Toon posts:

Noob zoekt hulp bij installatie van SSD (Samsung 840 EVO)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen gegroet,

Na een verkoperstruuk van een verkoper van de Mediamarkt heb ik dus een SSD gekocht (Samsung 840 EVO 250GB) waarvan ik achteraf erachter kwam dat de SSD (mijn uitvoering), zonder de nodige kabeltjes verkocht werden.

Nu is mijn grootste dilemma dat de kabel [SATA -> USB] nergens meer te krijgen is, en pas weer leverbaar vanaf November. Natuurlijk geloof ik heilig in het gezegde ''Waar een wil is, is een weg'', dus na een beetje op google te hebben gezocht heb ik verschillende dingen gelezen over manieren waarmee je de SSD al in je kast kan stoppen en op een ''Geeky manier'' ik toch eventueel mijn doel kan bereiken.

Omdat mijn ervaring met computers zeer gering is, vraag ik een second opinion van allen (of hulp) om mij te helpen met mijn probleem.

Om te starten, hier wat info over mijn systeem:

Microsoft Windows XP (Home Edition)
Versie 2002
Servicepack 3

Intel(R) Core(TM)2Duo CPU
E8400 @ 3.00GHz
Kloksnelheid 1.98 GHz, 2.00 GB

De procedure zoals het in de handleiding staat, is om te beginnen met de data te klonen van mijn HD naar mijn SSD door middel van de Sata -> USB kabel (die ik er niet erbij heb gekregen) en daarna mijn HD uit mijn kast te halen en die te vervangen door mijn SSD.

Nu is mijn begin vraag: Kan ik ook gewoon alleen een Sata kabel kopen, mijn SSD naast mijn HD erbij plaatsen, en via een omweg van codes in te voeren in mijn pc, mijn nieuwe SSD de nieuwe (C:) maken, en mijn oude HD erin laten zitten om te dienen als extra opslag?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kunt de SSD ook gewoon met een S-ATA kabeltje aansluiten IN je pc (naast je huidige hardeschijf dus) en met de software van Samsung (te vinden op de site) je oude hardeschijf naar de SSD klonen. Hij hoeft hiervoor niet perse via USB aangesloten te zijn :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 14:54
hierboven beschreven manier werkt ook, maar persoonlijk zou ik windows opnieuw instaleren op je ssd en dan je belangrijke data kopieren van de HD naar de SSD

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00

d_star

Maharadja of the Year :-/

Als je een extra SATA-aansluiting op je moederbord hebt (waarvan ik me niet kan voorstellen dat je die NIET hebt), is het gewoon mogelijk om je SSD naast je HDD in je kast te plaatsen.

Je zal alleen wel moeten gaan denken aan een herinstallatie van je besturingssysteem op je SSD, zodra je je data gebackupped hebt.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoe n00b ben je?

Heb je wel eens in je kast gekeken
Weet je hoe je een HDD aansluit? / Hoe een SATA power en data aansluiting eruitziet?
Heb je zelf al eens je computer vanaf 0 geinstalleerd? (beginnen met een lege HDD en een windows installatie CD / DVD?)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16

TommieW

Numa numa.

Naar mijn idee is het het verstandigste om de SSD met SATA aan te sluiten en vervolgens Windows opnieuw installeren i.v.m. de partition alignment. Als je dan toch Windows opnieuw installeert, kan je ook overwegen om Windows 7 of Windows 8 te installeren. Windows 7 en Windows 8 kunnen namelijk beter dan Windows XP omgaan met SSD's omdat ze TRIM ondersteunen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18
2GB geheugen gaat wel wat krap worden met Windows 7 / 8, het is te doen maar of het handig is? :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TommieW schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 08:25:
Naar mijn idee is het het verstandigste om de SSD met SATA aan te sluiten en vervolgens Windows opnieuw installeren i.v.m. de partition alignment. Als je dan toch Windows opnieuw installeert, kan je ook overwegen om Windows 7 of Windows 8 te installeren. Windows 7 en Windows 8 kunnen namelijk beter dan Windows XP omgaan met SSD's omdat ze TRIM ondersteunen.
Windows XP installer aligned niet zelf de SSD correct. Verstandig is om dit handmatig te doen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ok top, dan ga ik zometeen gelijk even een Sata kabeltje halen. :)

Ik heb voorheen alleen één keer mijn kast open gehaald en een card reader erbij geplaatst. Nu met deze SSD probeer ik ook een stap verder te gaan met het begrijpen en leren van hoe een computer werkt. Windows zelf heb ik nog nooit geïnstalleerd of herinstalleerd.

Maar mijn vraag voor als ik zometeen terug ben: Wat is stapgewijs de dingen die ik moet doen om te krijgen wat ik wilde in mijn eerste post, namelijk, dat mijn nieuwe SSD straks mijn (C:) wordt, met daarbij de huidige HDD als ''storage'' erbij? (Het is voornamelijk met wat ik moet doen qua toetsen ed dan het aansluiten.)

