Excessive broadcast traffic / TP-Link WA830RE

Pagina: 1
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 23:59

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Sinds een aantal maanden heb ik voor mijn draadloze verbinding twee TP-Link WA830RE's (V2) in de stundentenflat staan. Er staat er 1 op mn eigen kamer en 1 op de kamer van mn vriendin.

Binnen enkele dagen na het plaatsen van de AP's werd ik door de verhuurder (SSH, die mijn internetverbinding regelt) in quarantaine geplaatst wegen 'excessive broadcast traffic' (alleen ik, mijn vriendin heeft tot nu nergens last van gehad). Er werd aan mij gevraagd om een firmware update uit te voeren, waarna ik weer terug werd gezet in het gewone netwerk.

De laatste (en enige) firmware beschikbaar op de site van TP-Link was degene die er al op stond. Maar goed, geen probleem, ik heb de firmware er opnieuw opgezet, waarna ik weer in het netwerk werd geplaatst. Het AP wilde echter niet werken 'achter' mijn switch (Sweex 5-poort Gigabit switch) en dus had ik m een tijdje niet gebruikt. Het bereik van het netwerk vanaf de kamer van mn vriendin op mn eigen kamer was nog net goed genoeg om een beetje te internetten op de laptop.

Ik wilde echter een paar dagen terug wat sneller draadloos op mn eigen kamer hebben, en sloot de AP weer aan (weer achter de switch) en nu deed die het op magische wijze ineens wel weer. Dus heb m een paar dagen laten zitten.

Nu zijn mijn vriendin en ik echter op dezelfde nacht in quarantaine geplaatst, beiden met de melding 'excessive broadcast traffic'

-> Als je dit teveel tekst vindt, begin dan hier met lezen :9

Ik ben best vertrouwd met het in elkaar zetten/overklokken e.d. van PC's, maar van netwerken heb ik weinig kaas van gegeten (mijn oplossing op alles is 'aan/uit zetten en kijken of het werkt').
Wat ik in Jip en Janneke taal van 'excessive broadcast traffic' heb begrepen is dat de router/AP/whatever een of ander bericht naar alle andere apparaten in het netwerk stuurt en om antwoord vraagt.

Is er een mogelijkheid om in de instellingen van de router iets te doen om de broadcast traffic te verminderen?
Het alternatief is namelijk om beide kastjes te vervangen (=60 euro door de WC spoelen) en dat zou ik als het even kan willen vermijden..

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Kan je misschien een simpele tekening schetsen zodat je topologie wat duidelijker is? Wilde gok, maar heb je een optie om spanning-tree aan te zetten op je apparaten?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tvIGfyQ.png

Vriendin:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XHEe7dc.png
Duidelijk genoeg?

Wat er verder voor de wandaansluiting zit weet ik niet, maar ik kan een heleboel PC zien, ook van mensen buiten mijn 10-eenheid / huis, die dus in andere delen van de flat zitten.

Verder wat betreft de spanning-tree optie: Ik ben even door de instellingen heen geweest, maar zag daar niks staan.

Edit/Update: Mailtje gehad:

Goede middag,

Vervelend dat jullie allebei de TP-Link WA830RE gebruiken. Wij kregen namelijk de melding dat deze
onderling continu aan het communiceren waren, waardoor het hele netwerk overbelast raakte. Omdat er
geen firmwareupdate blijkt te zijn zit er op dit moment helaas niets anders op dan een andere router
aan te schaffen. (Zie overigens de eerdere mail van de SSH, waarin routers die problemen geven
worden opgenoemd, deze moet je dus sowieso niet aanschaffen.)

Vriendelijke groeten,
XXXXXXX

[ Voor 35% gewijzigd door faust2016 op 16-10-2013 16:19 ]

• Thoreck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik woon zelf ook in een studentenflat en mag niet meerdere mac-adressen broadcasten op mijn internetaansluiting waardoor ik een router moet gebruiken. Op de router sluit ik vervolgens al mijn apparaten aan. Met jouw switch op de wandaansluiting zijn al jouw apparaten direct op het netwerk zichtbaar, wellicht is dat niet toegestaan, zoals in mijn geval.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dit is duidelijker inderdaad. Wat betreft je omschrijving van broadcast traffic, dat klopt. Een broadcast blijft echter beperkt tot z'n eigen (v)lan. M.a.w, een broadcast gaat wel naar een router maar niet voorbij een router en wel naar alle apparaten die op een switch zijn aangesloten (let op: thuisrouters hebben een router en switch gedeelte, op het switch gedeelte plug jij je apparaten in). Achter die wandaansluiting zal denk ik een switch zitten aangezien jij ook aangeeft dat je andere mensen kan zien.

