Toon posts:

SSD niet zichtbaar, overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds vandaag in bezit van de Asus N56VZ, nadat mijn HP 8530w van de zomer door een lekkage was overleden. Ik had in mijn elitebook nog een Samsung 128gb SSD zitten en wilde deze weer gebruiken als bootdrive voor mijn nieuwe laptop, de 750gb hdd in de n56 dan met een caddy plaatsen in de optical drive.

Echter krijg ik het niet voor elkaar mijn ssd te zien en ik begin te vrezen dat deze misschien ook kapot is, mijn eerste vraag is of dat mogelijk is als mijn laptop kortsluiting heft gehad. Er is geen water over mijn ssd gekomen in ieder geval.

Wat heb ik gedaan
- SSD ipv de originele HDD en geboot met USB waar win8 op staat. De setup gaf aan dat er geen station gevonden was. In command prompt, ´list disk´ vond ik ook geen drive. Ik heb ook geprobeerd in de BIOS setup de SATA configuratie om te zetten naar IDE, maar dit leverde ook niks op.
- HDD op zijn plek, deze was al geinstalleerd, en de SSD in een caddy in de optical drive. Opnieuw zag ik de SSD niet in deze computer en in command prompt.

Weet iemand of ik nog iets anders moet proberen of is mijn SSD kapot? Alvast bedankt voor de moeite!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:27

Zorian

What the fox?

Is hij wel zichtbaar in de BIOS?
En heb je een mogelijkheid de SSD in een werkende PC te stoppen om te zien wat die ervan vindt? Desnoods via die PC formatteren/herstellen.
Installeer wel even Samsung Magician op die PC dan, die zou hem moeten zien en kunnen fixen.

[ Voor 78% gewijzigd door Zorian op 16-10-2013 22:59 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als er echt kortsluiting in de laptop heeft plaatsgevonden door vocht, dan kan het goed zijn dat je ssd ook een opdonder heeft gehad. In dit geval zul je ook geen garantie meer hebben, dus je zou 'm voorzichtig open kunnen schroeven om te kijken of je iets vreemds ziet. Heb je 'm ook al in een andere pc getest?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Was er in die oude laptop iets van drive security/encryption actief op die drive (in de BIOS)? Dat zou toegang tot die drive kunnen verhinderen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij was niet zichtbaar in de BIOS, ongeacht de encryptie zou deze toch wel te zien moeten zijn in command prompt? Volgens mij had hij wel de bijgeleverde HP drive encryption ja.

Ik kan m nog wel in een andere laptop testen. Als ik m openschroef waar moet ik dan op letten?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 23:27 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als er security/encryptie o.i.d. op zit vanuit de BIOS dan moet dat in principe in de originele machine weer uitgezet worden... maar die is kaduuk dus dat kan niet meer. Wat dan je opties zijn kan ik je niet vertellen maar als dat het geval was weet je nu dus een mogelijk oorzaak die je verder kunt gaan onderzoeken.

HP support bellen is een optie. Ik heb geen hooggespannen verwachtingen over de deskundigheid die je daar zult aantreffen maar je kunt er allicht een telefoontje aan wagen.

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 00:19:
Als er security/encryptie o.i.d. op zit vanuit de BIOS dan moet dat in principe in de originele machine weer uitgezet worden... maar die is kaduuk dus dat kan niet meer. Wat dan je opties zijn kan ik je niet vertellen maar als dat het geval was weet je nu dus een mogelijk oorzaak die je verder kunt gaan onderzoeken.

HP support bellen is een optie. Ik heb geen hooggespannen verwachtingen over de deskundigheid die je daar zult aantreffen maar je kunt er allicht een telefoontje aan wagen.
Is deze bios encryptie uniek per machine? Gezien het een laptopproject laptop was vd TU Delft zijn er zat met een identieke laptop. Als ik de ssd daar in stop, zou ik hem dan moeten kunnen zien en formatteren?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien als je een code hebt waarmee die beveiliging is ingesteld en het niet hardwaregebonden is. Maar ik ben weinig bekend met dit verschijnsel. Ik weet niet veel meer dan dat het bestaat. Je zult zelf de research moeten doen.
Pagina: 1