Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[hulpvraag] bus met de juiste maat

Pagina: 1
Acties:

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-11 18:02
Dag allen

Ik wil graag een bus aanschaffen en ombouwen tot camper. Nu mogen wij deze camper parkeren op normale parkeerplaatsen als deze maximaal 2,40 hoog is en 6,00 lang. Om door de keuring te komen als camper moet de binnenhoogte (laadruimte) minimaal 1,70 hoog zijn.

Zijn er bussen die maximaal 2,40 hoog zijn (buitenzijde) en minimaal 1,70 hoge laadruimte hebben?
Ik heb inmiddels een VW LT 35, Mercedes Sprinter en Opel Movano geprobeerd. Maar al deze modellen zijn de H1 varianten te laag en de H2 varianten net te hoog. Te LT 35 is bijvoorbeeld 2,44 hoog.

Heeft iemand misschien een goede tip voor welk type bus ik nog kan kijken?

ps: ik wil dus voorkomen dat ik een hefdak moet monteren ivm kosten.

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

Zoek je een nieuwe bus, een tweedehands bus, of misschien zelfs iets nog ouders?

Waarschijnlijk is het niet wat je zoekt, maar het eerste wat in mij opkomt is een Citroën HY. De markt voor die dingen is in NL nog best groot, met redelijke prijzen. Het voordeel is dat ze zo simpel zijn, dat verbouwen geen enkel probleem is. Je kan 'm dus exact 2,40m bij 6,00m groot maken. Ze hebben alles voorin zitten, dus als je wilt verlengen:

1) Chop doormidden
2) Las er nieuwe platen tussen
3) Verleng remleiding en een paar kabeltjes
4) ??????
5) Profit!

Misschien kan je ook een H2-variant iets verlagen met net iets kleinere wielen eronder? Kan net die 4cm schelen.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 17:07
Let op, camper parkeren mag wel, stallen voor langere tijd mag in veel APV's niet.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 17:30
LordofWhatever schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:34:
Zoek je een nieuwe bus, een tweedehands bus, of misschien zelfs iets nog ouders?

Waarschijnlijk is het niet wat je zoekt, maar het eerste wat in mij opkomt is een Citroën HY. De markt voor die dingen is in NL nog best groot, met redelijke prijzen. Het voordeel is dat ze zo simpel zijn, dat verbouwen geen enkel probleem is. Je kan 'm dus exact 2,40m bij 6,00m groot maken. Ze hebben alles voorin zitten, dus als je wilt verlengen:

1) Chop doormidden
2) Las er nieuwe platen tussen
3) Verleng remleiding en een paar kabeltjes
4) ??????
5) Profit!

Misschien kan je ook een H2-variant iets verlagen met net iets kleinere wielen eronder? Kan net die 4cm schelen.
wat dood en doodzonde. :(

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Peugeot Expert L2H2 (2013) heeft als buitenmaat 2290 en binnen 1750.

De Opel, Mercedes en VW die je noemde zijn volgens mij allemaal dezelfde carrosserie.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 16-10-2013 14:02 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is een hefdak een optie?

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Loona35 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:09:
[..]
ps: ik wil dus voorkomen dat ik een hefdak moet monteren ivm kosten.
;)

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

Je moet het natuurlijk wel een beetje netjes (laten) doen. Die HY's zijn af fabriek al in 10.000 maten en uitvoeringen geleverd, dus het is prima te doen zonder de originalitiet, of in ieder geval de uitstraling, geweld aan te doen.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Loona35 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:09:

Zijn er bussen die maximaal 2,40 hoog zijn (buitenzijde) en minimaal 1,70 hoge laadruimte hebben?
[...] De LT 35 is bijvoorbeeld 2,44 hoog.
Dat moet je met een verlagingssetje kunnen oplossen. Past ook goed bij het karakter van een WV busje ;)

• Stoney3K
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:43:
[...]

Dat moet je met een verlagingssetje kunnen oplossen. Past ook goed bij het karakter van een WV busje ;)
Jij hebt duidelijk nog nooit een Volkswagen LT gezien. Dat is gewoon een Mercedes-Benz Sprinter met een Volkswagen-sticker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Loona35
Bedankt voor alle input.

De Citroën HY kende ik nog niet. Goede optie.