Ps: Cdtje van Windows heb ik ook nog + key., dus dat moet ook goed komen denk ik.

En daarbij, leg het aub uit alsof je het tegen een 5 jarige hebt. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 09:37 ]

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Het wisselen van primaire HDD doe je in je BIOS. Afhankelijk van je PC kom je daar door bij het opstarten een van de volgende toetsen in te drukken (staat meestal wel in beeld, iets van press[...] for BIOS / Setup / ...): F2, F8, <DEL>, ...?
Dan daar even rondkijken en ergens je Primary device op je nieuwe SSD zetten.

MAAR, waar ik meestal mee begin is de 'oude' HDD afkoppelen (beide kabels) bij het installeren van Windows, zodat er geen twijfel is over welke schijf je nu aan het gebruiken bent. Als je dat zo doet, dus echt fysiek wisselt, hoef je hoogstwaarschijnlijk niets te doen in je BIOS. Je PC zal dan niet opstarten (duh, lege harde schijf). CD in het juiste laatje, en goed lezen wat de Setup je vraagt. Moeilijk is het niet.

Als je over partities na gaat denken een advies: 1 partitie is genoeg (tenzij Windows zo eigenwijs is om toch eentje extra aan te maken voor zichzelf :P).

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er zijn vele zaken niet slim hier.
Een verse install is altijd beter. Maar in jouw geval eigenlijk 100% aan te raden: je xp moet welhaast bijzonder vervuild zijn.
Mooi moment om meteen over te stappen naar win7, want die kan veel beter overweg met je SSD. XP zal de ssd namelijk niet als zodanig herkennen, waardoor je wel een aantal zaken zal moeten gaan instellen. Met win7 hoeft dat allemaal niet: dat is instaleren en klaar is kees.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiezo moet ik alles een keer gaan vervangen, dus misschien is het handiger om wat meer te vertellen over mijn systeem en wat ik eruit nodig heb.

Mijn kast:
Asus P5Q p45 (Motherboard)
Intel Core2Duo E8400
sapphire hd4870
2x Corsair XMS2 DDR2 800MHz 1 GB
Zalman zm750-HP 750w ATX22

Voornamelijk gebruik ik mijn pc voor videobewerking en editen. Maar het zou ook leuk zijn als ik mijn oude Battlefield 2 kan afspelen met de laatste patch, zonder dat het spel crashed.

Maar natuurlijk kan ik niet alles in één keer aanschaffen.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:28
Als ik jou was zou ik gewoon lekker de SSD aansluiten in je computer, daar windows 7 op installeren en dan zal je computer al een stuk sneller zijn.

Als je dan een keer een echte upgrade wil doen heb je al snel een nieuw moederbord + cpu + geheugen nodig. Eventueel zou je kunnen kijken naar een tweedehands Core 2 Quad cpu en een nieuwere videokaart of extra geheugen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet er toch naar uit dat ik niet binnenkort Windows 7 zal kunnen aanschaffen.

In dat geval, waar zal ik rekening mee moeten houden in het het kader van instellingen en updates enz?

Eén daarvan is de instelling van automatisch complimenteren, als het goed is.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Arme consument. Heeft die verkoper jouw met een struuk een van de beste SSD laten aanschaffen hehe wat vervelend.
Gewoon W8 opzetten al zou ik wel eerst wat Youtube instructie video's kopen W8 draait stukken beter op wat oudere beestjes met weinig power. Wel misschien handig je geheugen te upgraden naar 4gb.

Windows XP verloopt namelijk ergens in April 2014 dit betekend dat het geen support meer krijgt van microsoft waardoor eventuele ( als ze er nog zijn ) veiligheidlekken niet meer worden geupdate.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is precies W8? (Ik neem aan dat je niet bedoeld dat ik moet ''wachten'').

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 02:23:
Wat is precies W8? (Ik neem aan dat je niet bedoeld dat ik moet ''wachten'').
heel waarschijnlijk bedoeld caanova daarmee Windows 8.

Verder, gezien dat er al met wat dingen als TRIM wordt gesmeten, het volgende:
TRIM (zoals je kunt nalezen op de NL talige Wikipedia pagina, of bij interesse de Engelstalige versie) is simpel gezegd een vorm van 'software matig onderhoud' aan de ssd. Zoals je een harde schijf af en toe kunt defragmenteren om je systeem snel te houden, zo doet de TRIM functionaliteit dat op de achtergrond voor een ssd. Min of meer hetzelfde voor garbage collection, een aanvullende techniek om de ssd goed te laten blijven presteren. Behoorlijk simplistisch gezegd, maar dat is het idee.

Let wel op: TRIM moet ondersteunt worden door het besturingssysteem, XP doet dat niet. Windows 7 en 8 wel. Nou kun je handmatig dit onderhoudsmechanisme eens in de zoveel tijd handmatig laten werken, maar dat is verre van ideaal.
Verder is het zo dat je nooit, maar dan ook nooit een ssd moet laten defragmenteren! Het zal niet effectief zijn en je ssd heel snel doen slijten.

