Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Al een tijdje druk bezig om een nieuwe inrichting uit te zoeken voor in de woonkamer.
Doelen:
- Muziek streamen vanaf de NAS naar het surround systeem.
- Radio luisteren via het surround systeem
- Films streamen vanaf de NAS naar de TV en het surround systeem
- 'Gewoon' TV kijken en ook hierbij het surround systeem gebruiken
- Blu-ray/DVD bekijken op de tv en geluid over het surround systeem
- Enigzins toekomstbestendig (zoals uitbreiden met consoles en dan ook surround geluid)
- Alles aansturen vanaf/via 1 bron

Op zich denk ik dat de losse componenten in orde zijn. Mocht er een betere keuze zijn ergens, suggesties natuurlijk welkom ;) .

Alleen hoe alles (uiteindelijk) met elkaar gaat samenwerken is waar ik nog de ervaring mis, en met deze prijzen kom ik er liever niet achteraf achter dat het niet werkt. Heb wel rondgekeken op plekken zoals NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe maar daar is net de receiver niet geschikt voor netwerken (geen aansluiting, geen DLNA etc) waardoor de uitvoering en overlap van componenten lastig te vergelijken is. Op AV receiver reviews wordt vaak enkel over audio (radio/muziek) streamen gepraat en ook alleen daarvan worden codecs genoemd, dus voor nu heb ik een mediaspeler erbij zitten voor met name de film kant.

Waar ik nu nog vooral mee zit:
1) Is een receiver inderdaad vooral gericht op geluid, en is er echt een andere bron (mediaspeler) nodig om films goed af te spelen?
1b) Zo niet, kan ik dus ergens overlap waardoor ik componenten kan schrappen?
2) Is het wel mogelijk via 1 punt (zat zelf te denken de receiver) alles te besturen, of is hiervoor toch een universele afstandsbediending (logitech) nodig?
3) Is er nog iets dat ik over het hoofd zie (behalve de paar cat5/6, hmdi en 5.1 home cinema kabels).

#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 55PFL7008K Zwart via ING 370,- korting op PW prijs€ 1.699,-€ 1.329,-
1D-Link DSM-380 Boxee Box€ 96,21€ 96,21
1Denon AVR-X1000€ 314,14€ 314,14
1Teufel Columa 300 Mk2 Set L 5.1 (Zwart)€ 699,99€ 699,99
1Synology DiskStation DS413J€ 283,90€ 283,90
4Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 116,-€ 464,-
1Sony BDP-S5100€ 107,99€ 107,99
1UPC mediabox€ na€ na

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

>Versterking subwoofer Passief (Bij de Teufel)

De Denon AVR-X1000 heeft echter alleen een Pre Out voor een Actieve subwoofer, dus zal je al niks aan de subwoofer van de Teufel hebben. Tevens kun je voor €700,- een killer van een set vinden op Marktplaats.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Xanaroth
Chris van der G schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:50:
>Versterking subwoofer Passief (Bij de Teufel)

De Denon AVR-X1000 heeft echter alleen een Pre Out voor een Actieve subwoofer, dus zal je al niks aan de subwoofer van de Teufel hebben. Tevens kun je voor €700,- een killer van een set vinden op Marktplaats.
De gebruiksaanwijzing op de teufel site gaf "Active subwoofer US 4110/1 SW" aan. Ook bijvoorbeeld trustedreviews heeft het over een active subwoofer. Waar haal je vandaan dat het passief is?

Verder kan iemand met verstand vast een betere set krijgen via marktplaats, maar mijn kennis is niet zo groot op dit gebied O-) .Ga met dit soort bedragen dan liever voor 'veilig' uit een winkel.

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

Ik dacht te lezen in de pw dat hij passief was. Excuus dan bij deze! En kennis is zo zeer niet 100% nodig als je af gaat op de eigen oren mits je het kan beluisteren.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je bent voornemens om een hele set te kopen... dat is inderdaad nogal wat werk om het allemaal goed uit te zoeken. Bij deze mijn gedachten bij je voorgestelde onderdelen:

Voor wat betreft de tv zou ik voor dit geld gaan voor een ST60 of GT60 van Panasonic. Naar mijn mening geven deze plasma's een véél beter dan welke lcd dan ook. De Philips zou ik dus vervangen.