De Peugot Expert L2H2, daarvan zou je niet zeggen dat die 1,70+ laadruimte haalt. Dat ga ik nakijken. Als die dat haalt, halen misschien andere het ook wel. Want ik heb vooral nu bij de echt grote bussen gekeken.

Zelf nog de Mercedes 408, 508 gevonden. Sommige daarvan zitten ook net binnen de grenzen volgens mij.

• Loona35
PROnline schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:34:
Let op, camper parkeren mag wel, stallen voor langere tijd mag in veel APV's niet.
Klopt, kwam ik vanmiddag ook achter.

Dan is juist zon Citroën HY wel interessant omdat die als oldtimer gereden kan worden en dan wel geparkeerd mag staan.

• teacher
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Loona35 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:57:
[...]

Klopt, kwam ik vanmiddag ook achter.

Dan is juist zon Citroën HY wel interessant omdat die als oldtimer gereden kan worden en dan wel geparkeerd mag staan.
Echter is een Oldtimer als een Citroën H niet direct t recept voor goedkoop, zou z'n ding niet graag buiten in de pekel laten staan :X

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Kijken naar de maten heeft geen zin.
De APV regelingen waarin maten beschreven worden gelden niet voor een camper, er is immers een aparte regeling voor recreactie voertuigen opgenomen in de meeste APV's.
Je kunt niet onder 2 regelingen vallen (ben geen jurist maar hier is een benaming voor)

Dus volgens de letter van de APV mag je geen enkel voertuig met vermelding camper als inrichting langer dan een bepaalde tijd parkeren binnen de gestelde grenzen door de gemeente ongeacht de maten van het voertuig
Of je nu een VW busje met hefdak hebt of een grote amerikaanse camper.

Het niet mogen parkeren van een voertuig met bepaalde maten (hoger dan 2,4 en langer dan 6) geld dus niet voor een voertuig met camper vermelding op kenteken.
Die mag je gewoon de maximale tijd voor recreactie voertuigen parkeren, meestal 3 x 24 uur of zo iets.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:03
Een collega rijd een GMC bus als daily, maar staat als camper op kenteken. Die heeft naar wat ik weet nooit problemen met parkeren en heeft hem gewoon altijd voor zijn huis op de openbare weg staan. Maar misschien is dat je wat te klein?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

De maten wordt niet naar gekeken, als je pech hebt en er klaagt een buurman of je hebt een over ijverige buurt agent kan het ding weg.

Wij hebben een Hymer, net geen 6 meter lang en iets van 2 nog wat hoog, duidelijk een camper (zo een wit ding).
De buurt agent heeft al eens een opmerking gemaakt er over (camper staat altijd voor de deur geparkeerd, heel het jaar door).
Het kleine VW busje om de hoek, en de amerikaan om de andere hoek allebei ook campers hebben niet zijn aandacht, die vallen niet op maar vallen wel onder de zelfde regelgeving.

Tot nu toe is het voor ons bij een opmerking gebleven, maar als er mensen uit de buurt gaan klagen kan onze camper gewoon de stalling in, terwijl de klus-bus van de buurman (die net zo groot is maar nog net binnen de grote voertuigen maten valt) mag blijven staan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:28:
De maten wordt niet naar gekeken, als je pech hebt en er klaagt een buurman of je hebt een over ijverige buurt agent kan het ding weg.

Wij hebben een Hymer, net geen 6 meter lang en iets van 2 nog wat hoog, duidelijk een camper (zo een wit ding).
De buurt agent heeft al eens een opmerking gemaakt er over (camper staat altijd voor de deur geparkeerd, heel het jaar door).
Het kleine VW busje om de hoek, en de amerikaan om de andere hoek allebei ook campers hebben niet zijn aandacht, die vallen niet op maar vallen wel onder de zelfde regelgeving.

Tot nu toe is het voor ons bij een opmerking gebleven, maar als er mensen uit de buurt gaan klagen kan onze camper gewoon de stalling in, terwijl de klus-bus van de buurman (die net zo groot is maar nog net binnen de grote voertuigen maten valt) mag blijven staan.
Toch wel logisch dat een camper die sporadisch gebruikt wordt liever niet in een woonwijk wil hebben staan, maar coulant kan zijn voor een bus die dagelijks gebruikt wordt, toch?

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:45
Mercedes TN? Dus de voorloper van de sprinter. Is ook een half-hoog dak van zo te zien.

dot.blaat

Pagina: 1