Raspberry Pi of kan het simpeler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 21:49
Hallo Tweakers,

Situatie.
3 knoppen. Zodra je op een knop drukt wordt er een geluidsfragment afgespeeld. (mp3)(Via een speaker) Ongeveer 5minuten gesproken tekst. Knop1=Engels, knop2=Duits, knop3=Nederlands

Nu wilde ik dit met de Raspbarry Pi gaan doen,via de GPIO pins. In samenwerking met python script. En een usb-geluidskaart. Een vriend attendeerde mij erop dat dit misschien wel overkill zou zijn.
Heb wat verder gezocht en kwam de "seeed" Grove – Serial MP3 Player tegen. maar lees ik iets verder dan zie ik dat de Grove player alleen maar de functies: stop,pauze,play,vorige en volgende heeft.

Is dit juist? of zijn er ander optie's ook mogelijk met "Seeed"

Ik ben namelijk op zoek naar: Druk op knop en fragment speelt af. Druk op ander knop speelt hij dat audiofragment af.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Met de PI ben ik aardig bedreven. Maar het programmeren van andere chips niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Volgens mij kom je een heel eind met een Arduino en een mp3 player shield
kartoenweb schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:38:
Als ik dat vlug bekijk, zit ik in de zelfde prijs klasse als de PI. Ik persoonlijk ga dan toch voor de PI. Omdat ik daar meer verstand van heb. Tenzij iemand een goedkoper alternatief weet
Ervaring op een bepaald platform is altijd een pré natuurlijk, iets nieuws leren kan echter ook leuk zijn :P
De arduino oplossing kun je lang van stroom voorzien met 2 penlites, dat gaat met de Pi wat lastiger.

[ Voor 67% gewijzigd door DexterDee op 17-10-2013 15:49 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
DexterDee,

Dank voor je reactie. Als ik dat vlug bekijk, zit ik in de zelfde prijs klasse als de PI. Ik persoonlijk ga dan toch voor de PI. Omdat ik daar meer verstand van heb. Tenzij iemand een goedkoper alternatief weet

[ Voor 11% gewijzigd door kartoenweb op 17-10-2013 15:40 . Reden: extra uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:55
Is dit niks voor je : http://dx.com/p/wtv020-sd...-module-blue-black-231512

Ken het product niet, maar is een SD-kaart lezer + mp3 speler die je met knoppen kunt bedienen. Kosten incl verzending : 5 euro.

Als ik het goed begrijp heeft het ding een aantal modes, degene die je wilt is de 3-voice of 5 voice mode.

Dan kun je met een druk op de knop een mp3 afspelen. sim-pel.

edit : als ik het goed begrijp leest dit ding eigenlijk geen mp3 files, maar wel wav of AD4 files.

[ Voor 36% gewijzigd door WVL_KsZeN op 17-10-2013 19:01 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
WVL_KsZeN

Dank voor je reactie. Lijkt wel een mooie apparaatje.
Maar volgens mij heb ik met dit apparaatje als nog een Arduino nodig. Waardoor ik alsnog bijna even duur uit ben als ik met de PI. En ik kan niet precies de functie vinden die er voor zorgt dat ik met 3 verschillende knoppen 3 fragment kan afspelen. Of zie ik iets over het hoofd.

Dat het een WAV bestand is vind ik niet erg. Zo omgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:55
Even verder gezocht, en de mode waarin het device draait is vantevoren gekozen door de fabrikant. De meeste die je kunt kopen zitten waarschijnlijk in mp3-mode (dus play+pause/stop/vorige/volgende) en niet in 3/5 muziekjes mode.

Geen idee waar je een variant kan kopen die dus in die 3/5 mode zit. Je kunt hem wschlijk wel zelf omprogrammeren, maar ik kon zo 1-2-3 niets erover vinden :(

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Psss... het is een Raspberry ;) Heb je titel al gefixed, mensen in de TRs vroegen zich af wie Barry was.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euh, moet dit apparaat static geluidsfragmenten afspelen?

Of moet 't een dynamisch geheel worden met elke week een nieuwe batch fragmenten via IPv6 P2P gedownloade shit of weetikveelwat?