Wat betreft de Teufel speakerset heb ik ook mijn bedenkingen. Daarnaast kun je deze nog altijd niet in een winkel kopen maar zijn deze alleen online te bestellen. Probleem met speakers is dat elk merk/type anders klinkt en het eigenlijk niet verstandig is om zomaar iets te kopen. Het is beter om met een budget in gedachte bij een hifi-zaak te gaan luisteren om zo tot een keuze te komen. In mijn ogen zul je dan voor je geld echt betere spullen kopen en voorkom je een mogelijke teleurstelling.

Een NAS van Synology is een goede keuze. Heb er zelf ook één staan en ben hier erg tevreden over, toevallig ook met de 3TB WD Reds. Met het kopen van een basic blu-ray speler, is in mijn ogen ook niets mis.

Ik weet niet zo goed wat ik van de Boxee Box moet denken; ik lees er wisselende dingen over. Zelf gebruik ik een Dune in combinatie met Yadis voor de interface. Werkt op zich prima. Zelf zou ik nu liever voor een kleine HTPC gaan in de vorm van een Intel NUC. Komt dus nog een upgrade voor.

En ja, de receiver is echt gericht op het geluid. Voor het streamen van videomateriaal heb je echt een aparte bron in de vorm van een mediaspeler nodig. Het kan tegenwoordig ook redelijk via de tv maar de ervaringen hiermee zijn wisselend. Een mediaspeler heeft echt de voorkeur. Als je een receiver hebt met netwerkfunctionaliteit kan deze wel zelf audio streamen van je NAS.
Qua receiver zou ik me richten op merken als Marantz, Denon, Onkyo of Yamaha. De genoemde X1000 lijkt me geen verkeerd model.

• Xanaroth
Bedankt voor de feedback :). Duidelijk in elk geval is dus dat het niet met minder kan, dus wordt een behoorlijke boodschappenlijst zo!

Wat betreft plasma, dat heb ik zeker overwogen. Zit echter met een vrij lichte kamer en daar heeft de extra felheid van LCD/LED de voorkeur boven plasma (meer west dan zuid georienteerd, dus juist tegen de avond als je thuis bent schijnt de zon vol naar binnen).

Audio heb ik nu dus 2x feedback beter iets anders te doen...Maar wat zou dan een mogelijke optie zijn? Wil wel graag de 4x vloerstaande speakers behouden, maar dat is vooral vanuit persoonlijke smaak :) .
Kom zelf hier en daar wel vloerstaandespeakers tegen, met toch wel behoorlijke prijzen per stuk .
Dan gaat het bijvoorbeeld richting Yamaha NS-F210 of Jamo S426, maar als je dan naar een complete set kijkt zijn de reviews toch vaak wat negatiever terwijl ik bij de teufel speakers niks negatiefs kan vinden (eerder dat ze die juist vergelijken met speakers uit hogere prijsklassen).

• S1NN3D
  • Niet online
Heb zelf ook een plasma staan en ik moet zeggen dat hier stukken beter naar te kijken is bij invallend licht dan bij de LG lcd die ik hiervoor had staan. Naar mijn mening hoef je je daar niet zo zorgen om te maken.

Wat betreft de speakers vind ik de nu voorgestelde Yamaha's nog steeds erg weinig body hebben dus is mijn verwachtingspatroon niet zo hoog. Nogmaals speakers kun je alleen goed uitzoeken door naar er naar te luisteren van de verschillen tussen de diverse merken en types is echt enorm groot. Alleen zo kun je een speaker vinden die je mooi vind klinken. Geloof me, het is de moeite waard om daar enkele uurtjes tijd in te steken

• Xanaroth
Lijst iets aangepast. Zit nu een Harmony bij (met de mediaspeler erbij werden het toch wel erg veel componenten) en de mediaspeler is verandert (Boxee is tegenwoordig onderdeel van samsung, en ondersteuning is [deels] gestopt).
Blu-ray speler is ook bijgesteld naar een model met minder features, dingen als DLNA op zoveel componenten was een beetje over the top.

