Onverwachte drops in volume platenspeler/versterker

Pagina: 1
Acties:

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Ik heb al een tijdje gedoe met mijn tweedehands Technics platenspeler en Denon en Sansui versterker.

Soms gaat het een aardige tijd goed en komt er gewoon goed geluid uit beide kanalen, maar af en toe valt één van de kanalen rechts/links geheel weg of wordt het volume significant lager op één of beide kanalen.

De platenspeler is aangesloten op de versterker via tulp, de phono ingang en maakt dus gebruik van een voorversterker.

Tot voor kort was ik ervan overtuigd dat het probleem lag bij mijn (oude) Denon versterker. Die heb ik vervangen door een Sansui versterker en toen leek het een avond goed te gaan.
Vanochtend was het echter weer raak en werd het volume van een kanaal heel onregelmatig. De kabeltjes (ook de aarde) heb ik tien keer gecheckt, ik ben ondertussen aardig zeker dat het daar niet in zal zitten.

Is op basis van deze beschrijving in te schatten waar het probleem zit? Is het bijvoorbeeld een indicatie dat de naald of het element aan het eind van zijn leven is of kan er misschien ergens anders in de platenspeler iets mis zijn?
Of heb ik heel veel pech en is het een veelvoorkomend probleem bij versterkers dat toevallig twee keer optreedt bij mij?

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Het is een veelvoorkomende ouderdomskwaal bij versterkers. Vuile schakelaars en potmeters, slechte solderingen, speakerrelais, elco's en transistors kunnen allemaal dit probleem veroorzaken of er aan meewerken.

Toch kan het probleem ook bij de draaitafel liggen. Vaak komt dit dan doordat de draadjes tussen het element en de headshell niet goed contact maken. Ik zou dus eerst eens een andere bron op de versterker proberen om een van de apparaten als oorzaak uit te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door evEndzhar op 17-10-2013 12:26 ]

• Fawn
Dank je voor de reactie evEndzhar.
Volstaat het om bijvoorbeeld een cd-speler aan te sluiten of dient ik iets aan te sluiten op de phono ingang?
Ofwel, kan het probleem in het voorversterk gedeelte zitten?

• evEndzhar
  • Niet online
Een cd-speler op de aux- of tape-ingang zou prima moeten zijn om te testen. Het probleem kan ook wel in de phono preamp zitten, maar indien de versterker het met de cd-speler goed doet, zou ik het probleem toch eerder bij de draaitafel zoeken.

• Fawn
Nou is de versterker al getest bij aankoop, d.m.v. een band-recorder was dat overigens, en daarbij ging alles goed.
Het probleem lijkt bij de platenspeler eerder op te treden op laag volume, maar dat weet ik niet zeker.
Het element zit vastgeschroefd aan de arm, ik kan me daardoor minder goed voorstellen dat het contact daar niet helemaal goed zit. Kan het probleem ook in het element zelf zitten? Of uit een minder element zich in andere problemen?

• evEndzhar
  • Niet online
Zoals je zelf al zei, doet de versterker het soms een tijd goed, dus dat de versterker tijdens de aankoop geen problemen gaf betekent nog niet dat de versterker goed is. Het probleem met vuile potmeters en schakelaars (oorzaak nummer 1) is tijdelijk op te lossen door knoppen veel heen en weer te draaien of in te drukken, maar het komt dan vaak binnen een paar dagen weer terug.

Ook al heeft je draaitafel geen losse headshell, zitten er wel nog draadjes op je element geprikt. De contacten kunnen oxideren waardoor het contact slecht wordt.

Ga nu eerst maar eens testen. Door hier meer vragen te stellen ga je de oorzaak niet vinden.

• Fawn
Het zit hem helaas toch weer in de versterker.
Na goed draaien met de volumeknop is het probleem meestal gefixt, maar het is inderdaad maar van korte duur.
Soms doet één kanaal het niet, totdat je het volume wat hoger opdraait en dan 'breekt' het kanaal door en blijven beide kanalen het doen als je de knop terugdraait.

Heeft het zin om de potmeter handmatig schoon te maken of te vervangen of is dat de moeite waarschijnlijk niet meer waard?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als jij vind dat er mooi geluid uit komt en een beetje handig met een soldeerbout bent kan je voor erg weinig geld denk ik de boel best redelijk oplappen. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• evEndzhar
  • Niet online
Als je zeker wil weten dat je in een keer klaar ben zou ik meteen alle potmeters en schakelaars (op power na) eruit halen en ultrasonisch reinigen. Vaak is het namelijk niet alleen de volumeknop die vervelend doet, maar ook bijvoorbeeld de input selector en de balans. Als je zelf niet thuis een ultrasonische reiniger hebt staan (zoals de meeste mensen), kan je bij een winkeltje waar ze inktcartridges hervullen of een juwelier vragen of ze het voor je willen doen. Soms blijken sommige onderdelen achteraf alsnog niet goed te werken en moeten ze dus vervangen worden.

Veel geld hoeft het dus niet kosten, maar het kan wel een hoop tijd kosten.
Pagina: 1