Beste tweakers,
Op dit moment ben ik bezig met het leren van programmeren in C++ en ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een voorbeeld uit het boek "Aan de slag met C++ vijfde druk" over getypt zodat ik deze later kan aan passen, maar op het moment dat ik de code probeer te compilen krijg ik de volgende errors.
de C++ code in de Main.cpp.
Ik heb al via google gezocht op de error die gegeven word maar daar kom ik alleen maar problemen tegen met losse headerfiles.
Ook heb ik delen van de code vergeleken met andere voorbeelden om te kijken of er typ fouten in zitten, maar hier kon ik ook niks geks vinden.
Het compilen van de voorbeelden die ik van internet heb gehaalt lukt wel.
De gebruike IDE is Codeblocks 12.11 op windows 7.
Dus mijn vraag is wat en waar heb ik iets fout gedaan, want ik zie het niet.
Op dit moment ben ik bezig met het leren van programmeren in C++ en ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een voorbeeld uit het boek "Aan de slag met C++ vijfde druk" over getypt zodat ik deze later kan aan passen, maar op het moment dat ik de code probeer te compilen krijg ik de volgende errors.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| obj\Debug\main.o||In function `main':| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|42|undefined reference to `Datum::Datum(int, int, int)'| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|42|undefined reference to `Student::Student(std::string, std::string, std::string, int, Datum const&)'| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|43|undefined reference to `Datum::Datum(int, int, int)'| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|43|undefined reference to `Student::Student(std::string, std::string, std::string, int, Datum const&)'| obj\Debug\main.o||In function `ZNK4Team8toStringEv':| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|35|undefined reference to `Student::toString() const'| G:\programmeren\c++oefening\main.cpp|36|undefined reference to `Student::toString() const'| ||=== Build finished: 6 errors, 0 warnings (0 minutes, 0 seconds) ===| |
de C++ code in de Main.cpp.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| #include <iostream> #include <iomanip> #include <sstream> #include <string> using namespace std; class Datum{ private: int dag, maand, jaar; public: Datum( int dag, int maand, int jaar); string toString() const; }; class Student{ private: string naam, opleiding, geslacht; int nummer; Datum gebdat; public: Student( string n, string opl, string gesl, int nr, const Datum & gbd); string toString() const; }; class Team{ private: Student lid1, lid2; public: Team( const Student & een, const Student & twee): lid1(een), lid2(twee){} string toString() const{ ostringstream os; os << "Dit team bestaat uit:" << endl; os << lid1.toString() << endl; os << lid2.toString() << endl; return os.str(); } }; int main(){ Student student1( "Elena", "wiskunde", "v", 201053, Datum(13, 5, 1990)), student2( "Lucia", "Engels", "v", 227756, Datum( 16, 4, 1991)); Team team( student1, student2); cout << team.toString() << endl; } |
Ik heb al via google gezocht op de error die gegeven word maar daar kom ik alleen maar problemen tegen met losse headerfiles.
Ook heb ik delen van de code vergeleken met andere voorbeelden om te kijken of er typ fouten in zitten, maar hier kon ik ook niks geks vinden.
Het compilen van de voorbeelden die ik van internet heb gehaalt lukt wel.
De gebruike IDE is Codeblocks 12.11 op windows 7.
Dus mijn vraag is wat en waar heb ik iets fout gedaan, want ik zie het niet.