beste dual channel 16 gb kit voor gaming?

Pagina: 1
Acties:

• Akujiproxy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-02-2021
Zoals de titel zegt, zoek ik het beste dual channel RAM setje van 16GB voor gaming.
Qua prijs zit ik rond de 150 euro te denken. Iets daarboven of natuurlijk daaronder mag!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Ik dacht in een leeg topic te zijn beland, maar je post is gewoon zo klein. Wat heb je zelf zoal al gevonden? (Google, Pricewatch). Je vraag lijkt zelfs iets wat je in zou typen in Google ;)

De specs van je PC zijn ook zeker handig om je eventueel verder te helpen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:01

D4NG3R

kiwi

:)

Waar bestaat de rest van je systeem uit? DDR1, DDR2, DDR3?

Wat heb je zelf al gevonden, en waarom lijkt je dat wel/geen goede keuze.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Akujiproxy
Ik heb een MSI z77 Mpower bord, de processor en videokaart moet ik nog gaan zoeken.
Momenteel zit er een i5 2500k en XFX HD6870 Black edition in crossfire op.

Ik heb al een hoop goede 4x4bg setjes gezien maar heb ook gelezen dat voor overclocking een dual channel kit evt. beter zou kunnen zijn ivm voltage gebruik en cpu stressing.

Daarnaast is het een prettig idee nog 2 slots open te hebben voor future upgrading.
Helaas weet ik niet zo veel af van de timings van geheugenmodulen en die van 8GB modules wijken
ook nog eens af ten opzichte van de 4GB modules. Zodoende zoek ik advies van mensen die wel over
deze kennis beschikken.

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Waarom überhaupt 16 Gb en niet 8?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Akujiproxy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:34:
Ik heb al een hoop goede 4x4bg setjes gezien maar heb ook gelezen dat voor overclocking een dual channel kit evt. beter zou kunnen zijn ivm voltage gebruik en cpu stressing.
Je bent van plan om te gaan overklokken, en moet toch hulp hebben bij de keuze van het geheugen?

Ga je inlezen voordat je je hardware sloopt :w .

• Akujiproxy
D4NG3R schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:38:
[...]

Je bent van plan om te gaan overklokken, en moet toch hulp hebben bij de keuze van het geheugen?

Ga je inlezen voordat je je hardware sloopt :w .
Dat inlezen ga ik sowieso doen voordat ik ga overclocken hoor ^^.
Maar het is wel prettig als ik op weg wordt geholpen.

• Akujiproxy
NinjaTuna schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:37:
Waarom überhaupt 16 Gb en niet 8?
Omdat ik heb gemerkt bij een game als Battlefield 3/4 dat hoger dan 8GB toch wel een performance boost geeft.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is op tweakers dus de bedoeling dat je je eerst inleest, en eerst zelf wat probeert voordat we je op weg gaan helpen ;) .

Een goede plek om te beginnen is de pricewatch. RAM wil je eigenlijk niet overklokken, en meer als 1600Mhz bied (behalve bij de AMD APU's) vrijwel geen voordeel.

Enneh: Meer als 8GB is onzin, ook bij BF3 en de beta van 4. De bottleneck in je systeem is namelijk je CFX opstelling van die matige HD6870's. (Wat in je vorige topic ook al is gezegd :') ) .

• Akujiproxy
Ik ben ervan bewust dat de videokaarten mijn bottleneck zijn. Ik wil sowieso alle core components vervangen.
Zodoende probeer ik kennis op te doen over de videokaarten, processoren en het RAM geheugen. Maar RAM geheugen heb ik niet veel kaas van gegeten, vandaar dat ik deze vraag post.

• NinjaTuna
Bij deze antwoorden wij:
Bespaar beter 100 euro op dat budget voor RAM, haal 8GB (wat daar het beste voor in is met een beetje inspanning makkelijk terug te vinden op dit forum) en steek de rest van het geld in een grafische kaart.

Om kennis op te doen over de genoemde componenten hoef je ook heus geen nieuw topic te openen, de medetweakers bereiken vaak snel een consensus in de aankoopadvies- of BBG-topics.

Ik zou het zelf al behoorlijk gaar vinden als je die i5 en dat moederbord er uit gooit als je toch alleen maar gamet. Prima hardware, vervang eerst die GPU's van je maar eens

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik heb de Quad set van G.Skill. Dus 4x4Gb (2133Mhz). Omdat je hetzelfde bordje hebt: http://valid.canardpc.com/qjds91

Omschrijving: G.Skill 16 GB DDR3-2133 Quad-Kit. Ik heb het op 1866Mhz lopen zoals je ziet, dit omdat ik CL9 wil toepassen. Ik heb het van Alternate : https://www.alternate.nl/...uct/1102601/?tk=7&lk=9330

[ Voor 39% gewijzigd door XRayXI op 16-10-2013 20:10 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

NinjaTuna schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:50:
Bij deze antwoorden wij:
Bespaar beter 100 euro op dat budget voor RAM, haal 8GB (wat daar het beste voor in is met een beetje inspanning makkelijk terug te vinden op dit forum) en steek de rest van het geld in een grafische kaart.

