Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 13:30
Ter vervanging van mijn Sony Vaio VPCF13Z1E/B ben ik opzoek naar een nieuwe laptop.
De oude Vaio is van 2010, met een i7, 16,4" full HD, 8gb, 500 Gb HDD.

Ik stoor mij steeds meer aan het hoge gewicht van de laptop (elke dag meezeulen naar de uni) en de accuduur is absoluut matig. Daarnaast vind ik 3 jaar een mooie periode voor een laptop. Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe laptop.
Voor de universiteit gebruik ik niks spannends, voornamelijk Office en EViews (statistisch programma). Nu hobby ikzelf nogal graag met fotografie en gebruik ik dus veelvuldig Photoshop en Lightroom. Dat neem ik dus graag mee in mijn keuze voor een nieuwe laptop.

Ik ben zelf zeer te spreken over de kwalteit van de Vaio's waardoor ik mij hier voornamelijk op heb gefocused.
Ik kom eigenlijk uit op 2 modellen, ten eerste de Vaio Multi Flip 15, maar hier kan ik nog maar weinig reviews over vinden op internet, engadget heeft er gister wel een gepost online (ze zijn meer te spreken over de Multi Flip 13).

Omdat ik fotografie leuk vindt, leek mij het 2880x1620 paneel van de 15" fantastisch, maar zoals vanochtend ook aangegeven in de review van Tweakers over de Samsung 9 is Windows nog niet klaar voor hoge resoluties en Adobe al helemaal niet. Daarom twijfel ik zeer over deze laptop.

Pro's Multi-flip: high res, dedicated gpu (GeForce GT 735M 2 GB is mogelijk, volgens mij niet zozeer nodig bij fotobewerking, maar misschien wel meer future-proof?), aluminium body
Cons: gebruik windows in combinatie met resolutie

Daarom keek ik ook naar alternatieven, wat mij erg aanspreekt is de Vaio Pro 13". Deze is kleiner en lichter, kan in een mat scherm geleverd worden, maar heeft dus 'maar' fullHD. Verder zijn de gebruikerservaringen die hier op de site worden aangegeven niet altijd te spreken over de bouwkwaliteit.
Of wellicht de multi-flip 13, een aluminium 'pro' met touch.

Het touch-gedeelte van de multi-flip is niet iets dat ik snel zal gebruiken, dus geen argument om deze wel of niet te kopen. Zo zou ik ook voor de matte non-touch pro gaan ipv de glossy touch.

Iemand enig idee wat te doen? Of misschien alternatieven van andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Als ik nu door het bestelproces ga voor ene Vaio Flip 14 dan verschijnt er bij mij bij alle SSD's (SATA) dat ze niet meer op voorraad zijn. Beetje vreemd, misschien binnenkort ook die Pci SSD's voor Vaio Flip?

Als je bestelt zou ik in ieder geval even wachten tot een gratis upgrade van de SSD, mocht die komen!

Maar als je het Touch gedeelte helemaal niet interessant vindt is de keuze snel gemaakt toch? Vaio Pro bestellen zonder touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
@koerski, touch vind ik inderdaad niet belangrijk, maar de 15inch flip kan met een 2880x1620 scherm geleverd worden. Echter twijfel ik hierover, lijkt me fantastisch voor fotobewerking, maar op dit moment werkt Windows en Adobe nog niet echt op deze hoge resoluties.

De afweging is dus een hoogresolutie 15 flip, of een 13mat pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
rayparlour schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:38:
@koerski, touch vind ik inderdaad niet belangrijk, maar de 15inch flip kan met een 2880x1620 scherm geleverd worden. Echter twijfel ik hierover, lijkt me fantastisch voor fotobewerking, maar op dit moment werkt Windows en Adobe nog niet echt op deze hoge resoluties.

De afweging is dus een hoogresolutie 15 flip, of een 13mat pro
Zodra 8.1 beschikbaar komt is het grote probleem met de hoge resolutie opgelost. Aan je eisen te horen zou ik neigen naar de Fit15A. Hou rekening met de volgende punten:
Fit 15A ondersteund een digitizer (pen om mee te drukgevoelig schetsen en navigeren). Ik werk sinds kort op een duo 13 met een inferieure digitizer en ik zou niet meer terug willen naar een muis.
Fit 15A heeft een behoorlijk zwakke accu. Je red er ongeveer 4 uren mee onder normaal gebruik. Het scherm is inderdaad indrukwekkend, ben zelf alleen van mening dat Full HD hoog genoeg is voor fotografisch gebruik.
De bouwkwaliteit van de gehele Fit 15A is inderdaad veel beter dan de Pro 13 series. Met name het fangeluid is stiller en de case is kwaliteitvoller afgewerkt. De Prijs is daarnaast ook nog eens heel erg vriendelijk, voor fotografisch werk is het extra RAM en GPU een groot voordeel.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
Vinand schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:09:
[...]

