

HDTune gebruiken om health status van je SSD te bekijken, misschien is daar een probleem aanwezig etc.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Bomberman71
Ik heb gisteren een systeem herstelpunt gedaan (van het systeem zo'n 2 weken terug) en daarna was het einde booten.
De bootsequence is dan ergens verstoord (heb ook weleens eerder mee gemaakt met het installeren van bepaalde drivers) en dan start de boel niet meer op.

Zoal reeds vermeld, de Herstel modus kom je dan niet in, en de herstel optie op de install disc ook niet (heb ik nog nooit wat aan gehad, ook niet bij een NTLDR fout, dan moest je toch echt in DOS commando's geven).
Die herstel mode zei zelfs dat het de verkeerde disc was, terwijl ik diezelfde (ORIGINELE !!) disc gebruikt had voor de install.
Je kan dan van alles gaan proberen maar heb in het verleden gezien dat een full install dan de snelste oplossing is.

Ik zal de HDtune zeker doen .... Als er bijzonderheden uitkomen zal ik dat ook posten.

Hackintosh had ik toevallig was over gezien tijdens mijn zoektocht naar een Mac Mini.
Lijkt een beetje op een zelfbouw PC maar dan met OSX erop toch ? Vond het ansich wel interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Bomberman71 op 18-10-2013 01:03 ]

• Bomberman71
Leo1010 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:15:
Ga dan de Hackintosh righting op. Je betaald veel en krijgt weinig voor een Mac mini
FF op het NL forum gekeken maar wat een gedoe zeg. Geen zin meer in gepuzzel met hardware en allemaal uitzonderingen en bijzonderheden.
De reden om OSX te draaien lijkt mij dat je al die hoofdpijn niet meer hebt en als ik zo snel ff alle kanttekeningen en stappen zie dan denk ik dat ik dat niet meer moet willen.

Ja, ik denk dat ik te oud wordt voor dat gedoe .....
Pagina: 1