Want als 't écht een luidsprekertje + drie knopjes met achterlijk static geluidsfragmenten, dan lijkt me dit wel hééél erg overkill.

Dan kan dit toch veel low-level-ish-er? Wat RAW PCM-data in een memory-chip wat je (met een μP) aan een DA hangt of iets dergelijks?

Then again, 15 min (3⋅5) aan geluid kost natuurlijk wel wat data.. Afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk, maar de TS spreekt over gesproken tekst, dus dat hoeft niet 44,1 kHz aan sampling-frequentie te zijn natuurlijk.. Al zijn er ook wel PDF's te vinden over hoe je flash-cards aan je PIC knoopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Osiris op 17-10-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Osiris schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 23:48:

Of moet 't een dynamisch geheel worden met elke week een nieuwe batch fragmenten via IPv6 P2P gedownloade shit of weetikveelwat?

Want als 't écht een luidsprekertje + drie knopjes met achterlijk static geluidsfragmenten, dan lijkt me dit wel hééél erg overkill.

Dan kan dit toch veel low-level-ish-er? Wat RAW PCM-data in een memory-chip wat je (met een μP) aan een DA hangt of iets dergelijks?

Then again, 15 min (3⋅5) aan geluid kost natuurlijk wel wat data.. Afhankelijk van de kwaliteit natuurlijk, maar de TS spreekt over gesproken tekst, dus dat hoeft niet 44,1 kHz aan sampling-frequentie te zijn natuurlijk.. Al zijn er ook wel PDF's te vinden over hoe je flash-cards aan je PIC knoopt.
Als het echt mp3 is dan moet je al met een MP3 decoder werken, of ingebouwde mp3 decoder. Dan ga je een beetje weg van de standaard 13 in dozijn PIC's en AVR's.
Als ik de elektronica kennis van de TS zo inschat dan denk ik dat zijn beste keus misschien nog wel is: Simpele MP3 speler voor €2,- op de rommelmarkt/kringloop.
Soldeer draadjes aan de contacten achter de knopjes (dus geen touchscreen).
Programmeer met een simpel schuifregistertje, flipflops etc. een 'programma' dat doet wat je wilt. door simpelweg "stop" "play" "next" etc. te doen.

Kost je een middag en €10,- inclusief speaker en versterker :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
True, da's veel simpeler. :) En veel "beter" (qua overkill-niveau) dan een R-π mijns inziens.

Al is een custom printplaat met zelf-geprogrammeerde PIC/AVR met SD-kaart-interface bouwen ook leuk natuurlijk :+

MP3 lijkt me niet echt een restrictie, die zooi zet je probleemloos om in PCM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Osiris schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:12:
True, da's veel simpeler. :) En veel "beter" (qua overkill-niveau) dan een R-π mijns inziens.

Al is een custom printplaat met zelf-geprogrammeerde PIC/AVR met SD-kaart-interface bouwen ook leuk natuurlijk :+

MP3 lijkt me niet echt een restrictie, die zooi zet je probleemloos om in PCM.
Ik moet toegeven dat ik ook al een aantal tabbladen had openstaan met MP3 decoding chips, uitrekenen hoeveel geheugen 20min gesproken tekst in 'raw' kost etc. :P Loving it.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
Osiris schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 23:48:
Het is idd static, misschien 1 keer per jaar of zelf 1 in de 5 jaar moet de ingesproken tekst veranderd worden.

Ik ben je geheel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
Sibylle schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:13:
[...]

Ik moet toegeven dat ik ook al een aantal tabbladen had openstaan met MP3 decoding chips, uitrekenen hoeveel geheugen 20min gesproken tekst in 'raw' kost etc. :P Loving it.
Hoe beging ik daar mee? Hoe en waar moet ik beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
kartoenweb schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:09:
[...]

Hoe beging ik daar mee? Hoe en waar moet ik beginnen?
Je hoofddoel is audio van een SD kaartje oid af te spelen op een speaker. Dus je moet een chip vinden die dat kan, het liefste met een beetje opties erop. Een dergelijke chip vind je door simpelweg chipfabrikanten af te gaan online en te zoeken naar audio decoders oid.
Verder veel googlen en op fora zoeken. Dan heb je een goed overzicht van de meest gebruikte chips en wat die kunnen.