Tv heb ik nog naar gekeken, en voor nu dan toch de plasma van panasonic erin staan. Lijkt er inderdaad op dat 'bright room' niet meer zo'n probleem is als het was. Weliswaar 'maar' de ST60 omdat ik vrij ver van de tv zit (~4,5-5m) en formaat dan toch een belangrijke rol speelt.

Geluid is denk ik nog het meest kritische punt. Als iemand suggesties heeft (enigzins binnen het budget, snap dat het persoonlijk is maar een uitgangpunt helpt altijd) hoor ik het graag :)

#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 116,-€ 464,-
1Logitech Harmony 650€ 59,-€ 59,-
1Panasonic Viera TX-P55ST60E Zilver€ 1.276,-€ 1.276,-
1Popcorn Hour PopBox V8€ 123,52€ 123,52
1Denon AVR-X1000€ 314,14€ 314,14
1Teufel Columa 300 Mk2 Set L 5.1 (Zwart)€ 699,99€ 699,99
1Synology DiskStation DS413J€ 283,90€ 283,90
1Sony BDP-S1100€ 54,-€ 54,-

• Chris van der G

Chris van der G

Tailchakra

Een Harmony is echt een geweldige keuze, wat werken die dingen heerlijk!

Ook slim dat je de Boxee hebt aangepast naar iets anders. Was er gister wat over aan het opzoeken en merkte toch dat ondanks het een mooi en stevig ding is, redelijk wat problemen toch kwamen opdagen. Met Popcorn heb ik geen ervaring, heb wel een [Mediaplayer] WD TV Live (najaar 2011) gehad, die werken echt geweldig! Reden dat ik hem nu niet meer heb is omdat een Raspberry Pi toch meer mogelijkheden bied. (HTPC).

Bij het geluid, toch, zoals D vd V zei: Ga met 6 a 700 euro in gedachten richting een audiozaak en vraag/luister daar.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 19:57

Ravefiend

Carpe diem!

Xanaroth schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:16:
Blu-ray speler is ook bijgesteld naar een model met minder features, dingen als DLNA op zoveel componenten was een beetje over the top.
Geen idee of het beter is, maar de LG blu-ray spelers hebben ook ondersteuning voor FLAC.

http://tweakers.net/price...;307074;340550/categorie/

• Xanaroth
Ravefiend schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:29:
[...]

Geen idee of het beter is, maar de LG blu-ray spelers hebben ook ondersteuning voor FLAC.

http://tweakers.net/price...;307074;340550/categorie/
Ging juist om minder features. Als je alles via de route nas-mediaspeler-reciever(-eventueel tv) doet, dan worden die functies op de blu-ray bijna nutteloos.
Het is vast een leuk ding en presteert vast ook goed, maar als je het niet gebruikt doordat een ander onderdeel het beter kan...

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 18-10-2013 19:21 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik je 2e boodschappenlijst beter in elkaar vind zitten. De speakers zijn in mijn ogen het minste element, zie mijn eerdere reactie. De mediaspelers van Popcorn Hour moet je willen hebben. Ze staan niet bepaald bekend om hun goede firmware. Ze lijken altijd van beta-kwaliteit.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Xanaroth schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:22:ers niks negatiefs kan vinden (eerder dat ze die juist vergelijken met speakers uit hogere prijsklassen).
Let dat de speakers die je hebt gekozen wel qua hoogte het formaat van vloerstaanders hebben, maar qua bouw zijn het gewoon melkpakjes op een sokkel. Voordeel van een vloerstaander over het algmeen is de grotere klankkast en meer ruimte voor units. Met de gekozen set heb je dat niet. Ook te zien aan de frequentie waar de speakers beginnen: 120 Hz, dat is gewoon categorie melkpakje/sateliet. Een beetje monitor speaker doet het op dat vlak al beter. Nadeel van speakers met een bereik wat boven de 100 Hz begint is dat de subwoofer meer moet doen wat leidt tot hoorbare plaatsing van de subwoofer en daarbij ook een actievere subwoofer. Al met al heb je qua ruimte en beeld dus vloerstaanders, maar qua bereik en geluidstechnisch niet.

