• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024
Hoi,

Ik heb nu een HP 500B met windows 7 als gewone pc.
Deze wil ik gaan vervangen door een nieuw exemplaar, de pc is ongeveer 3 jaar oud.
Zou ik deze HP kunnen gebruiken om ervan een HTPC te maken?
Er zit een Dual-Core E5500 in met 2 Gb ram.
Standaard zit er niks speciaal in van moederbord doch er is 1 pci-e slot beschikbaar waar ik dan ook een een graka met hdmi uitgang wil voor halen. Is een gewone HD5450 ofzo hiervoor voldoende?
Zou het met deze hardware trouwens mogelijk zijn om een HTPC te bouwen mits de Graka en 2 Gb extra ram geheugen? Ik heb nog een HD van 1TB om te gebruiken.
Ik ken er niets van en het is dus vooral om het te leren kennen.
Ik zou er graag xbmc laten of draaien of iets dergelijks.
Ik speel vooral MKV's af of divx, geen 3d.

Alvast bedankt voor de hulp.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niets aan veranderen, je kan nu toch ook al fatsoenlijk filmpjes kijken op dat ding of niet ? extra kosten lijken mijn onnodig, tenzij ik iets heb gemist

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 16-10-2013 21:37 ]

Iperf

• Vow
Speelt idd wel filmpjes af, ik momenteel geen hdmi uit dus moet ik wel een andere graka halen. mijn mobo heeft nl geen hdmi uitgang.
Misschien een domme vraag maar wordt er dan ook geluid doorgegeven via die hdmi van de graka?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de nieuwere/recente wel gewoon ff googlen

Iperf

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:02
De HD5450 gebruik ik ook, prima ding voor een HTPC en hij bitstreamt ook audio naar je receiver.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Het enige puntje (maar dat kan je nu al inschatten natuurlijk) is dat deze machines over het algemeen wat luidruchtig zijn t.o.v. een custom build, maar qua prestaties is die machine hier prima geschikt voor. Een HD5450 kan inderdaad prima, maar je kan ook een HD6450 nemen. Ook passief gekoeld, en kost je nou ook niet direct de kop...
pricewatch: XFX Radeon HD 6450

iRacing Profiel

• Vow
Hoi,

Alvast bedankt voor de hulp allemaal :-)
Ja het zal idd luidruchtiger zijn dan een volledige custom build maar dat neem ik er nu wel nog bij.
het is maar voorlopig om te zien of een htpc me ligt en wat ik zoal er mee kan gaan doen.
en idd die HD6450 is ook een optie passief gekoeld.
Wat denken jullie, nog 2 Gb ram bijsteken of het voorlopig houden op de 2Gb die er nu in zit?

Ik heb ook gezien dat er buiten XBMC ook Openelec bestaat. Ik ken de verschillen niet echt want Openelec bevat ook XBMC of ben ik mis?

• kroegtijger
Vow schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:01:
Hoi,

Alvast bedankt voor de hulp allemaal :-)
Ja het zal idd luidruchtiger zijn dan een volledige custom build maar dat neem ik er nu wel nog bij.
het is maar voorlopig om te zien of een htpc me ligt en wat ik zoal er mee kan gaan doen.
en idd die HD6450 is ook een optie passief gekoeld.
Wat denken jullie, nog 2 Gb ram bijsteken of het voorlopig houden op de 2Gb die er nu in zit?
Als het alleen gaat om te kijken of het bevalt, dan kan je net zo goed de goedkoopste nemen die je tegen komt; ze volstaan vrijwel allemaal wel.
2GB is genoeg zolang je HTPC ook daadwerkelijk alleen als HTPC gaat draaien. Laat je m meer taken doen, dan wordt het de vraag of het volstaat uiteraard.
Ik heb ook gezien dat er buiten XBMC ook Openelec bestaat. Ik ken de verschillen niet echt want Openelec bevat ook XBMC of ben ik mis?
OpenElec is een kant-en-klare build van Linux met XBMC. Alles is hier vooraf al voor je geinstalleerd en ingesteld; het is alleen maar even installeren en je kan kijken. Ideaal als je hardware compatible is met de grote lijst van OpenElec (die helaas nooit up-to-date is, dus vaak is het proberen maar), maar als je hardware dat niet is, is het vaak lastig om het goed werkend te krijgen. Gelukkig is er een grote community die je goed kan helpen. Op de meest gangbare hardware functioneert het over het algemeen prima. Het voornaamste voordeel van OpenElec is dat het op vrijwel alle platforms kan draaien, enorm snel is, je geen licenties kost en zeer eenvoudig is. Grootste nadeel is toch wel dat je er amper aanpassingen aan kan maken.
Naast OpenElec zijn er overigens nog meer van dergelijke builds, zoals XBMCBuntu. Deze geven je vaak wat meer vrijheid en mogelijkheden, maar daarvoor in de plaats lever je weer in op snelheid en gebruiksvriendelijkheid.