Om kennis op te doen over de genoemde componenten hoef je ook heus geen nieuw topic te openen, de medetweakers bereiken vaak snel een consensus in de aankoopadvies- of BBG-topics.

Ik zou het zelf al behoorlijk gaar vinden als je die i5 en dat moederbord er uit gooit als je toch alleen maar gamet. Prima hardware, vervang eerst die GPU's van je maar eens
Volledig eens, koop voor die 150 euro geen geheugen, verkoop je HD6870's voor 150-200 totaal en steek dat geld bij elkaar in een mooie GPU, ben je helemaal klaar.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Akujiproxy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:44:
[...]

Omdat ik heb gemerkt bij een game als Battlefield 3/4 dat hoger dan 8GB toch wel een performance boost geeft.
Hoe merk je dat dan ?

BF3 zal namelijk nooit 8GB volmaken. Als er 5GB gebruikt wordt is er geen verschil tussen 8GB of 32GB.

• Akujiproxy
PilatuS schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:16:
[...]

Hoe merk je dat dan ?

BF3 zal namelijk nooit 8GB volmaken. Als er 5GB gebruikt wordt is er geen verschil tussen 8GB of 32GB.
Het draait gewoon soepeler op de een of andere manier. Don't ask me why.
Snap het zelf ook niet helemaal.

• Akujiproxy
Maybe is dat wel een goede om 8 gb te pakken om mee te beginnen en het restant aan een nieuwe gfx kaart toedoen. Is het dan boeiend om 1x een 8bg te pakken of beter 2x4GB?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Akujiproxy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:42:
Maybe is dat wel een goede om 8 gb te pakken om mee te beginnen en het restant aan een nieuwe gfx kaart toedoen. Is het dan boeiend om 1x een 8bg te pakken of beter 2x4GB?
Ik vraag me af of je Dual channel hebt met 1 reepje van 8Gb. Dat laat ik aan anderen over :)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• NinjaTuna
Nou dual is dual, één reepje gaat dat dus niet doen, ik zou dan ook gewoon voor 2x4 gaan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Akujiproxy schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:40:
[...]

Het draait gewoon soepeler op de een of andere manier. Don't ask me why.
Snap het zelf ook niet helemaal.
Ooit gehoord van placebo effect?

Als je maar hard genoeg denkt dat er verschil is, zie je vanzelf verschil. Zie ook alle audiofiele kabeltjes en HDMI kabels die beter geschikt zijn voor natuurfilms.

8GB is genoeg voor gamen, en kies gewoon een leuk LP setje, die van Crucial zijn lekker goedkoop. Nog in funky geel te krijgen ook.

People as things, that’s where it starts.

• Akujiproxy
Ok ik was wat vaag in mijn vraag :P
In hoeverre is dual channel 2x4gb beter dan een enkele 8gb zonder dual channel?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Simpel: dualchannel. Al maakt het volgens mij weinig uit qua performance, maar toch. In theorie is het sneller.

People as things, that’s where it starts.

• SirKartoffel
  • Laatst online: 01-02 13:36
Als jij een groot magazijn hebt is het toch ook makkelijker om spullen in en uit te verplaatsen met twee ingangen dan een. Zo werkt het bij Ram dus ook.

• Zigros
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08-2025
Precies, en hoe groot dat magazijn dan is heeft dus bij gaming bijna geen invloed.

• NinjaTuna
Zigros schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:39:
Precies, en hoe groot dat magazijn dan is heeft dus bij gaming bijna geen invloed.
Nou daar ben ik het dan niet mee eens, het punt is dat je "magazijn" bij 4GB eigenlijk net te klein is om al je rommel in te proppen, waar dat bij 8GB makkelijk gaat. Bij meer geheugen koop je gewoon een veel groter "magazijn" dan je nodig hebt en kun je je geld beter steken in andere dingen.
Daarnaast wil je twee "magazijnen", want die kunnen tegelijkertijd volgestouwd worden en dat is dus sneller (nu werkt dat bij computers natuurlijk anders dan in werkelijkheid.

Om nu maar op te houden met deze vreselijke metafoor:

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Die

[ Voor 14% gewijzigd door NinjaTuna op 16-10-2013 22:08 ]

• Akujiproxy
NinjaTuna schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:06:
[...]

Nou daar ben ik het dan niet mee eens, het punt is dat je "magazijn" bij 4GB eigenlijk net te klein is om al je rommel in te proppen, waar dat bij 8GB makkelijk gaat. Bij meer geheugen koop je gewoon een veel groter "magazijn" dan je nodig hebt en kun je je geld beter steken in andere dingen.
Daarnaast wil je twee "magazijnen", want die kunnen tegelijkertijd volgestouwd worden en dat is dus sneller (nu werkt dat bij computers natuurlijk anders dan in werkelijkheid.

Om nu maar op te houden met deze vreselijke metafoor:

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Die
Thanks, prettig dat je wat opties aankaart :)
Pagina: 1