In sommige situaties wanneer je switches op elkaar aansluit en redundante paden creëert, kan je loops krijgen (broadcast storms). Maar het is mij niet helemaal duidelijk of die sweex en die twee ap's nu een driehoek vormen en of dat wel van toepassing is op jouw wireless topologie.

Kan je niet aan je beheerder vragen of die excessive broadcasts door één specifiek MAC-address worden veroorzaakt? Dat helpt misschien met troubleshooten. Overigens is er misschien iets te vinden mbt 802.1d of 802.1w wat je aan kan zetten in je apparaten? En is dhcp wel goed geconfigureerd?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Wat Thoreck zegt is een goede suggestie, want zoals ik al aangaf, blijven broadcasts beperkt tot je (v)lan en gaan niet voorbij een router. Als je je netwerk zo kan inrichten dat er nog een router tussen jouw netwerk en de WCD zit, is je probleem volgens mij opgelost.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:34
Werk zelf ook bij een bedrijf dat internet in studentenhuisvestingen regelt, en vaak word inderdaad bij een wandaansluiting het aantal mac adressen beperkt tot 1. Ga je hier overheen, dan word je inderdaad in quarantaine geplaatst. Veel merken routers vertonen dit en 1 van de weinige merken die dit niet doet is linksys. Wij raden daarom ook altijd linksys aan voor de studenten, en krijgen hier eigenlijk weinig tot nooit mensen die daar problemen mee hebben.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat is dan slecht advies want dit zou qua merk router niet uit moeten maken omdat communicatie vanaf een router naar alles wat er achter de WCD gebeurt, via één en hetzelfde mac-address gebeurt (er vanuit gaande dat de router fysiek op steeds dezelfde port zit aangesloten). Dit is niet iets wat per merk verschilt maar met de werking van tcp/ip heeft te maken. Switches of niet goed geconfigureerde netwerksetups vertonen daarentegen idd ander gedrag.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Thoreck schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:28:
Ik woon zelf ook in een studentenflat en mag niet meerdere mac-adressen broadcasten op mijn internetaansluiting waardoor ik een router moet gebruiken. Op de router sluit ik vervolgens al mijn apparaten aan. Met jouw switch op de wandaansluiting zijn al jouw apparaten direct op het netwerk zichtbaar, wellicht is dat niet toegestaan, zoals in mijn geval.
Het gaat echter pas mis als ik de AP aansluit, zonder de AP zijn mn andere apparaten ook zichtbaar op het netwerk, en dat is in de afgelopen 2 jaar dat ik hier woon geen probleem geweest..
temp00 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:32:
Achter die wandaansluiting zal denk ik een switch zitten aangezien jij ook aangeeft dat je andere mensen kan zien.
Blijkbaar kunnen de AP's elkaar ook zien, omdat die onderling aan het comminuceren waren. Dus daar zul je waarschijnlijk gelijk in hebben.
In sommige situaties wanneer je switches op elkaar aansluit en redundante paden creëert, kan je loops krijgen (broadcast storms). Maar het is mij niet helemaal duidelijk of die sweex en die twee ap's nu een driehoek vormen en of dat wel van toepassing is op jouw wireless topologie.
Dat zou ik ook niet weten. Hoe ik het nu echter met de beheerder is afgesproken, is om 1 vd 2 TP-Link WA830RE's uit te zetten, omdat de problemen alleen maar optreden als mn vriendin en ik allebei ons AP aan hebben staan.

Ik heb hier nog wel 2 oude el cheapo routers liggen die afkomstig zijn van oude ADSL abo's, namelijk een Zyxel P-2602HW-D1A en een Zyxel P-2602HW-61C. Zal eens kijken of ik die als Acces point/Switch kan configureren.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je creëert een loop in het netwerk en daardoor een broadcast storm.
Dat wat jij wilt, moet je absoluut niet willen.