Nadelen van al deze builds zijn overigens wel dat ze allemaal Linux-based zijn, en je dus met een amd-based HTPC geen HD-audio zal hebben, gegeven dat dit (nog steeds) niet ondersteund wordt door amd. Meestal is dat geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

Tot slot kan je natuurlijk ook voor een Windows-based build kiezen, waarbij de performance vaak wat minder is, je een licentie nodig hebt, maar wel (waarschijnlijk) een stuk bekender voor je is.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik draai Windows op een mc001 van Arctic Cooling (SSD en 4gb ram) en op vlak van performance valt daar niets van te zeggen. Dat draait als een zonnetje. Ik denk dat een cold boot hooguit 40 seconden duurt. Tegen dat ik fatsoenlijk in de zetel zit is alles opgestart wat moet opgestart zijn. :)

Het grote voordeel van een Windows environment is dat alles wat makkelijker in te stellen is als je niet (zoals mij) vertrouwd bent met Unix/Linux. Als je enkel xbmc gaat draaien is het geen probleem, maar als je nog eens sickbeard, coucbpotatoe, transmission en SabNZDB erbij wilt gaan hebben kan een Linux build je wel eens een paar namiddagen gaan kosten als je alles van scratch moet gaan uitzoeken.. :)

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:16
Als video kaart zou ik toch een GT610 of GT520 (is hetzelfde) kiezen. Ietsje duurder, maar wordt wel goed ondersteund door linux (openelec) en windows.
Ik heb momenteel 4 low-end (atom, of celeron) openelec htpc's draaien. Samen met een GT610/520, en 1GB ram spelen ze alles perfect af. Zelfs hoge bitrate 1080i.

• kroegtijger
De nieuwe openelec 3.2.3 ondersteund nu ook HD-audio *O*

iRacing Profiel

• Vow
Wederom allemaal bedankt voor de antwoorden.
Ik ga het nog eens goed bekijken welke graka ik ga nemen.
Ik denk dat ik dan toch gewoon xbmc ga proberen op mijn windows 7.
Ik ken nog helemaal niets van dieandere progs zoals couchpotato en dergelijke.
Dus daar zal ik ook maar eens enkele dingen over opzoeken :-) .
Standaard voeding zal iets van een 300 w zijn daar zal nog wel een lichte graka op bijkunnen vermoed ik.

Dan nog een vraagje ivm het systeem.
Ik heb dus nu windows 7 draaien op de pc. Ik heb echter geen windows 7 cd erbij gekregen.
Het was een voorgeinstalleerd versie met een herstelpartitie op de harde schijf zodat ik altijd terug kan gaan naar de fabrieksinstellingen. De drivers voor moederbord enz heb ik dus ook niet apart erbij.

Als ik nu openelec zou willen gebruiken zou dit kunnen via een usb stick heb ik opgezocht. Als ik nu mijn harde schijf met de windows op eruit gooi en een andere lege hdd erin steek zonder os op zou dit systeem dan werken met enkel de openelec op die usb? Want hoe zit het dan met de nodige drivers voor alles?

[ Voor 43% gewijzigd door Vow op 19-10-2013 15:28 ]

Verwijderd

Normaal staan alle benodigde drivers op die build van OpeElec. Iemand die OpenElect draait gaat wssl meer info kunnen geven.