Zodra 8.1 beschikbaar komt is het grote probleem met de hoge resolutie opgelost. Aan je eisen te horen zou ik neigen naar de Fit15A. Hou rekening met de volgende punten:
Fit 15A ondersteund een digitizer (pen om mee te drukgevoelig schetsen en navigeren). Ik werk sinds kort op een duo 13 met een inferieure digitizer en ik zou niet meer terug willen naar een muis.
Fit 15A heeft een behoorlijk zwakke accu. Je red er ongeveer 4 uren mee onder normaal gebruik. Het scherm is inderdaad indrukwekkend, ben zelf alleen van mening dat Full HD hoog genoeg is voor fotografisch gebruik.
De bouwkwaliteit van de gehele Fit 15A is inderdaad veel beter dan de Pro 13 series. Met name het fangeluid is stiller en de case is kwaliteitvoller afgewerkt. De Prijs is daarnaast ook nog eens heel erg vriendelijk, voor fotografisch werk is het extra RAM en GPU een groot voordeel.
Bedankt voor je comment. Dus werken met een stylus is een groot voordeel volgens jou, maar gebruik je deze ook als je het toetsenbord gebruikt (gewone laptopstand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Nee, alleen als je hem als tablet gebruikt, dan is het handig.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
In dit alles hou je niet echt rekening met een paar dingen:

- Gewicht van een 15" multi-flip is 2.nog wat kilo

Je zegt dat het gewicht van je laptop je stoort - maar deze laptop zal waars. niet zo gek veel lichter zijn.

Mocht dit een issue zijn, dan kom je direct bij de 13" terecht aangezien dat de enige zijn die rond ~1kg zitten.

Je kan geen reviews vinden over de Multi-flip, omdat hij nog niet geintroduceerd is. Deze convertible komt pas eind november op de markt. Als je NU een laptop wil, is het dus ook een non-optie. Al helemaal als je nog even wil wachten op een iets betere prijs.

Tevens vergeet je in je keuze de 14" multi-flip mee te nemen wat een beetje het mengelmoesje is van de 15" en 13" varianten: redelijk goede accu, relatief zwaar gewicht (1.8) maar wel direct ook de goedkoopste van alle mogelijke opties. Is wel alleen te bestellen via Sony.com

Ultiem komt het neer op Touchscreen / tablet gebruik. Wil je een tablet / heb je een tablet en dekt die je 'tablet behoeften' voldoende af? Als dat nee is, kan je beter nu voor een gepimpte Multi-flip gaan en al je behoeften afdekken dan over een halfjaar een 400-500 euro tablet erbij kopen waarmee je dan weer tegen allerlei compabiliteit / synchronisatie problemen aanstuit.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrotenise op 19-10-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
@chrotenise,

op dit moment heb ik een 16,4" vaio, deze weegt 3,1kg volgens de specs, de 15" zal rond de 2kg wegen, zeker niet heel licht, maar toch behoorlijk lichter dan wat ik nu heb.

Levertijd is geen probleem, heb hem niet direct nodig, op de website zeggen ze vanaf 13 november. Wacht ook nog even het Apple event van dinsdag af. Wellicht dat daar nog iets spannends wordt gepresenteerd.

Verder heb ik al een iPad en verwacht ik niet dat ik de laptop veel als tablet zal gebruiken, ik zie het meer als iets extra's dan een must.

Blijft nog steeds de keuze tussen een lichte 13"hd en de zwaardere 15" uhd met extra gpu. Waarbij ik toch steeds meer neig naar de 15" variant, omdat deze meer toekomstbestendig (gpu) is en een groot scherm toch wel prettiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
rayparlour schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:08:
@chrotenise,

op dit moment heb ik een 16,4" vaio, deze weegt 3,1kg volgens de specs, de 15" zal rond de 2kg wegen, zeker niet heel licht, maar toch behoorlijk lichter dan wat ik nu heb.

Levertijd is geen probleem, heb hem niet direct nodig, op de website zeggen ze vanaf 13 november. Wacht ook nog even het Apple event van dinsdag af. Wellicht dat daar nog iets spannends wordt gepresenteerd.

Verder heb ik al een iPad en verwacht ik niet dat ik de laptop veel als tablet zal gebruiken, ik zie het meer als iets extra's dan een must.

Blijft nog steeds de keuze tussen een lichte 13"hd en de zwaardere 15" uhd met extra gpu. Waarbij ik toch steeds meer neig naar de 15" variant, omdat deze meer toekomstbestendig (gpu) is en een groot scherm toch wel prettiger is.
Meestal +1 week voor hij daadwerkelijk in de winkel ligt. Vandaar dat ik eind november zeg.

Die 16" is dan echt een bakbeest. Meestal liggen ze rond de 2.5 kilo. Oh well :P

Als je inderdaad niks tabletachtigs ermee wil doen, wordt het inderdaad al snel een keuze tussen de 15" van de flip (vanwege resolutie +- videokaart) en 15" pro (vanwege nog lager gewicht en goede batterijleven)

Toekomstbestendigheid omdat er een videokaart in zit is mwah naar mijn mening. Die videokaart begint pas te tellen als je echt grafisch werk / gamen kant op wil gaan met je laptop - en als je je daar echt serieus mee bezig gaat houden merk je toch al snel dat je tegen de limieten van je laptop aanloopt met betrekking tot CPU / RAM omdat het nou eenmaal daar niet op gericht is.
Pagina: 1