Het moederbord dat je hebt, is te gebruiken met een ssd. Begin er anders eens mee om de gebruikershandleiding van de migratie software te lezen. Vrij beperkt, maar ja.

Verder: heb je ruim meer dan zo'n 240 gieg op je huidige hdd staan? Dan zul je de migratiesoftware niet succesvol kunnen gebruiken. Dan is het nameljk opperdepop met de ssd-opslagruimte, logisch uiteraard, maar zeg het toch voor de zekerheid :)
Ik zou je hoe dan ook aanraden om van de favorieten/bladwijzers van Internet Explorer, Firefox en andere browsers een backup te maken. En een backup van al je bestanden op een externe harde schijf. Mocht er per ongeluk iets mis gaan, dan zit je veilig in dat opzicht.

Ga je beginnen aan het installeren van de ssd, sluit de pc volledig af. Haal de pc van de stroom af en zorg er voor dat je geen makkelijk statisch geladen kleding draagt (wollen truien, kunstoffen) en dat je je van te voren ontlaad aan een geaarde verwarmingsbuis oid. Houd verder tijdens de installatie regelmatig met in ieder geval één hand de kast aan het chassis vast. Zorgt er allemaal voor dat je geen statische elektriciteit overdraagt op de onderdelen van je pc.
Daarnaast wat standaard is voor elke installatie van hardware:
• Leg de pc op een vloer of tafel met een handdoek of kleed er onder (ook geen snel statische stoffen!!)
• zoek van te voren goed uit welke gereedschappen je nodig hebt en leg ze bij de werkplek klaar
• lees de installatie handleiding de dag of weekend van te voren, dan kun je eventuele aanvullende onderdelen (kabels, gereedschap) nog aanschaffen of lenen voordat je begint.

Kies je voor het vers installeren van windows op de ssd en het daarna kopiëren van de bestanden? >> haal dan de sata kabel van de hdd los van het moederbord voordat je die verse installatie doet, zo kan er niks fout gaan en staat de verse Windows installatie hoe dan ook op de ssd.
Kies je voor het klonen van de hdd naar de ssd? Kijk naar de opslagruimte zoals eerder gezegd & wees er zeker van dat je een backup hebt van je bestanden en internet-favorieten/bladwijzers. Als het goed is, dan wijst de kloon-software en het gebruik er van voor zich.

Tot slot 1: heel waarschijnlijk heb je alleen 3,5 inch 'sloten' voor hardeschijven in de kast. Je zult dus een zogeheten bracket van 3,5 naar 2,5 inch moeten hebben of aanschaffen.
Tot slot 2: als je niet voldoende vertrouwen er in hebt dat je zelf de installatie kunt doen, vraag de hulp van een bekende die dat wél is of ga langs bij een goede computerwinkel. En ja, dat laatste kost geld, maar het geeft je wel een stukje zekerheid er voor terug.
Tot slot 3: als je met een beperkt budget een aardige pc zoekt, houd dan de tweakers V&A in de gaten. Daar komen soms erg leuke 2e hands systemen voorbij, die je voor een relatief laag bedrag kunt kopen.

P.S. Zou je niet proberen om te kijken of je de ssd kunt inruilen voor geld (of een tegoedbon)? Eerlijk gezegd ben je volgens mij er behoorlijk ingeluist. Als je geen budget hebt voor een nieuw besturingssysteem de komende tijd, dan helemaal. Want wat caanova zegt is namelijk heel erg waar: vanaf voorjaar 2014 (een klein halfjaar! vanaf nu) krijgt Windows XP geen updates meer van Microsoft! Er is aangegeven dat voor zeer zeer zeer dringende beveiligingslekken men nog wel iets zal doen, maar voor alledaags internet bankieren, emailen of webshoppen zul je steeds meer moeten vertrouwen op je anti-virus. Een anti-virus pakket komt een heel eind, maar na zeg ongeveer een jaar wordt je internet bankieren/mailen/facebook'en alsnog compleet lek geschoten door virussen en andere zooi. Laat staan zodra de anti-virus maker stopt met de ondersteuning van Windows XP (en ja dat gaat snel komen nadat Microsoft de ondersteuning stopt).
Windows 8 komt met nadelen, zoals de ondersteuning van sommige scanners/printers en wat software (alle belangrijke software is er voor 8, maar kleine dingen als oude camera software zullen niet altijd werken), maar aan de andere kant zul je binnenkort een keuze moeten maken en dan is Windows 8 simpelweg het nieuwste dat er te krijgen is op het moment.

Mijn dringende advies zou zijn: koop Windows 8 voor het geld van de ssd. Mediamarkt heeft ongetwijfeld Windows 8 in het assortiment, en voor het geld van de ssd kun je die Windows licentie krijgen en houd je iets over.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Pagina: 1