• kroegtijger
zoals sw1ss123 al aangeeft hoef je je daar geen zorgen om te maken, mits het enigszins gangbare hardware is. Als je een of ander exotische TV-tuner erin propt moet je niet raar staan te kijken als die niet functinoeert, maar alle gangbare hardware functioneert prima.

iRacing Profiel

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:13:
Normaal staan alle benodigde drivers op die build van OpeElec. Iemand die OpenElect draait gaat wssl meer info kunnen geven.
Inderdaad. Heb zelf helemaal niets aan drivers hoeven doen (HP DC7600SFF icm AMD HD5450), in combinatie met de Generic build (de Intel is voor Intel on-board graphics, en crashte tijdens installatie).

Tevens, je kan relatief makkelijk je PC testen met een live-usb stick :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Vow
Hoi,

Kan ik misschien idd eens proberen met zo een live-usb stick :-)
Heb ondertussen een Nvidia gt610 geïnstalleerd en heb 4Gb ram bijgestoken.
Hdmi uit met geluid werkt zonder problemen op de tv.
Werkt toch een stukje vlotter nu.
Xbmc draait wel vlot onder windows 7.
Heb couchpotato en Sickbeard ook aan het draaien gekregen :-).
Enkel Sickbeard werkt nog hiet helemaal optimaal.

[ Voor 68% gewijzigd door Vow op 24-10-2013 21:48 ]

Verwijderd

Goed te horen dat de basis setup werkt. Nu kan je beginnen te finetunen. :)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:32:
Goed te horen dat de basis setup werkt. Nu kan je beginnen te finetunen. :)
:Y
en maak voorafgaande aan grote changes eerst even een image; kan een hoop ellende voorkomen.

iRacing Profiel

• Vow
Ja, eens een image maken zal geen kwaad kunnen denk ik :-)
Enkel die Sickbeard wil maar niet goed komen. Ik gebruik dan ook geen NZB of dergelijke, ik gebruik enkel torrent sites. Is precies toch niet zo vlot werkbaar als couchpotato. Allé ja dat is mijn mening natuurlijk :-).
Sickbeard vind gewoon zeer weinig series die ik handmatig wel vind.
Kan ook aan de instellingen liggen natuurlijk.
Maar goed zoals al gezegd is, is de basis gelegd :-)

• kroegtijger
Vow schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:03:
Ja, eens een image maken zal geen kwaad kunnen denk ik :-)
Enkel die Sickbeard wil maar niet goed komen. Ik gebruik dan ook geen NZB of dergelijke, ik gebruik enkel torrent sites. Is precies toch niet zo vlot werkbaar als couchpotato. Allé ja dat is mijn mening natuurlijk :-).
Sickbeard vind gewoon zeer weinig series die ik handmatig wel vind.
Kan ook aan de instellingen liggen natuurlijk.
Maar goed zoals al gezegd is, is de basis gelegd :-)
Waarschijnlijk ligt het aan je instellingen; bijna alles wat ik erin mik wordt gewoon goed gevonden. Ik gebruik m weliswaar wel icm usenet, maar dan nog is het principe hetzelfde. Controleer even je land-instellingen bij het toevoegen van series, en controleer des noods via http://www.thetvdb.com/ of je daar de gewenste serie terug kunt vinden. Sick Beard zou hier gebruik van horen te maken. Als je m daar kan vinden, en via sickbeard niet, controleer dan je loggings (maar dit hoort eigenlijk niet meer in dit topic thuis imho)

iRacing Profiel

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09-2025
Hey Vow,

Ik heb zelf m'n oude laptop veranderd in een htpc.
Voor mij hebben deze artikelen me erg geholpen
http://lifehacker.com/547...ly-automated-media-center
http://lifehacker.com/577...t-personal-video-recorder

Ik gebruik zelf usenet ook niet, dus ik heb eerst een tijdje TED gebruikt, maar ben toch overgestapt op tvtrigger. Want de database daarvan word nog onderhouden.
Nu krijg ik het meeste allemaal automatisch binnen, soms mist hij nog wel wat.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Pagina: 1