Vier vloerstaanders is overigens leuk, maar je moet het wel kwijt kunnen en qua losse componenten moet je voor jezelf de meerprijs ook kunnen verantwoorden. Ik heb het zelf ook, maar dat komt vooral omdat ik dan de kleur had van de rest van mijn speakers en dat de monitor met originele stand niet veel goedkoper was. Qua bronmateriaal is er maar weinig wat echt baat heeft bij vier van die grote jongens om je heen.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 18-10-2013 22:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Xanaroth
Eens even lopen rondsnuffelen. Zo te zien heeft Correct in Rotterdam leuke sets staan van bijvoorbeeld JBL (en wat meer redelijk geprijsd dan andere winkels?).

Alleen zit nogal verstopt, via wat omwegen kwam deze toevallig naar boven. Nog niet echt andere winkels kunnen vinden die dit soort sets binnen mijn budget te koop hebben staan.

edit: via hi-fi corner nog 1 ander setje gevonden van Jamo.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 18-10-2013 22:47 ]

• Xanaroth
Kleine update -

Kwam er een beetje op neer dat speakers relatief makkelijk 10-15+ jaar meegaan als je een goede set koopt. Terwijl een tv maar 5-7 jaar meegaat gemiddeld totdat deze wordt vervangen, was het budget en afschrijving een beetje uit balans naar mijn idee. Uiteindelijk dus budget voor speakers iets opgetild, en ga zoals het er nu naar uit ziet voor de Dali Zensor set. Onder andere omdat het (wat ik kan vinden, heb reciever nog niet dus kon niet samen testen) goed werkt met 'warme' recievers (wat de Denon is) en goede reviews krijgt op whathifi (2012 en 2013 beste koop in prijsklasse).

Twijfel alleen of ik dan voor de normale subwoofer ga (~500 euro meer) of bijvoorbeeld de Sub-10 van Klipsch (~200 euro).

TV is toch weer terug gegaan naar de LED van philips. Heb een tijdje het gedrag gevolgt, maar dingen als de TV pauzeren is toch snel gedaan voor 20-40min (koken bijvoorbeeld), en dat is vragen om problemen met IR als het beeld zo lang stil staat. Helemaal als met pauze en vervolgens 'gewoon' tv doorkijken, vrij gemakkelijk een paar uur hetzelfde kanaal symbool in beeld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 23-10-2013 22:49 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Goede zet dat je de eerder geselecteerde Teufels hebt vervangen door serieuzere speakers. Qua receiver heb je met een Denon ook een goed merk in gedachten. Ga wel de Dali Zensors ergens beluisteren alvorens je tot aanschaf over gaat. Het feit dat je ze (nog) niet i.c.m. met een Denon receiver kan beluisteren hoeft geen bezwaar te zijn. Als je er voor zorgt dat je de speakers test in een "pure direct" instelling zouden de receivers allemaal hetzelfde moeten klinken.

De twijfel rondom de subwoofer snap ik wel. Een goed model kost immers een behoorlijke smak geld. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om deze aanschaf nog even uit te stellen. Zelf speel ik momenteel ook nog in 5.0 omdat ik deze investering op de lange baan heb geschoven. En het is echt niet zo dat het zonder sub zo slecht klinkt als je vloerstaanders neerzet als fronts.

Wat betreft de tv, dat is een te maken keuze. Als je de tv toch pauzeert, kun je hem net zo goed uitzetten toch. Ik vind de genoemde Philips toch behoorlijk prijzig gezien het feit dat het een lcd is en dergelijke televisies in deze prijsklasse qua beeldkwaliteit gewoonweg minder zijn. Zou ik zelf niet voor kiezen.
Pagina: 1