FX 8320 underclocks onder load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 20:07
Hallo,

Ik ben druk bezig met het overclocken van mijn AMD FX 8320 op een Asrock 970 Extreme4 moederbord. Standaard draait hij op 3,5Ghz en ik heb hem nu eerst eens overgeklockt naar 4,0Ghz. Nu ben ik aan het stresstesten middels Prime95; dit gaat prima en tot noch toe geen klachten. Echter, als ik in CPU-ID of CoreTemp kijk, zie ik dat steeds zodra de temperatuur van de cores +/- 40 graden is, de CPU multiplier zichzelf automatisch terugklokt naar x7 i.p.v. x20. De temperaturen dalen dan natuurlijk drastisch en vervolgens overclockt de CPU zichzelf weer naar de x20. In een minuut schommelt dit dus zo'n 5-6x heen en weer.

Mijn vraag is waardoor dit komt? Cool n Quiet, Turbo etc. heb ik allemaal al uitgezet, ik heb me al flink ingelezen, maar ik heb niet echt een idee wat dit kan zijn. Misschien mijn vrms, maar die hebben zelf ook al passieve koeling en ik kan me niet voorstellen dat die nu al aan hun max zitten wat betreft hun temps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Post eens een screenshot van het verhaal, deel alle specs van je PC en wellicht hoeven we de galzen bol niet uit de kast te halen. (los van het feit dat dit een typisch AMD OC vraag is dus geen apart topic nodig)

Tevens is het dat je cpu onder prime soms even pauze heeft omdat nieuwe instructies worden ingeladen. Dan klokt ie terug en meteen weer volluit.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je zegt zelf al iets over je VRM's ,ga die maar eens actief koelen en zet alle energie besparende opties uit in je bios.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:57
Da's waarschijnlijk niet underclocken, maar terug gaan naar de originele clockspeed.
Als hij idle't of wanneer je iets niet-intensiefs aan het doen bent dan overclocked hij ze juist(soort turbo-modus maar dan van AMD)
Is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

1400MHz is niet de originele clockspeed ,hij probeert de cpu op 4GHz te draaien waardppr de vrm's te heet worden en zo terug clockt naar 7x200Mhz

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of misschien je cpu thermal throttle uitzetten in de advanced cpu configuration. Het lijkt me nl. sterk dat een cpu wier standaard een 3.5Ghz clockspeed bezit en een verhoging richting 4.0ghz heeft gekregen de terug clockings af te moeten laten hangen van vrms die dus nu al de schuld krijgen omdat er iets de clockspeed terug clocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Speedy-J schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:46:
1400MHz is niet de originele clockspeed ,hij probeert de cpu op 4GHz te draaien waardppr de vrm's te heet worden en zo terug clockt naar 7x200Mhz
Word dat ook gemonitored door de proc waardoor die terugclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Nee niet door de proc de mobo doet dit zelf inderdaad eens een fannetje op vrms richten en nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De beste moederborden die een FX draaien hebben er last van ,ik heb zelf een sabertooth 990fx die naar wat tweaken en koelertje plaatsen gewoon op snelheid blijft tijdens stress.
Zonder koeler is het al snel gedaan met het overclocken,ik heb de TS niets horen zeggen over Vcore.
Misschien dat deze ook wat aan de hoge kant staat als hij op auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Thnx Speedy, leer ik ook weer wat over AMD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Ook een amd 1100t op 1,512v gehad en met een 990fx bordje en ik kan hetgene dat speedy zegt voledig beamen alleen bij mij was het gewoon een bsod niks niet downclocken etc gewoon een code 124...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Leek mij ook dat er eerder een BSOD zou onstaan dan throttle? Maar daar heb ik te weinig ervaring mee met AMD.. Vandaar mijn vraag.. Maar als dat het is is een actieve fan wel gewenst ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
Bedankt voor de antwoorden!
Ik krijg geen BSOD en ook geen foutmelding op Prime95; het is echt alleen het downclocken wat hij doet. Ook CPU Thermal Trottle heb ik al disabled, maar dat haalde niets uit; de core temps waarbij de CPU nu terugclockt zijn dus +/- 40C en ik kan me dan ook niet voorstellen dat die sensor zo enorm slecht meet dat de temps in werkelijkheid meer dan 60C zijn. Mijn twee uitblazende fans aan de achter- en bovenkant van mijn case blazen bij stresstests ook niet erg warme lucht uit. (heb tevens een Cooler Master Hyper 412S als CPU koeler)
Mijn vcore is volgens mij niet erg hoog: 1.3875. standaard staat deze op 1.3625 dacht ik?
Dan zouden het dus toch die vrms zijn? Kun je daar een aparte inblazende fan opzetten, of zou ik een van mijn casefans moeten omdraaien? In dat laatste geval heb ik het gevoel dat dat mijn airflow aardig in de war zou schoppen. (koude lucht vanaf beneden, warme lucht boven weg)

