Toon posts:

Hum in tube-amp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een Yaqin MC-10L gekocht, mijn eerste tube amp ooit.
Nu is er een hum aanwezig langs één kant. Eerst wanneer de amp net aanstaat, na een minuutje ofzo gaat het weg, en 30min-1u later is ie er terug.
De volumeknop heeft geen invloed op het niveau van de hum, en als ik de powertubes van kant wissel, gaat de hum ook naar de andere speaker.
Ik moet de bias nog checken, maar moest dat geen invloed hebben, geeft deze probleemonschrijving me een redelijke zekerheid dat een van de tubes rot is en aan vervanging toe is, of zijn er nog andere mogelijkheden?

Verwijderd

Ben bang dat het probleem toch in een van die eindbuizen zit wat jijzelf al aangeeft . :'(

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, okay. Vandaag de bias kunnen afstellen en het is wel iets minder, maar nog niet 100%. Achja, heb ik meteen een reden om die standaard Chinese buisjes binnenkort te vervangen :)

Verwijderd

Gefeliciteerd met je aankoop. De Yaqin is een leuke eerste stap in buizen. Je hebt voor weinig geld veel buizenvermogen. Probeer maar eens uit hoe weinig je eigenlijk nodig hebt. Je kunt nog heel wat verbeteren tov de MC10L. De mensen die ik ken die er 1 gehad hebben hebben hem nooit heel lang gehad. Buizenversterkers gaat niet over warme wollige sound met lekkere vervorming maar over detail, precisie en ruimte.

Als het probleem van kant wisselt dan lijkt het me vrij duidelijk he? Je kunt ook per buis van kant wisselen en zo de foute buis identificeren. Buizen slijten gewoon en met nieuwe buizen klinkt het weer helemaal fris en als nieuw. De vraag is alleen of je aan een versterker die je voor €200 gekocht hebt nog eens voor het zelfde bedrag buizen in wilt zetten.

Als je nieuwe buizen koopt kan ik je KT77's erg aanbevelen (goedkoop adresje quad KT77 JJ Red Label €66). Die klinken veel beter dan welke EL34 ook. En je voorbuizen maken net zoveel verschil en dan maal 2. De MC10L werkt in 3 trappen: van 12AU7 naar 12AX7 naar EL34 (uit mijn hoofd). De eindbuizen slijten het hardst en gaan iets van 2-3000 uur mee afhankelijk van de hoogte van de bias. De MC100 is een echte buizenvreter. Je setje KT88 is dan na een jaar al op (1000 uur).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2013 15:54 ]