Wat er gebeurt is het volgende: zowel accesspointA als accesspointB ontvangen een willekeurige broadcast op hun bedrade interface. Zowel accesspointA als accesspointB zetten die vervolgens op het draadloze netwerk. Dus zowel accesspointA als accesspointB ontvangen een broadcast op hun draadloze interface. Zowel accesspointA als accesspointB besluiten die broadcast door te sturen naar hun LAN waardoor accesspointA een broadcast ontvangt van accesspointB, en accesspointB er eentje ontvangtvan accesspointA, die ze dus allebei weer op het draadloze netwerk gaan zetten, waardoor ze weer . . . nou ja, je snapt 'm ondertussen wel

Als je een privé verbinding tussen jou en je vriendin wilt creëren, moet je gewoon een VPN opzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-12 10:48
Leuk detail is ook dat je AP gewoon publieke IP addressen uit loopt te geven als je 'm zonder router ervoor op het netwerk knalt - volgens mij is dat per definitie niet helemaal de bedoeling van je aansluiting bij de SSH.

Die Zyxel's zijn ADSL routers en gaan echt geen 100mbit routeren, als je ze al kan truc'en om in plaats van via de RJ11 aansluiting via een LAN-poort te routeren. Beste is om gewoon 2 niet al te dure recente routers te kopen met een WiFi AP ingebouwd.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Kan je die WA830RE niet uitrusten met OpenWRT?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:05:
Wat er gebeurt is het volgende: zowel accesspointA als accesspointB ontvangen een willekeurige broadcast op hun bedrade interface. Zowel accesspointA als accesspointB zetten die vervolgens op het draadloze netwerk. Dus zowel accesspointA als accesspointB ontvangen een broadcast op hun draadloze interface. Zowel accesspointA als accesspointB besluiten die broadcast door te sturen naar hun LAN waardoor accesspointA een broadcast ontvangt van accesspointB, en accesspointB er eentje ontvangtvan accesspointA, die ze dus allebei weer op het draadloze netwerk gaan zetten, waardoor ze weer . . . nou ja, je snapt 'm ondertussen wel

Als je een privé verbinding tussen jou en je vriendin wilt creëren, moet je gewoon een VPN opzetten
Maar dat wil ik helemaal niet. We willen gewoon allebei op onze kamer wifi hebben om mobiel (3G)dataverbruik laag te houden en de laptop zonder kabel eraan te gebruiken.

Ik snap je punt wat betreft de broadcast storm wel, en dat is waarschijnlijk ook wat er aan de hand is, maar hoe communiceren de AP's dan draadloos met elkaar? Ze zaten volgens mij beiden op een ander kanaal en hadden verschillende SSID's e.d.. (of heeft dat er niks mee te maken?) Waarom doen alleen deze twee AP's dat en niet die van mn andere huisgenoten/flatgenoten? Ik bedoel, vanaf haar Macbook kan ik soms wel 30~35 draadloze netwerken zien, maar de het broadcast verkeer is blijkbaar alleen tussen mijn en haar AP opgetreden..
ufear schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:15:
Die Zyxel's zijn ADSL routers en gaan echt geen 100mbit routeren, als je ze al kan truc'en om in plaats van via de RJ11 aansluiting via een LAN-poort te routeren. Beste is om gewoon 2 niet al te dure recente routers te kopen met een WiFi AP ingebouwd.
Daar liep ik de vorige keer idd ook tegen aan nu je het zegt..
Kun je me een suggestie kunnen geven van dergelijke routers? Bedoel je bijvoorbeeld zoiets als dit: pricewatch: ICIDU Wireless Gigabit Router 300N

• Thoreck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05-2024
faust2016 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 03:33:
[...]
vanaf haar Macbook kan ik soms wel 30~35 draadloze netwerken zien
[...]
In studentencomplexen is de 2.4GHz band vaak overcrowded. Je kan wellicht beter twee tientjes extra uitgeven en een router kopen die ook op de 5GHz band werkt. Zoiets als dit denk ik dan: http://tweakers.net/price...6/tp-link-tl-wdr3600.html
Pagina: 1