Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestaande MS Access applicatie omzetten naar MySQL frontend

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Voor zover ik kan zien hoort dit hier, als dat niet het geval is mijn oprechte excuses.

Ik ben aan het proberen een bestaande MS Access "applicatie" (set tabellen + queries + forms etc.) te migreren naar MySQL (of misschien postgresql of mariadb in een later stadium).

Helaas ben ik absoluut geen Access kenner, ik ben erin geslaagd om alle data naar SQL om te zetten die ik daarna weer in MySQL op een linux machine heb kunnen importeren.

Ook ben ik erin geslaagd om de ODBC connector aan de praat te krijgen en zelfs door Access te laten gebruiken.

Maar nu lukt de laatste stap me niet echt, nu wil ik dat MS Access de MySQL database als locatie voor tabellen gaat gebruiken en niet het mdb, maar tot nu toe kan ik niet vinden hoe ik dat moet bereiken.

Een stap die ik heb geprobeerd is het splitsen van het bestand (door Access) in het data en het forms/query deel, maar het applicatie deel blijft het data bestand en niet de MySQL tabellen gebruiken...

Bij voorbaat dank.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb sinds v2000 geen Access meer (willen) gebruiken, dus o.b.v. Google: kom je hier mee verder? http://dev.mysql.com/doc/...access-linked-tables.html

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En d'r staan geen hard-coded verwijzingen naar die MDB in je forms?
Vziw zijn MS-Access forms gewoon VBA scriptjes en kun je alles wat een COM interface heeft, bereiken.
Dus ook ODBC

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als je de database hebt gesplitst, dan staan in de frontend-mdb linkjes naar de backend-mdb. Deze linkjes kun je verwijderen, en dan linkjes maken naar MySQL zoals in de link van F_J_K.

Helaas is niet elke constructie zomaar over te zetten op deze manier..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Keeper of the Keys
Ikzelf heb eigenlijk nooit Access gebruikt, en heb hier jaren geleden gepusht dat toen ze de applicatie bijwerkten ze hem over zouden zetten naar MySQL, maar indertijd werd er gezegd "overkill" en nu mag ik de troep opruimen ;)

Ik ga proberen die links om te zetten, bedankt.

• Keeper of the Keys
Het is (denk ik) gelukt!

Wat ik heb gedaan:
1 Data importeren in MySQL
2 Database splitsen
3 Alle tabellen in Access hernoemen (in mijn geval _old toegevoegd)
4 ODBC Tabellen linken

Ik zeg denk ik omdat ikzelf maar 1 functie heb getest en de applicatie ook niet genoeg ken om alles te gaan testen.

Het zou kunnen dat stap 2 absoluut niet nodig is, maar ik ga niet nog een keer de hele zooi proberen en ik vind het ook best lekker dat ik daarna alle oude data kan wegkegelen en zeker weten dat de applicatie nu MySQL gebruikt.
Het zou ook kunnen dat ik van het begin af aan gewoon alle tabellen kon verwijderen en linken naar MySQL, zonder splitsen/hernoemen etc.

Als dit allemaal lekker werkt dan wordt de volgende stap tzt of web of LO frontend (en een db schoonmaak).

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Keeper of the Keys schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:09:
Het is (denk ik) gelukt!
[...]
Het zou kunnen dat stap 2 absoluut niet nodig is[...]
Meestal volstaat het idd om je tabellen te verplaatsen naar een backend en ze vervolgens als gekoppelde tabel weer te linken. Het hernoemen van tabellen is niet altijd een goed idee, omdat Access soms zo aardig is de applicatie deels te refractoren, m.a.w. je naamswijziging door te voeren in afhankelijke objecten. En dat wil je nu net niet, in dit scenario. ;)

Problemen kunnen ontstaan als de database gebruik maakt van vrij specifieke instructies tegen de jet-engine die de ODBC driver niet ondersteunt of als er in code rechtstreeks naar een mdb.file verwezen zou worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 17-10-2013 23:01 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1