Dan ga je kijken naar welke logica je nog meer nodig hebt (dus die niet onboard zit in je audio decoder) en kies je daar een geschikte chip voor (standaard microcontroller, AVR of PIC is prima. Programmeer je in C ).
En dan ontwerp je de rest van de electronica, dus versterkertje en componentjes om de decoder en uC heen.

Als je weinig ervaring hebt met microcontrollers en in het algemeen met dergelijke projecten dan is dit wel een pittig eerste projectje denk ik. Een grove oplossing met een oude MP3 speler is simpeler denk ik :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een audio-decoder-chip is natuurlijk alleen nodig als je de audio ook gecodeerd aanbiedt, iets wat niet per se nodig is, vooral als 't maar 1x per 1-5 jaar vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
sparkfun heeft gewoon een audio trigger te koop (al is hij aardig aan de prijs)
https://www.sparkfun.com/products/11029

doet tot 18 knoppen, maar misschien bestaan er welk kleinere versies (die dan mogelijk ook goedkoper zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
timberleek schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:08:
sparkfun heeft gewoon een audio trigger te koop (al is hij aardig aan de prijs)
https://www.sparkfun.com/products/11029

doet tot 18 knoppen, maar misschien bestaan er welk kleinere versies (die dan mogelijk ook goedkoper zijn)
Is het echt zo eenvoudig dat je met de "triggers" een mp3 kan afspelen?
Dus je verbind "trigger" 1 en mp3 file 1 speelt af.

Ik neem aan dat je in het apparaat "trigger 1" nog aan een file moet programmeren?
Als dat het geval is. is dit wel heel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ja zo simpel is het.

er zijn 18 pinnen die je kunt activeren met een schakelaar naar de ground (active low dus).
Dan speelt hij de mp3 die begint met dat nummer (3 cijfers).
voor trigger 1 heb je dus 001verderenaam.mp3

In dit geval zou je dus 001Engels.mp3, 002Duits.mp3 en 003Nederlands.mp3 op je sd kaart kunnen nemen.
Er zijn ook play, next en previous knoppen om door overige nummers heen te lopen en alles af te spelen.
En er is een uart verbinding waar je ook het een en ander mee kan doen.

Maar in de basis is dat het wel ja.
Hier staat alles wel in:
http://dlnmh9ip6v2uc.clou...%20Guide%202012-02-01.pdf

voeden met 4.5-12v of stabiele 3.3. Hij kan een oordopjes rechtstreeks aansturen. als je meer power wilt moet er nog een klein versterkertje bij.

edit:
Moet je alleen even kijken of hij dat bestand blijft afspelen als je de knop weer loslaat of dat je hem vast moet houden. In dat laatste geval kan het ook wel, met andere schakelaars of een klein schakelingetje

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 19-10-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kartoenweb
Timberleek,

Dus er hoeft niet eens wat geprogrammeerd te worden! Ideaal.
Dit is zeker de moeite waard om te bekijken. En waarschijnlijk ook de optie die ik ga gebruiken.

Iemand ervaring met het vastlopen van deze apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier een vergelijkbaar ding volgens mij
http://www.aliexpress.com...songs-Free/691756035.html

vastlopen zal volgens mij wel meevallen, voor dat geld kun je het iig een keertje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjans83
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 21:07
Maar zou je het leuk vinden om het toch op je raspberry pi aan de praat te krijgen (en je er dus niet 10 nodig hebt of zo), installeer dan raspbian, en de mpd/mpc pakketten (via apt-get). mpd is een mediaspeler-server die automatisch opstart als je de rpi opstart en mpc is een command line programmaatje om 'm te bedienen. Je kunt bestanden toevoegen aan een playlist en met het mpc commando het juiste bestand selecteren/afspelen/stoppen. Een usb geluidskaart is niet nodig, want je kunt de 3,5mm jack als output gebruiken. Hoe je 3 knoppen aansluit... kijk even naar een stoplichten-tutorial :-)
Pagina: 1