4Gb => 8Gb RAM upgrade vraag

Pagina: 1
Acties:

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een MSI P55 GD65 systeem en heb deze voorzien van Kingston Hyper T1 (KHX1600C8D3T1K2/4GX) 4Gb geheugen.

Sinds een half jaar heb ik mijn systeem zodanig aangepast dat e.a. nu wat sneller draait (en stabiel)

Hoewel alle games goed werken blijkt (is aangekondigd) dat COD:Ghosts min 6Gb nodig heeft dus zal ik er 4Gb bij moeten prikken. Ik heb alles nagezocht en kom even met een eisenlijstje aan de hand van mijn moederbord:

1.5V
max 4Gb per reepje
max 16Gb totaal.

Reepjes van 8Gb zou hij volgens MSI niet slikken. Tot zover even de situatie.

Waar ik even mee zit is of ik het beste hetzelfde geheugen moet aanschaffen (helaas is het schaars maar volgens de Pricewatch kom ik dan rond de 45 euro uit) of kan ik het beter vervangen door 2 x 4Gb geheugen?

Kijk mijn systeem is weliswaar niet nieuw meer maar kan nog best vlot mee. De vraag is meer zouden jullie hetzelfde geheugen kopen (wat me totaal 4 x 2Gb= 8Gb) oplevert of zouden jullie de huidige modules vervangen voor (betere) en kiezen voor een 2 x 4Gb set?

Ik neig zelf om maar gewoon hetzelfde geheugen te kopen wat er nu in zit.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zou sowieso niet gaan voor een enkel reepje, dan mis je de snelheid van dual-channel. Je zou kunnen kijken of je nog een reepje van jouw huidige Kingston kan krijgen (al dan niet tweedehands) en anders zou ik gewoon even wachten tot je CoD:Ghost hebt en kijk hoe hij draait. De systeemeisen van software zeggen niet altijd wat hoor.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Ja niet genoemd maar ik zoek inderdaad geen 1 x 4Gb reep omdat ik dual channel wil gebruiken.

Dus liever een variant wat ik al aangaf 2 x 4Gb of 4 x 2Gb waarbij ik nu al 2 x 2Gb heb.

Inmiddels maar hetzelfde geheugen besteld wat ik al had. Voor 47 euro een nette prijs dacht ik zo.

[ Voor 22% gewijzigd door Frostbite op 16-10-2013 13:20 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
*Bump* Helaas pindakaas. De enigste leverancier blijkt het toch niet te kunnen leveren :(
Mijn order is zojuist geannuleerd.

Iemand nog een zinvolle bijdrage?

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

Als je geheugen pakt wat binnen je QVL valt en relatief dichtbij de specificaties zit van het geheugen wat je nu gebruikt zit je over het algemeen ook goed. Let wel op de CL values, en wat voor voltage het RAM wil slikken.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Had inderdaad al gekeken naar ander geheugen. En kwam bij reepjes van corsair en crucial. Vanavond nog eens kijken hoe of wat.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Volgens mij moet je hier je keuze uit kunnen maken.
http://tweakers.net/categ...7A77DLNxCC1-m4M6-lVIgxfgA

Ik heb even op de Crucial site gekeken en op jouw MSI bord gezocht en deze kwamen er uit als zijnde compatible.

Gooi je deze in je Dual slots en je Kingstons er gewoon bij; heb je 12GB.

Te koop....

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Inmiddels deze pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1608DT1TX0CEU besteld. Waren de opzich goedkopere 8Gb setje.

Wilde wel dezelfde Cas ( 8 ) houden. Misschien dat ik het voltage in de bios nog wat moet verlagen. Omdat ik het kingston geheugen nu handmatig erin heb gezet (ivm overclock)

Als het goed is heb ik dan straks 2x2 en 2x4 dus samen 12Gb. Genoeg voor COD: Ghosts :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 23:25

Silence

Godlike

Zal allemaal wel meevallen met die 6GB, je hebt het over CoD geloof me dat heeft amper wat nodig met die oude engine

Inventaris - Steam

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Topicstarter
Klopt maar better safe then sorry :)

Inmiddels geheugen binnengehad en van 4 naar 12Gb gegaan. Moet genoeg zijn denk ik :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Pagina: 1