Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Hallo, ik heb het basissysteem uit de BBG van afgelopen maand gemaakt, alleen dan in een Fractal Design Core 1000 (usb3) kast en met een Big Shuriken 2 Rev B op de processor (a8-5600k). De fan uit de behuizing maakt hoorbaar geluid wat zeer irritant is, en is niet langzamer zetten, omdat hier een stekkertje met drie pinnetjes aan zit, en om de snelheid te kunnen regelen via de UEFI moet dat 4e pinnetje ook zijn aangesloten dat op het mobo zit (AsRock A75 Pro4-M).

Omdat ik een hekel heb aan gezoem en onzinnig geluid, heb ik dat stekkertje gewoon losgehaald zodat de casefan helemaal niet draait... Wat een rust! Heerlijk! De fan van de voeding en de Big Shuriken zijn niet te horen, dus dit is ideaal, maar is dit wel gezond voor de computer? De temperatuur vh mobo blijft zo rond de 30 graden, wat volgens mij prima is.

Als dit niet goed is, wat kan ik aanpassen zodat ik de rotatiesnelheid van de fan van de Core 1000 wel kan instellen? Heb ik daar een fancontroller voor nodig of is het mogelijk om er 'iets' aan te hangen zodat deze op alle vier de pinnetjes past ipv drie, zodat ik 'm gewoon via de UEFI kan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Buur75 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:09:
[...]

Omdat ik een hekel heb aan gezoem en onzinnig geluid, heb ik dat stekkertje gewoon losgehaald zodat de casefan helemaal niet draait... Wat een rust! Heerlijk! De fan van de voeding en de Big Shuriken zijn niet te horen, dus dit is ideaal, maar is dit wel gezond voor de computer? De temperatuur vh mobo blijft zo rond de 30 graden, wat volgens mij prima is.
De airflow zal uiteraard iets minder zijn, maar of er daardoor ook daadwerkelijk schadelijk hoge temperaturen ontstaan kunnen wij van een afstand natuurlijk niet vaststellen. De tijd zal het leren. Het zal wel meevallen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
De kast van mijn vorige computer is een Antec NSK-4400 en daar zit ook een fan in, maar daar zit gewoon een schakelaartje aan vast waarmee je die op drie verschillende standen kan zetten. Die heeft ook altijd op de laagste rotatiesnelheid gestaan. Ik weet de formaten niet uit mijn hoofd, maar misschien kan ik ze omwisselen. Anders moet ik vrees ik toch naar een fancontroller gaan kijken...

Wat doet dit ding eigenlijk precies?
pricewatch: Zalman ZM-RC100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het zorgt ervoor dat de ventilator minder gaat draaien door een weerstand van 100 Ω ± 5% tussen te zetten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Dank! Zou je kunnen uitrekenen wat het toerental wordt als ik die er tussen zet? Nu draait het de fan op 1200rpm geloof ik (ik zit nu achter een andere computer)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan ook je ventilator aansluiten op de 5V aansluiting van een molex stekker (al dan niet met een converter). Het kan zijn dat hij dan niet opstart, maar de meeste moderne ventilators willen prima starten op 5V en draaien dan veel trager (en stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Of een echte PWM fan ?
http://tweakers.net/categ...Iu1gR60Xe2zu0CaIax1mDJOX8
Het is tegenwoordig vrij standaard als je een case koopt je een cheap-ass fan van ze krijgt, je moet dan zelf een betere fan kopen: http://tweakers.net/gallery/sys/488113 alle fans zijn erbij gekocht, ook op mijn H100i.
Heb hier in een doos een flink aantal niet gebruikte 3 pin Fans liggen.

Goedkoopste 120mm PWM fan in de Pricewatch is: pricewatch: Xigmatek CLF-F1253, 120mm
€ 4,34 bij Azerty, maar is kennelijk wel een actie.

Dit is geen PWM fan, het staat verkeerd.

PWM: pricewatch: Arctic Cooling F12 PWM, 120mm
€ 4,69 ook bij Azerty

[ Voor 38% gewijzigd door GoT op 17-10-2013 13:36 . Reden: Staat verkeerd op pricewatch ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Oja, perfect! Dat ga ik dus doen. Wel balen dat ik dan ook 3,55 bezorgkosten moet betalen wat het geheel bijna 2x zo duur maakt, maar goed, 9 euro voor een kop met minder zorgen over een eventuele overhitte computer is wel de moeite waard... Anders ga ik even kijken of ze iets bij de MyCom, Paradigit of 4launch (vrijwel om de hoek) hebben, dan hoef ik geen postzegels te betalen :o

Dit stukje tekst van de website van Fractal Design over de meegeleverde 120mm fan van de Core 1000 wil ik jullie toch niet onthouden: "Front: 1 - 120mm fan (included is a hydraulic bearing 120mm Silent Series R2 fan, 1200 RPM speed)". Haha, silent...

Ik vraag me af of ze bij duurdere kasten (deze Core 1000 is de goedkoopste van Fractal Design) dezelfde fans meeleveren...

Bedankt voor de tip, GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Let even op of je nog wel een extra 4 pins aansluiting over hebt! Anders kan je nog een PWM splittertje gebruiken. Leuke hiervan is: deze fans kan je zodanig aansturen dat ze precies zo hard gaan draaien als je nodig hebt, bij zware belasting kan dan zowel CPU, GPU als casefan harder gaan lopen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WBT die casefans: ik heb een fancontroller en ik zet ze ook wel eens uit. Dit gaat vaak goed voor een paar uurtjes, maar als ik hem bijvoorbeeld 's nachts zonder casefans laat draaien is ie 's ochtends vaak wel uitgevallen. Of nouja, vaak uitgevallen, ik heb het 2x gedaan en 2x ging het mis.
Pagina: 1