[ Voor 3% gewijzigd door Benja_219 op 17-10-2013 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Is simpel te testen of het echt je vrms zijn of een setting probeer je oude stabiele settings nog eens en als dat goed gaat met een hoger voltage zeg 1,4v en kijk of je vms een beetje meewerken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een robuust mobo van speedy-j en de schuld geven aan vrms zie ik dus gewoon niet in. Ts heeft dan wel vrm's wier niet helemaal in de buurt komen bij de geimplemteerde highend modules welke je ziet op borden in de duurdere segmentklasse, toch zij het geen aller lelijkste vrm's op ts'ersbord.

Ik blijf nog steeds van mening dat het niet aan de vrm's ligt, ik bedoel dan wel met deze clockspeedwinst van 500Mhz. Het word anders als je naar de 800Mhz winst gaat kijken, dat is dan het moment waarin je de vrm's ter discussie kunt stellen..

Het moet gewoon een instelling in je uefi zijn wier je mp naar beneden haalt bij een bepaalde marge.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
In de foto's mijn relevante bios instellingen. CPU Thermal Throttling heb ik normaal wel enabled, toen ik zag dat dit niet de reden van het downclocken is.

http://imageshack.us/photo/my-images/36/9zso.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/31/zqg0.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/aa7l.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ingestelde geheugen profiel zou een interactie in de vorm van het reageren op een gestelde hoeveelheid die je kunt zien in de trant van tot het signaleren wat helpt het naar beneden brengen van je clockspeed..

Probeer eens je geheugen van het profiel af te halen, en het geheugen handmatig in te stellen. post anders eens een cpuzscreen met het tabje memory open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
Je eerste zin begrijp ik niet helemaal..

Screen van CPU-ID:
http://imageshack.us/photo/my-images/62/nyie.jpg/
Hier verandert niks, of de cpu nu idle is of onder load.

Dus niet dat geheugenprofiel gebruiken, maar gewoon op Auto instellen en dan vervolgens op 1600Mhz, of die setting ook op Auto?

[ Voor 10% gewijzigd door Benja_219 op 17-10-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ramsnelheid is niets mis mee op dit moment, je htt van 200 en een mp van 20 brengt je clockspeed naar 4000Mhz.

1600 * 200 = 320000 / 200 = 1600Mhz. en loopt goed met je mp overclock mee.

Probeer eens een mp van 19 en een htt van 210 en je geheugen divider en stapje naar beneden, je komt dan op 3990Mhz clocksnelheid met een geheugen snelheid van 1399Mhz.

Probeer dan nog eens te kijken of je dan nog steeds terugclockings verschijnselen in beeld krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
@Fishmell al heb je 20 fases onder een pasief heathsinkje houd het tog echt snell op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gewoon benieuwd of het downclocken verband heeft met de mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vogel weer gevlogen, ik verrek het verder mijn energie te verspillen an rookies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ja jammer is dat, dan wil je ook wel weten wat de juiste oplossing was... Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzij zo, zie ik ook weer rtfm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
Excuses maar ik probeer hier zo vaak mogelijk op te kijken, ik werk donderdagavond/nacht (en vanavond ook) dus ja, ik ben nog steeds druk bezig dit probleem op te lossen met de tijd die ik heb. Ik ga nu aan de slag met jouw suggestie.

Edit: Ook het verlagen van de multiplier en verhogen van de htt hielp helaas niet. 42-43 graden blijft het punt waar hij downclockt naar x7. Om moedeloos van te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Benja_219 op 18-10-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Toch een teken dat warmte een rol speelt denk ik zelf.

Pagina: 1