Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verliezen in luchtspouw tussen woningen berekenen

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zit al een tijdje mijn hoofd erover te breken. Wat is het warmteverlies van de tussenmuren van mijn woning? Er is warmteverlies want op de warmtebeelfoto's is duidelijk te zien dat er warmte verloren gaat door de spouw.

Mijn spouw is als volgt opgebouwd:
  • Mijn huis
  • 20cm gewapend beton
  • 2 a 3cm luchtspouw
  • 20cm gewapend beton
  • Huis van de buren.
Onze woonkamer grenst aan de gang/hal en keuken van de buren. Onze hal en keuken grenzen dus weer aan de woonkamer van de buren aan de andere kant.

Alleen: Wat is nu het warmteverlies? Alles staat of valt bij de temperatuur van die 2 a 3cm lucht in de luchtspouw.

Als ik wat berekeningen maak:
  • Oppervlakte: 23,4m2
  • Temperatuur binnen : 20
  • Temperatuur spouw : 16 Huge assumption
  • 20cm beton heeft een Rd van 0,114
Als ik dat invul kom ik op een schokkende 778W uit. Gesteld de spouw is maar 10 graden dan loopt dat verlies al hopeloos op tot meer dan 2000W. Het is wel duidelijk dat het isoleren van de woonkamermuur nut heeft.

Met 5cm piepschuim en 16 graden is het verlies maar 57W en bij 10 graden 148W. Dat is een gigantisch verschil

Alleen wat is nu realistisch om als spouwtemperatuur te nemen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Welke temperatuur geven de warmtebeeldfoto's aan?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/vocht4.jpg

Ik dacht dat het vocht was maar het is convectie uit de spouw. Maar als ik moet gokken, 8 graden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 17:22
Mooie foto. Vorige winter neem ik aan?
Wel lastig om hier een model voor te verzinnen. De muur is lokaal 4 graden warmer dan de rest van de muur. Ik vind het al moeilijk om met zekerheid te zeggen dat het warmte uit de spouw is. Vreemd dat het dan op het hoogste punt niet het warmst is.
Het zou ook nog een koudebrug kunnen zijn.